• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • _koko_

snaily - Det låter ju nästan så tyvärr. Tillsammans med det här: "Du som har ett barn under åtta års ålder eller barn som inte har slutat första skolåret, har rätt att förkorta den normala arbetstiden med upp till en fjärdedel" Fast jag VET inte, bäst är kanske att ringa försäkringskassan?

• _koko_

Fast allsmäktige FL säger att arbetsgivaren inte alls kan neka så länge barnet är under 18 månader.

• fru AM

Det kan hända att den här skräcködlan är helt dum i huvudet men jag fattar inte ... Om Herr Snaily ska vara ledig 50% så är han ju det HELA TIDEN inte uppdelat i perioder ...? Jag tolkar perioder som att man är föräldraledig, sedan kommer tillbaks till jobbet ett tag, sedan är föräldraledig igen - dvs anmäler föräldraledighet flera separata gånger. HUR man delar upp 50% /halva dagar eller halva veckor eller halva månader) spelar väl ingen roll för försäkringskassan, eller arbetgivaren egentligen heller, sålänge arbetsinsatsen är densamma?

• _koko_

AM - Jag tror att du har satt huvudet på spiken. Man gör en anmälan om föräldraledighet, och sen begär man ut X dagar per vecka eller så, och jobbar resten, och så länge man inte gör en ny ANMÄLAN utan fortsätter plocka ut dagar i anslutning till de senaste begärda, så gäller det som en period. Låter ju rimligt.

• Tinga
    fru AM skrev 2011-06-09 14:37:01 följande:
    Det kan hända att den här skräcködlan är helt dum i huvudet men jag fattar inte ... Om Herr Snaily ska vara ledig 50% så är han ju det HELA TIDEN inte uppdelat i perioder ...? Jag tolkar perioder som att man är föräldraledig, sedan kommer tillbaks till jobbet ett tag, sedan är föräldraledig igen - dvs anmäler föräldraledighet flera separata gånger. HUR man delar upp 50% /halva dagar eller halva veckor eller halva månader) spelar väl ingen roll för försäkringskassan, eller arbetgivaren egentligen heller, sålänge arbetsinsatsen är densamma?
    Jag håller helt med i den tolkningen.
  • snaily

AM
    Smaaart... antagligen är det jag som är helt dum i huvudet. Hoppas det funkar så som du skriver. Hur som helst, jag lär knappast få jobbet så kanske ska sluta bekymra mig om det hela. Förresten går hans provanställning ut i september och vad som händer då vet ingen, kanske blir han ofrivilligt hemma på heltid.

Yngla matvägrar idag. Det gick så bra i början av veckan, har tjuvstartat med 6-månadersburkar, men igår och idag åt hon typ ingenting. Amning är inte heller någon hit. Antagligen tyckte hon vågen visade lite väl mycket igår och är orolig inför bikinisäsongen.

Jag sprang igår! (läs: lufsade, joggade, släpade mig fram i värmen) *samlar duktighetspoäng*
    Vill börja knåpa på den där jobbansökan nu men svårt att koncentrera sig med en gnällig bebis i knät.

• Tinga

Det blev ingen vidare natt här, fast inte pga kräkningar utan för att Puff var vaken mellan 01 och 02.30. Fast jag ska väl inte klaga; det brukar aldrig hända i vanliga fall, men det är ganska typiskt att när man själv kommer sent i säng och får en kortare natt redan från början så händer gärna sådant här också.

Ore - kräkningar är ju tyvärr en väldigt stor del av vår vardag, så det blir ju rutin på att hantera det också, även om det aldrig är kul. Stackars tvättmaskinen får jobba hårt.

• Oms

Tack för att ni svarat på frågor om er barn ska m eller ej!

Det blir inge Humlan för Mathilda på lördag. Hon vet ju var alla stans lekparker ligger och så fort man kommer i krokarna blir hon helt lyrisk för det här är ett barn som är som gjort för en parklek- inte en chans att jag lyckas hålla henne i ngn annan del av parken om det inte är andra barn i henne ålder där ( m risk för att hon då skulle lura med sig det barnet upp till parkleken, haha)

Jag ska väl försöka hitta ngt gott vin att få med mig istället då när jag är barnledig får jag ju passa på att dricka lite vin o iom att jag ska fortsätta hela kvällen/natten så får det nog bli ngt lättvin

ringde min frisör för 1h sen och lyckades få en tid för klippning och slingning imorgon efter jobbet! hur tur får man ha? detta har aldrig hänt mig att man få tid så snabbt och en sån bra tid också! älskar fredagar hos min frisör för då får man extra mkt massage o vin på det - nice! sen kostar det efter det också men men, vad gör man inte för lite egoboost?

Varit hos läkaren och kollat upp mina järnvärden idag. de är ff vääääldigt låga och hon sa att vi måste fortsätta att kolla upp detta. Nu tar jag 2 tabl Duroferon dagligen och ligger ändå bra mkt under på serumjärn, järnmättnad etc... inte helt ok och hon undrar så vad det kan vara o vart det har kommit från! jaja, jag mår iaf bra så det är ju alltid ngt!

dock har jag trochanterit i min högra höft vilket e skitjobbigt! har haft det i några år av o till men inte orkat ta tag i det men nu e det dags, ska boka tid hos sjg framöver och få lite hjälp m bra övningar för höften. Vill ju inte gå igenom en till graviditet med allt vad det innebär om inte kroppen orkar. Nu vet jag ju inte om det blir några fler barn eller ej men jag är om mig o kring mig - det skadar aldrig att se om sin hälsa

nä, fortsätta jobba, har mest surfat o suttit på balkongen idag ( gör det nu med) men det e dags att fokusera sig på arbetet också...

• Tinga

Snaily - 400 gram upp var ju jättebra, även om jag just såg att det gått sämre idag.

Koko - kul att se dig här!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!