• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM

BS: visst var fiaspelet fint! Jag hade bara mina funderingar angående prinsess- & grodvarianten eftersom grodorna tycktes ha samma färg allihop ...? Måste ha sett fel.

• BrudSommar2006

Vi håller fortfarande på och kan inte enas om vår långhelg. i Sverige är Åre enda kvarvarande alternativet, sedan kom maken med flera förslag i Tyskland men där verkar det vara nakenbad som gäller, möjligen att man kan få ha baddräkt i bassängen men då är det fortfarande gemensamma omklädningsrum eller omklädningsrum precis bredvid varandra utan skiljevägg och så vidare och ja må vara löjlig men jag kommer inte att trivas med det konceptet så det har vi strukit. Har tre förslag i Norge och ska kolla Danmark och Estland och så vidare nu men jag känner att så här kan vi hålla på i alla evighet och kolla in vartenda land i Europa bara för en jäkla helgresa, projektet blev så stort och det visade sig vara helt otroligt struligt att bestämma något med maken.

• start september

Längtar lite efter att resa också, men vi får vänta ett tag. Till fem månader vill jag nog vänta kanske, stora tjejen reste vi dock med vid tre månader. Hmm. Funderar på att locka med svärisar och åka till Cypern eller Turkiet på all-inclusive med bamseklubb. Har aldrig rest så förr men det vore jätteskönt.

Hade jag kunnat nu hade jag åkt till Grekland i september, jätteskönt klimat med lite svalare nätter, varmt i vattnet och mindre folk. Har ingen erfarenhet av vare sig Ibiza eller Mallorca men det ska vara jättefint båda delar om man väljer ställe väl.

• Lapinette

BS - är det en långhelg endast med maken eller ska barnen med också?

nenne - en vecka till Korsika la jag också som förslag till maken men jag vette sjutton varför han verkar "undvika" Korsika. Lobbar inte så hårt på det förslaget då jag vill undvika att ta ut så mycket semester den första tiden här (nytt jobb) samt att jag tänker slå hårt för att vi ska åka dit, två veckor, nästa sommar. Kanske i kombi med Sardinien (eftersom inget jäkla flygbolag flyger direkt Sthlm - Korsika).

• fru AM

BS: när man fastnar i reseplanerandet ska man tänka tvärtom - åt andra hållet. Det gjorde mitt förrförra ex och jag en gång då vi inte kunde enas om semester i Danmark eller Skåne eller ... Det blev Finland. Helsingfors i en hel vecka - vi hade hur trevligt som helst. Kanske kan vara något? Eller Estland. Ska tydligen finnas en hel del fina badorter.
    Eller Polen - läste ett reportage i SvD om Polens Riviera ... 

• FruCicci

BS, ni som gillar Åre och Sälen, varför inte åka till Österrike?
    Wien, Salzburg, Innsbruck... underbart vackert o möjlighet att promenera, bada i utomhuspool och besöka olika saker....
    Eller Dubai Man kan få kanonresor dit nu, fast det är ganska varmt

HEJ alla

Hurra hurra för Vickan och Dannes bebbe Lät som jag kände dem, men vem vet, det kanske blir Louise sväron, phwaaaaaaaa (eller inte)

Lappis, förståt att ni har en del att fundera över. Att det ska ta så förbaskat lång tid med special needs med! Va va va???????  Jag vet inte vad jag ska säga eller råda.

BS - presenter kan ju AM. Måste bara tipsa om ett brickspel som Victor fick med Pippi, det var helt fantastiskt roligt. Från just 4 år, lite liknande Memory.
    Spel är ju alltid bra för det finns väl ingen unge som bevarar ett spel med alla tärningar, spelkort osv ?
    Annars finns det på Claes Ohlson princess tallrikar (i plast) muggar, skålar etc som man kan ha och äta på hemma, det fick Victor och det var mycket poppis.
    Tänkte även på instrument, en barngitarr, kostar ca 149 på Toys&Rus, munspel? Blockflöjt osv
    Böcker? Pussel? Pruttkudde?

• Lapinette

Det där med tvärtom låter som en bra lösning på resproblem. Själv har jag en förmåga att grotta ned mig i en massa olika alternativ och sen brukar jag fastna lite mer för några och de brukar jag lägga fram för maken och till sist så kommer vi fram till en lösning. Fast nu senast när jag la fram mina planer för hösten-vintern så kom han istället med en superbra idé (som han trodde att jag skulle föreslå).

Österrike är supervackert så det tyckte jag lät som ett bra förslag. Gällande öst så var ju vi i Riga för ett år sedan och hade en superbra helg. De har en massa SPA ute vid Jurmala .. den milsvida sandstranden som ligger typ 40 min tågresa från Riga Central.

Som sagt, att planera resor är min "hobby" och jag har sååå många olika förslag liggandes i mina excelfiler.

• BrudSommar2006

Finland, Estland, Polen, alla är potentiella möjligheter. Kraven är att det inte ska ta en hel dag att ta sig dit och en hel dag hem typ. Enda anledningen att jag snöat in mig på spa är att jag inte bara vill ha turistsemester och gå gata upp och gata ner och slita ut sig för att se allt på en enda helg och komma hem tröttare än man åkte. Å andra sidan vill jag inte sitta i en bassäng och stirra hela dagarna heller, jag vill ha lite vacker natur eller skidåkning eller nåt att kombinera med.

Österrike, absolut, det enda med det är att jag tycker att det verkar vara så fint att vi funderar på att åka dit på semestern nästa sommar. Inget som hindrar att man åker flera resor i och för sig.

Lapinette, det är alltså utan barn som gäller den här gången. Grotta ner sig i alternativ är absolut problemet den här gången, man kan bara inte undersöka hotell- och spautbudet i hela Europa, man sliter ut sig...

• BrudSommar2006

Jag ska nog göra en kraftansträngning vad det gäller Österrike i alla fall, eller tror ni de är som tyskarna och kör med enbart nakenbad?

• viktualia

Givetvis går det bättre när maken skolar in Trollet på dagis... idag var då ingen framgångsdag.. baaaaa Trollet är SÅ pappig och det får man väl vara.. men så opraktiskt... Och stackars lilla Trollet som la så mycket kraft på att gråta när mamman gick och när hon kom tillbaka... (Däremellan hade han varit på bra humör)

/Vickan som just nu har sonen sovande lunchvila och passar på att jobba lite...

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!