• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • snaily

Hur många timmar per natt har era 4-månaders sovit? Tycker Ynglas nätter är alldeles för korta, 8-9 timmar med femtielva nästan-uppvak för amning, men hon sover förstås en del på dagen också, åtminstone om vi är hemma, annars blir det si och så med sömnen.

• snaily
    Tinga skrev 2011-04-20 10:35:50 följande:
     Eller du måste gunga vaggan hela tiden när hon sover?
    Japp! Har snart träningsvärk i foten.

Hinns nog inte med någon lur för mig, måste hinna ut med hunden och äta lunch innan vi ska iväg. Konstigt nog känner jag mig inte så trött.
  • muggles
    Snorkfröken77 skrev 2011-04-19 20:43:43 följande:
    Muggles - Det går inte att hyra från NTF här Har redan kollat det, annars är det att "hyra" från babyproffsen och då får man betala skyddet och sen när man lämnar tillbaks det så drar de av pengar för de månader man har skyddet, det känns sådär...

Mätte magen idag (runt om) och jag har kommit upp i imponerande 119 cm runt magen, lol!
    Har du även kollat If - tror de har så man kan betala en summa per månad och så byter man skydd med barnets ålder. Det sist använda får man behålla.
  • muggles

Snartis: grattis till hjärtljud!

Tinga: oj macarons! Har bara smakat på café och inte tyckt det var ngn höjdare men hembakade är säkert mkt godare. Apropå godis så fick Moa lördagsgodis när hon blev 3. Hon började tjata om det under sommaren innan (hon fyller ju i aug), antagligen inspirerad av andra på dagis, så jag tyckte att ok då. Annars är jag rätt restriktiv med godis till henne men på lördagar får hon (typ en tablettask el motsv)!  

• viktualia

Mugglan (och Snorkis): När jag spanade efter babyskydd till Trollet så fanns det inte nån uthyrare i det här länet... knasigt att det är så olika... det finns i nästan alla grannlänen däremot...

• Tinga
    muggles skrev 2011-04-20 10:55:35 följande:
    Tinga: oj macarons! Har bara smakat på café och inte tyckt det var ngn höjdare men hembakade är säkert mkt godare.
    De är iallafall roliga att baka. Jag gillar maränger, och med rätt fyllning emellan, tycker jag att det är gott med macarons. Men det ska vara en fyllning åt det lite syrligare hållet, som väger upp det söta i marängerna. Dessutom ska själva marängen vara lite mjukseg. Lyckades bättre med att få macaronbottnarna mjuksega än vad jag gjort med vanliga maränger.
  • muggles

Vickan: det är väl enda SAAB:en ngn vågar köpa...

Tinga: de jag smakat på var sådär industribakade och smakade bara sött med en touch av "fadd" smak - de kanske var gamla? Annars gillar jag också maränger.

• viktualia
    muggles skrev 2011-04-20 11:32:31 följande:

Vickan: det är väl enda SAAB:en ngn vågar köpa...

hm.. jaaa så är det nog..
  • porchez

Hallå! här är en till utan arbetsmoral idag... blir bara mer och mer sur på det jobb jag har idag, (vet ju ej hur det blir med nya arbetsuppgifter än) men så överkörd jag är på det jag gör idag så är det svårt att hålla skenet uppe.

Tinga- ja du det går så där med hunken, eller jag tycker det känns bra. Han ville ses i helgen, men jag sa att jag var upptagen, men lovade att bjuda hem honom när han minst anade så hoppas han vill ses på fredag, typ enda dagen som jag har tid på hela påskhelgen. Försökte få kontakt med honom igår, men lyckades inte.. Har tänkt mig en mysig pick-nick dejt på fredag eftermiddag. Men så farligt att ens tänka tanken utan att ens pratat med honom   så vi får se...

Vad duktig du är som bakar, macarones har jag inte smakat än,bara hört talas om att det är svårt att lyckas med själv och att det ska vara otrolig gott!  Själv tycker jag det är jätte svårt att tacka nej när det bjuds på fika på jobbet. Att skylla på vikten fungerar inte så bra, då alla tycker att jag är smal samt tränar alldeles för mycket. Blir alltid en diskution, så lugnast att bara ta en liten bit av det som bjuds på...

Vickan - vilket vrålåk för trollet

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!