• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Lapinette

Zucchinisoppa

500g zucchini i skivor + en hackad gul lök + 50g pinjenötter
    fräses i 25g smör + ngra msk olivolja tills zucchini och lök mjuknat (utan att
    ta färg). Häll i 8 dl
    vatten, två grönsaksbuljongtärningar och minst 1 msk hackad färsk mejram. Låt koka
    i 5 minuter.

Lägg sedan i 150g chevre i bitar och koka vidare i 2 minuter.
    Mixa med stavmixer (eller i vanlig mixer). Smaka av med salt, peppar,
    färskpressad citron och lite chiliflakes. Servera med klickar av mjukrörd
    chevre (mosa med gaffel tillsammans med en slurk t ex mjölk).

• Lapinette

Blev lite konstiga radbrytningar men det är ju stört omöjligt att kopiera från Word och lägga in här numera.

Annars, är allt väl här på tråden?

• nennesjuttioåtta

god morgon!
    Fjärde dagen på jobbet och fortfarande bedrövligt jobbigt att åka hemifrån på morgonen. Jag pussas och kramas så jag blir sen varje dag.  Och cyklar hem så fort jag kan, kvällen är ju så kort! 

Hurra för Victoria och Daniel, fatta vilken press! Hua!

varmaste kramar till koko och kokomannen!

Oms – Åh hjälp vad du skulle behöva ungefär dubbelt så långa dagar. Ta hand om dig och hoppas det snart lugnar ned sig! 

• nennesjuttioåtta

För övrigt borde jag fått mens förra onsdagen men den lyser med sin frånvaro, lika starkt som "inte gravid" gjorde i displayen. Jaja, den är väl oregelbunden så här i början. Det ska bara vara 3:e gången jag får den efter Prickresan men de andra gångerna har den kommit på dagen. Fast det är ju skönt att slippa så jag klagar inte.

Mopedvin – stackare med dagislämning på ny avdelning och massa nya människor för liten!  Vilken förskola är det på? I er stadsdel, eller (finns 2 va?) Usch, jag vill inte tänka på att Pricken ska börja snart. 

• nennesjuttioåtta

Funderar på en resa till varmare breddgrader i höst. Vad tycker ni, Mallis (valfri arrangör) eller Kreta (Langley). Oledoledoff. Eller också stannar vi hemma och spar pengar, det vimlar ju inte direkt om dem. Men det vore så himla skönt.

• fru AM

Nenne: NÄR i höst tänkte ni resa? Så att vädret fortfarande är bra alltså?. Mallorca i början på oktober KAN vara underbart, Grekland lika så. Men senare vet jag inte om jag skulle våga chansa. Möjligen Cypern i såna fall som ligger långt söderut (men där kanske det är andra väderfenomen som spökar?). En av mina bästa resor var till Skiathos i slutet av september. 

• nennesjuttioåtta

AM - Senast i början på oktober. Mannen var sugen på Cypern också! 

• nennesjuttioåtta

finns inte den vita mickispisen längre eller?

• fru AM

Nenne: det finns ju massor av spisar (leksaker) på marknaden. Mister du en står dig tusen åter! Ska jag leta?

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!