• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • nennesjuttioåtta

mugglan - 57 cm, annars var vikten rätt. Känner mig lite tjatig om det, sorry.

• passionsblomman

Snartis, stort (haha, vad det lät som en menad skämtsamhet, men det var det inte) grattis!

Alltid en lättnad när man får veta att det är klart och att båda mår "efter omständigheterna väl".

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

En annan kräftkokar-fråga:

När man har kokat dessa läckerheter och ställt dem täckta med spadet, kan man då frysa in det överblivna spadet och använda igen? Det borde man ju kunna tycker jag.

Jo, för han vi köpte av sa att man kan fortsätta koka i samma spad i ett par omgångar efter den första. Och då tänkte jag inatt att man kanske kan frysa in då, med tanke på den sönderregnade och svårinköpta krondillen?
    Eller ska man kanske bara hugga lite krondill nästa gång på ICA, och frysa in enbart den?
    Hur gör man?Obestämd

Jag har för övrigt nyss provsmakat gårdagkvällens kok och det verkar bli bra. Ikväll blir det Västerbottenspaj, kantarellmackor och kräftor i sagohuset. Hurra!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • nennesjuttioåtta

annars hände en rätt kul grej igår. Jag brukar inte kolla i gamla tidningar som kommit medan vi varit borta. Så efter helgen hade vi 3 tidningar som jag skulle slänga i återvinningen. + att vi inte haft någon tidning på hela semestern. Jag har dessutom bara skummat nyfödda-annonserna efter barn i Prickens storlek (jag vet, jag är lite besatt) och inte lagt ned någon vidare engagemang eftersom jag ändå inte känner så många här. Men så slog det mig, just det – jag skulle ju ha kollat om Heloise med familj var med men det var ju jättelänge sen som ... och fjärde bilden jag tittade på var ju deras. Eller, det måste ha varit deras. What are the odds? 

• nennesjuttioåtta

PB – jag skulle bara ha fryst in krondillen. 

• nennesjuttioåtta

mugglan – förstår att det är dumma frågor man får, hhahaa jag skulle nog svarat yxskaft tillbaka.

• snaily

Lyssnar ni på P3? Väldigt intressant om nattskräck!

• snaily

Hej förresten!

Första dagen på jobbet för flera har jag förstått. Kämpa på! *pepp pepp*

Äh! Jag som skulle skriva så mycket klokt! (eller kanske inte ) Men nu hänger Yngla i mitt byxben och gnäller ma-ma-ma-ma-ma...

• Liten med Mindre

Grattis till stora lillebror Snartis! Vad skönt att han äntligen fick komma ut. Hoppas att du kan mysa och inte bara har ont av sprickor och annat.

MSW - Mindre brukar hojta "Elaka unge" när vi gör något hon blir arg på... Ingen av oss känns vid att vi säger så - men nånstans kommer det väl ifrån.

Hemma på inskolning idag - det är så jobbigt när lilleman står i dörren och gråter "mamma mamma" när jag går. Tur att maken hade första veckan för 2 veckor sånt hade nog inte gått.

Annars har det varit en upptagen helg med många olika gäster och mycket äppelpajsbakande. Är inte van vid detta - men det är ju förstås kul att bli.

dags att äta lunch och hämta grynen - det är en väldigt långsam inskolning tycker jag. Men vi får väl se hur det går.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!