• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • snaily

Så var hon vaken igen då...

Ha en fin måndag alla trådisar!

• Lapinette

Hej tjejer!

Förstår att ni hade det suveränt på picnicen i lördags. Och vilken härlig bild på Trollet ... vad är det man säger sådan mamma, sådan son .

Är det ämnet mammor/svärmödrar ni avhandlar idag? Tycker om båda. Min mamma kan verkligen vara pest emellanåt (speciellt när jag var yngre och hon alltid sa vad hon tyckte på alla föräldrarmöten) MEN jag skulle ALDRIG vilja vara utan henne. Och gällande svärmor så kommer hon på onsdag och stannar i TVÅ VECKOR! Hon är verkligen supersnäll men varför kan hon inte komma oftar och stanna en kortare tid? Jag ser tyvärr inte fram emot det. Känner mig bara stressad.

Såg att Snorkis har haft det tungt. En STOR KRAM!

• Snorkfröken77

Nu är jag äntligen hemma igen och fått lite lunch i magen (vi hade tid 8.15, det går inte fort på sjukhuset....)

Vi fick samma läkare som i julas som jag inte gillade då. Han är helt klart inte lika empatisk som den andra läkaren, han är mkt mer logisk och distanserad. Han tyckte den snittid jag hade fått redan var för tidig Så han var inte sugen på att tidigarelägga det. Jag bröt ihop fullständigt och grinade så tårade sprutade och förklarade att jag tar hellre ett levande barn i kuvös än ett dött i magen, vilket han helt förstod. Han är orolig för att hon ska få andningssvårigheter om hon kommer för tidigt. Kompromissen blev att jag blir inlagd idag och får köra CTG morgon och kväll så jag känner att de kollar henne och han sa att det aldrig dött en bebis i magen när patienten var inlagd på det viset, en liten tröst iaf. Sen kanske kanske han kunde gå med på att tidigarelägga det någon dag, han vill nog först kolla om jag blir lugn av att ligga inne, helst vill han behålla den ursprungliga tiden, så vi får se helt enkelt. Ska försöka ta med en bärbar dator så jag kan höra av mig här, annars får det bli sms till AM och Vickan.

Nu ska jag ta och packa ihop en väska och göra ett litet ryck här hemma.

Kram på er bästa trådisar!!!!

• smint

Snorkis: Men det var väl skönt att du blir inlagd iaf så du känner att du kan ha koll, jobbigt att ni fick samma läkare som du inte gillade. Lycka till nu och hoppas du får tiden att gå på sjukhuset. Kram{#emotions_dlg.flower}

• BrudSommar2006

Snorkis, lycka till, hoppas att det känns lite bättre av att få ordentliga kontroller regelbundet så att du kan stå ut tills det blir dags!

• Ore

Snorkis: Hoppas att det känns bättre för dig med regelbundna kontroller, och att det funkar bra att vara på sjukhuset... (Och att du slipper ligga på BB-avdelningen...)

Vad är det man ger för att lungorna ska utvecklas bättre/snabbare? Kortison? *minne som en guldfisk* Min syster fick något i alla fall, för att hennes bebbar skulle vara bättre rustade om de kom för tidigt. Och även om förlossningen dröjde ett tag, så skulle de ha nytta av det, tydligen... Allt detta enligt min syster dock, som tolkar saker och ting på sitt eget sätt ibland, så man kanske ska ta det med en nypa salt?

Men det kanske inte vore fel att du fick en sådan spruta, för att snabba på lungutvecklingen litet, om det nu fungerar så?

Hur som helst, jag kniper tummar, tår och blygdläppar för att allt går bra och att det gör det utan att bli alltför traumatiskt för er under tiden. En snabb, enkel och okomplicerad förlossning snaaaart är vad jag så innerligt gärna vill att ni ska få

• Ore

Lappis: Att umgås med någon annan i två veckor är banne mig inte lätt, oavsett hur nära den personen man är. Jag har goda vänner som jag inte skulle vilja ha hemma i två veckor, för det är ändå en stor omställning!

Vore väl mycket bättre om hon kom på långweekends litet oftare. Även lättare då att planera in så att man inte behöver göra så mycket annat under den tiden, så det hade ju säkert kunna bli mer kvalitetstid då. På två veckor kan man ju behöva åka på någon jobbresa om man gör sådana ganska ofta, träffa andra personer, träna ett antal gånger o.s.v... Sådant som man kunnat skjuta litet på om hon stannat kortare tid.

Så i 'total tid att umgås' så kanske det inte blir så mycket mer under två veckor...?

• Lapinette

Snorkis - Lycka till!

Ore - nej, det känns så begränsat att ha någon boende hemma hos sig. Det är ju bara några veckor sedan vi hade makens bror + fru hos oss i 5 dagar. Det funkade jättesmidigt och var skoj. Precis lagom! Fattar inte varför hon inte kan komma två gånger à en vecka istället för 14 dagar. Maken måste kanske ut och resa under tiden och då är det ju jag som ska "sysselsätta henne". Jag brukar ta några timmar ledigt så vi kan göra något på tu man hand men nu med nytt jobb så funkar inte det. Hon är så sällskaplig när vi kommer hem från jobbet. Följer efter en som en liten hund och jag får bara panik och blir frustrerad ... maken brukar få psykbryt (han höjer rösten medan jag försöker bita ihop). Sen avsäger jag mig alla slags kvällsaktiviteter för jag vet att hon sitter hemma och väntar på oss.

Sorry, här kom ett egoinlägg från en smygläsare.

• BrudSommar2006

Lapinette, onekligen lite jobbigt. Gillar hon inte att resa kanske? Hon kanske inte vill böka med två resor?

Har du förresten skrivit något om Island någonstans och jag missat det?

• muggles
    Telis skrev 2011-06-13 10:33:26 följande:
    Jag håller med mopedvin, svärmor är toppen men min mamma kan vara jobbig.
    Även jag instämmer i detta!
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!