• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • passionsblomman

Lappis, det är verkligen inga små beslut att fatta! Klart man måste få tid att låta det sjunka in.

Koko, usch vad otroligt tufft med sjukdom och död. . "Farfar och lammen" tror jag det finns en bok som heter. Annars tror jag som AM på att vara rätt rak och krass såtillvida att barn faktiskt sällan krånglar till saker så mycket-och klarar mycket mer än vi tror många gånger.

Vickan, det var jag som också ska ta tag i vikten. Men jag tror inte så mycket på en tråd här på forumet-då blir det genast en vikttråd bland alla andra. Och msn blir kanske krångligt? FB har jag inte, men jag har inget emot ifall ni köre n grupp där. Jag kan ha stöd av er ändå och någon liten rapportering kanske kan få rymmas i den här tråden vi redan har?
    Den här veckan har jag dragit med mig min systerdotter på mellan en och två timmars promenader varje dag, kan jag starta upp med att notera för egen del.

Liten, du bara fattar intehur glad du varit med och gjort en tjej här....

...och apropå det som Liten bidragit med: Det är ju ta mig tusan bara helt otroligt och fullständigt fantastiskt vilket gäng vi är och så många olika områden i tillvaron vi har hjälp, stöd och glädje av varandra på, här i vårt Inter-nät-verk av vänner!
    -Som det ser ut i skrivande stund, har min systerdotter från och med den dag hon kommer hem igen till Stockholm, en studentlägenhet, lagligt uthyrd i andra hand och på allra minst ett halvår. Hon sitter och ser ut som en fågelholk och kan inte fatta att det nog är sant. ÅH vad skönt det känns!!!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • fru AM

Men vad skönt att det löst sig för din systerdotter, PB!

Lappis: avundas dig inte de besluten du och maken ska fatta. Önskar att ni kunde snabbspola tiden tills ni står med ett litet, eller lite större, mandelögt knyte på armen  

Grattis, Kronrinsessan Victoria - om du är smygläsare här! Hoppas våra tips och tricks varit till hjälp!

• Lapinette

Ja, vilken hjälp denna tråd har varit .. till allt möjligt smått och stort. Härligt att det löst sig för systerdottern.

AM - så hur firar du ikväll? Själva så åt vi din zucchinisoppa till förrätt och sen lite quiche.

• fru AM
    Lapinette skrev 2011-08-17 20:18:52 följande:

Ja, vilken hjälp denna tråd har varit .. till allt möjligt smått och stort. Härligt att det löst sig för systerdottern.

AM - så hur firar du ikväll? Själva så åt vi din zucchinisoppa till förrätt och sen lite quiche.

Jag har mumsat kålsallad så det stått härliga till! Och så bjussade jag Liva, Storsonen + hans kompis på chokladmuffins som efterätt (var duktig och åt ingen själv). Kul att zucchinisoppan gjort sådan succé i casa Lappis

Snart ska jag nog ta mig en liten firarcognac!
  • viktualia

Passionsblomman och Liten - jaaa kära nån vad den här tråden har för fascinerande nyttor åt höger och vänster... och grattis till Passionsblommans systerdotter! Det är precis SÅ man gör för att få bostad i Sthlm... när jag flyttade dit blev jag inneboende hos en dam som min syssling hade träffat i Dalarna några månader tidigare...

• viktualia

Och .... åhå... hm... vikttrådsfrågan... tjaa... PB - jag tror på din gissning och vet inte om jag vill skapa en tråd som riskerar att bli allmän.... så jag testar nog viktpladder på fejjan, så får vi se om de andra hänger på...

• smint

PB: Härligt att det löst sig ett tag iaf för din systerdotter

Idag var förskolan stängd för planering så haft fullt upp, ett besök för T hos frisören blev det iaf.

Lappis: Hu vad jag lider med er, vill också kunna snabbspola framåt för er.. Kram

Kul för vickan och Daniel.  Här firade vi med otroligt äcklig fisk.. Sambon hade ngn idé men det blev inte gott alls.. synd att vi gjorde så det skulle bli till matlåda för oss båda imorgon.. jaja

• MSW

Koko: låter otroligt tungt! Kram!

låter som lappis med make har mycket att fundera över! Kram!

vet inte hur mycket jag egentligen bryr mig om Vickan och Daniel, men det är juh kul för dom iaf!

häftigt att pb's systerdotters problem blev lösta!

vinkar också till oms! Kul att du kikade in, men det låter som att du har väl mycket omkring dig!

vikttråden på fb vill jag gärna få tillträde till för att läsa och (förhoppnigsvis) stötta! Fast för min del läser jag gärna uppdateringar här i tråden med..

Any thing else tro? Imorn ska jag iväg på sista träffen för sommarkursen.. Är fruktansvärt otaggad för det.. Men det ska jag nog överleva! Godnatt!

• _koko_

Tack för boktips, övriga tips och kramar. Läste Adjö, herr muffin vid läggning och jag grät och barnen lyssnade... Hemskt sorglig bok, men så bra! Jag tror också på att vara rak och inte komplicera till det, men vi tar det lite försiktigt och försöker läsa av hur han reagerar. Men nog om det nu, jag är evigt tacksam att jag har barnen att fokusera på, och sen försöker jag stötta sambon så mycket jag kan så han orkar finnas där för sin far.

lappis - Har glömt vem, men nån berättade nyligen för mig att en vän till henne adopterat ett special needs-barn från kina och fått ett med hjärtfel, men det var redan opererat och barnet kunde leva som vanligt. Skulle behöva nån fler operation senare, men utöver det var det inte annorlunda än andra barn. Men jag vet, det hjälper ju inte er...

Kan jag få zucchinireceptet? Vi upptäckte ganska nyligen att anledningen till att det aldrig blev några honblommor på pumpaplantorna var att det var zucchini...

Sov gott!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!