• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • smint

am: jo man har ju rätt bra koll på varandra på FB också  Åh så kul med lyckad shopping. Det var nog verkligen mening att du skulle ha den där toppen

H har börjat lite med smakportioner nu, bäst har det gått med potatis och palsternacka. ger även lite katrinplommon varje dag för att hålla igång magen.

Nu lunch i solen medans H sover en liten stund. 

• fru AM

Smint: kul med smakportioner! Jag blandade i osaltat smör för att få dem godare vill jag minnas. Majspuré med smör i är ju reda gudaspisen! Tar du med H på lördag? Vore kul att träffa bebisar!

• snaily

Hjälp, o allvetande trådisar!

Kan inte sluta tänka på det ena jobbet jag tänker söka, vill haaa! MEN, om jag nu mot förmodan skulle få det så är det på 50%, och då måste maken alltså vara föräldraledig på 50%. Har hans arbetsgivare skyldighet att gå med på det, eller är det bara om man vill vara ledig på100% som de inte kan neka?? Känner mig förvirrad här.

Koko
    Jag vet en sak du bara MÅSTE göra på semestern - komma hit och hälsa på!

• smint
    fru AM skrev 2011-06-09 13:01:47 följande:
    Smint: kul med smakportioner! Jag blandade i osaltat smör för att få dem godare vill jag minnas. Majspuré med smör i är ju reda gudaspisen! Tar du med H på lördag? Vore kul att träffa bebisar!
    ja skall köpa hem det, bra att du påminde  ja kommer jag så kommer H
  • fru AM

Mer info:
    "Du har rätt att vara ledig i vilken omfattning du önskar även efter att barnet blivit 18 månader så länge du tar ut föräldrapenning. Däremot har du vid 18 månader inte längre rätt att vara föräldraledig utan att ta ut ersättning, med undantag för den arbetstidsförkortning om högst 25% som alla föräldrar har rätt till fram till dess att barnet blir 8 år " 

• _koko_

Nej, men BS, domningar, det hade jag helt missat??!! Är det ingen som tror att det har med ditt diskbråck/din rygg att göra? Jag har ju en domning i framsidan på höger ben. Det var så mitt diskbråck upptäcktes och domningen är fortfarande kvar ett halvår senare... Inte säkert att jag någonsin blir av med den. Som tur är påverkar det inte funktionen nånting utan det bara känns läskigt när jag tar på huden.

• snaily

AM
    Tänker att det här kan sätta käppar i hjulet?
    "Du har rätt att ta ut en sammanhängande ledighet eller att dela upp ledigheten på högst tre perioder varje kalenderår. Om du och din arbetsgivare är överens kan du dela upp ledigheten på fler perioder."
    Kan man då tolka det som att tre perioder är avklarade på tre veckor om man jobbar 50%?

• _koko_

BS - Kollade de vitaminer och mineraler också? Jag har ju B12-brist vilket yttrade sig i en enorm trötthet, blåsor i munnen, glömska, illamående, håglöshet etc. Efter 2-3 dagar med tillskott mådde jag bättre och efter ett par veckor var jag som en ny människa. Jag funderade faktiskt också på MS ett tag...

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!