• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • viktualia

Inskolning del 1 här. Trollet och jag var där i 1,5 timme. Han verkade helt nöjd med det och lekte glatt. Inget pip och krångel. Krånglet kom när han skulle sova efter maten (här hemma) baaaa.. borde nog gå och sova bredvid honom.... Fö: Pissväder och eftermiddagsprojektet består av storhandling... gääääsp...

• Mopedvin

Första arbetsdagen idag, börjar kl 14.00, lämnat pojkarna på dagis, lilleman på ny avdelning, nästan bara nya barn och två nya fröknar ( av tre), gick så där, han grinade och jag kunde inte stå emot, har faktiskt inte hänt förut ( att jag grinat alltså), gick till bilen och satte mig och storgrinade, fy fan vad jobbigt! Pest, jaja, hoppas barnmorskeriet funkar i em

Kram till alla! Ha en bra dag!

• start september

Inskolning här med, långsam förstadag men det verkar bra och det gick bra. Jag ska få fotvård och barnpassning i eftermidddag! Present från äldre släkting - känns jättelyxigt när man inte ens ser tårna längre, än mindre kan klippa några naglar... Det är lilla tjejens extramormor (den riktiga finns inte längre) så de brukar ha jättemysigt dessutom. Vi får nog gå och fika efteråt också tror jag. Perfekt att kombinera med en halv dagisdag.

• snaily

Gör ett nytt försök. Y sover i vagnen, helt slut efter några intensiva timmar på öppna förskolan.
    På tal om det, mycket förskoleinskolningar på gång för en massa trådbarn, håller tummarna för att det går smidigt. Bävar för vår egen start, om ett år är det tänkt, känns avlägset men den dagen kommer nog snarare än man tror.

Snartis
    Stort GRATTIS till fina lillebror!

Lappis
    Glömt kommentera det supertrista mailet ni fick ang adoptionskön - Stor kram!

Fru E
    Vad mysigt och kul med valpkurs!

• snaily
    passionsblomman skrev 2011-08-14 13:22:26 följande:
    De har inte alls så mycket folk de behöver och han är ingen nolla, så han behöver faktiskt inte krypa fram i 20 år för att han inte kommer från byn och inte var med vid storbranden -86. Det enda meriterande i tillvaron är faktiskt inte att man bott här i generationer och kan tala om precis vem som sköt hur många rådjur jakten -73 eller vems fru som varit otrogen med han Olsson därborta på går´n. *less*
    Oj, gissa om jag känner igen det där från vår tillvaro i norr... Både för mig och maken... Trist är vad det är! Jag fick ofta frågan på jobbet (av kunder): "är du ny här?" "nej, jag har jobbat här i 3,5 år" "jaha, ny alltså".... (dessutom ett UFO i största allmänhet eftersom man inte härstammade från trakten.) Tycker din formulering ovan var klockren, kan inte din sambo lära sig den utantill och leverera den till kollegor som behöver?
  • smint

September: låter härligt med fotvård, behöver nog unna mig det snart också, skönt att inskolningen är igång.
    Vickan: skönt att er inskolning också är påbörjad, hoppas det går bra.
    liten: hoppas lilleman gråter mindre snart. Återkommer sen, skall fixa maten nu.

• Ore

GRATTIS till Snartis med familj till lillebrors ankomst! Stor liten krabat!!!

PB: Oj, storbrand. Är då litet glad att jag ff har semester denna veckan, eftersom jag annars i mitt jobb är kund till bruket i er trakt... Så om produktionen där drabbas så är jag glad att jag inte behöver vara på jobbet och ordna till det hela I övrigt håller jag helt med angående "liten ort där alla känner alla"-fenomenet.

Mopedvin: Jobbigt att lämningen blev så känslosam, hoppas resten av dagen går bättre. Både för dig och minstingen.

Mugglan: Hade nog gissat på att vanligaste frågan var "är det enäggstvillingar?" Och är förbluffad över att folk kan med och fråga om man ammar, bara sådär...

Här har pissvädret dragit förbi (hoppas jag). En bröddeg är på jäsning, ett besök till affären är inplanerat och jag är nöjd med att intervjun är avklarad och tror att det gick bra...?

• viktualia

Ore - heja dig!

Har smällt intrycken från i förmiddags och grubblar över vad man kan göra för att personalen på förskolan ska fatta att de är ute på djuuuuupt vatten vad gäller genusfrågor.. Bemötandet av tjejer och killar skilde sig rejält. Och en liten tjej som trängde sig förbi till en leksak blev genast kallad "manhaftigt fruntimmer"...

• Ore

Vickan: Det låter ju rätt horribelt! Boka möte med rektorn, skulle jag säga. Är det så "illa" att de säger manhaftigt fruntimmer om ett barn så tror jag det är bortom "obetänksamhet" från  personalens sida, och ingen idé att påpeka det för dem.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!