• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • viktualia
    Ore skrev 2011-08-15 20:53:02 följande:
    Vickan: Det låter ju rätt horribelt! Boka möte med rektorn, skulle jag säga. Är det så "illa" att de säger manhaftigt fruntimmer om ett barn så tror jag det är bortom "obetänksamhet" från  personalens sida, och ingen idé att påpeka det för dem.
    Näee precis så känner jag. Att det liksom inte är nån mening i att säga åt dem där och då, utan det måste till en större satsning för att komma tillrätta med detta. Hm... skitsvårt detta..  De kommande två dagarna ska maken vara där med sonen och jag ska engagera mig torsdag och fredag.... Känns som att man ska ha lite mer på fötterna innan det är dags att vända upp himmel och jord, eller.. hm...
  • viktualia

Och nu har jag reggat mig på VK igen... och fullständigt misslyckats med att äta rätt idag... *suckar* dummast av allt är att jag är hungrig just nu...*muttrar trött och försöker låta bli att äta*

• fru AM

Vickan: Jag håller med dig om att dagis inställning inte låter helt hundra! När gick de/föreståndaren/förskoleschefen en genuskurs senast ...? Det är ju en sak om någon mossig farmor råkar kläcka ur sig en sån sak men pedagoger på en förskola ... nej. Man vågar inte tänka på vad som händer när de små dagisbarnen av manligt kön kanske trillar och slår sig - blir de tillsagda att skärpa till sig och inte vara fåniga då? Stenåldersfasoner! Eller ett uttryck för trist humor (fast jag antar att det inte var detta enda uttalande du grundar din oro på).

• fru AM
    viktualia skrev 2011-08-15 21:19:22 följande:
    Och nu har jag reggat mig på VK igen... och fullständigt misslyckats med att äta rätt idag... *suckar* dummast av allt är att jag är hungrig just nu...*muttrar trött och försöker låta bli att äta*
    Måste slå ett litet slag för LCHF ... himla bra rivstart i alla fall. Eller läs "Hjärnan och MAten" av Martin Ingvar. Inspirerande!
  • viktualia

Det var nog mest ett uttryck för MYCKET trist humor... Samma person hade hyfsat vettigt bemötande gentemot en liten kille på bara dryga året som fick lite för mycket av det goda där och fick gå hem tidigare från inskolningen. Men ändå... bara ta de orden ur sin mun i den miljön är ju helt enkelt inte ok... Och personen är nog mer mossig farmor än pigg pedagog... vilket är precis det jag kände när vi hade varit på besök i juli...

• fru AM

Då hoppas jag att det finns några pigga pedagoger med lite fräschare humor på förskolan då ... så att det uppväger mossfarmor med råge ... Men jag tycker lite synd om det "manhaftiga fruntimret" ändå. Plötslgt en dag har hon blivit så stor att hon förstår vad som sägs.

• porchez

hej!

slänger in en fråga lite snabbt, hur får  man tag på en dietist? Är det någon man själv komma i kontakt med, privata kanske? eller är det endast via sjukvården? Nån som vet??

• viktualia
    porchez skrev 2011-08-15 21:41:45 följande:
    hej!

slänger in en fråga lite snabbt, hur får  man tag på en dietist? Är det någon man själv komma i kontakt med, privata kanske? eller är det endast via sjukvården? Nån som vet??
    Googlade lite på vårt landsting och du når dem via vårdcentralen!
  • viktualia
    fru AM skrev 2011-08-15 21:34:05 följande:
    Då hoppas jag att det finns några pigga pedagoger med lite fräschare humor på förskolan då ... så att det uppväger mossfarmor med råge ... Men jag tycker lite synd om det "manhaftiga fruntimret" ändå. Plötslgt en dag har hon blivit så stor att hon förstår vad som sägs.
    precis.. hm.. jaa.. lär återkomma i frågan...

godnattkram till er alla!
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!