• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Tinga

Bjöd just på macarons på fikan på jobbet, och en av männen tackade nej, med motiveringen att han försöker tänka på vikten. Inga problem för min del; man behöver inte motivera varför man inte vill ha. Mitt sätt att tänka på vikten är däremot att bjuda på kakor på jobbet, så att vi inte glufsar i oss allt hemma som jag bakar. Det blev iallafall många oh och ah, så det tar jag som ett tecken på att de var goda. Numera bakar jag inte huvudsakligen för att få något gott att fika på, utan huvudskälet ligger i själva utmaningen att göra något lite mer komplicerat än att bara slänga ihop en sockerkaka. Satte en levain i fredags, som jag tänkte baka på under påskhelgen.

• Tinga

Hallå - jag har en halvseg dag på jobbet; ingen som vill prata lite med mig? Är det påskledigt lite här och var, kanske? Är man ledig gissar jag att man håller till utomhus så mycket som möjligt nu när vädret är så underbart. Jag har hämtdag idag iallafall, så några timmars uteliv ska det väl kunna bli. Och maken ska köpa en gasolgrill efter jobbet idag, så att vi kan få lite god mat under påsken.

• viktualia

Tinga - jooo! här är jag!! Trollet har äntligen somnat efter en sanslöst pipig morgon. Feber, snor och tänder i en trist kombi. Har hunnit byta kläder på honom en gång och tröja på mig själv en gång pga allt snor... hm... Nu: måste skynda mig och jobba lite!!

• FruCicci

Fråga, vi ska ha en möhippa och äta något på kvällen, men det måste vara ett billigt ställe på Östermalm/Stureplan?
    Tips?
    Inget sunkhak

Förlåt att jag inte kommenterar mer, för jag har inte läst en rad av det ni skrivit ÄN

Kramisar

• snaily

Hej och hå, jag är också här! Men antagligen inte så länge till, Yngla har en benägenhet att vakna så fort jag A) loggar in här eller B) sätter på tevatten.

Nenne
    Bra statistik där! För att inte tala om hur många hundar som dödas i trafiken varje år... många...

Tinga
    Imponerad av din bakkonst! Själv tycker jag jag är duktig om jag slänger ihop en sockerkaka (händer dock sällan). Jag är nog för lat, men just nu kan jag skylla på lite tidsbrist också.

Vickan & Nenne
    Tack för trevlig lunchdejt!
    VI åkte vidare till den däringa svår-att-få-tag-på-kompisen och fikade där ganska länge, Yngla slumrade i selen 20 minuter så hade totalt sett sovit alldeles för lite under dagen. Då passade hon på att sova NOLL minuter i bilen hem... en timmes resa..

Krya på dig Trollet!

• snaily

Idag vaknade Yngla alldeles för tidigt och lade av världens största prutt som gjorde att hela sängen vibrerade, jag svär att det lät högre än vad maken (eller jag) nånsin lyckas åstadkomma. Värre var att prutten åtföljdes av ett fuktigare brak om man säger så, så det blev tidig uppstigning för blöjbyte. Dessutom hade jag en liten mjölkstockning igen så fick sitta och mjölka ur länge med pipig trött Yngla liggandes i babygymmet. Efter denna jobbiga morgon sover hon nu som tur är, senare idag är det föräldragruppsträff med babymassage på schemat.

Saknar den tiden då hon oftast sov till 10 på morgnarna! Fast å andra sidan, det var ju då vi trasslade tre timmar varje kväll med att komma till ro och somnade inte förrän efter midnatt, så nä, kanske inte ändå.

• snaily
    nennesjuttioåtta skrev 2011-04-20 09:29:19 följande:
    . Med giganto-Prick så var det babyskyddet vi köpt först för tungt att bära. Och jag för kort att spänna fast det (hurra för bas!!!).

Jag har ständiga blåmärken på utsidan av knäna av att bära det där tunga babyskyddet. Men nä, ja ä int bitter!
  • snaily

*snigelslemmar ner hela tråden*

Cicci
    Dåligt med restaurangtips från min sida tyvärr!
    Galet galen Mallistripp du verkar ha haft förresten!

Solskärmen jag beställde till vagnen har kommit! Ska snart ut och prova det, solen skiner igen.

• snaily

Fru E
    Hur har ni det? Tänker på er. Visst var det snart ni skulle tillbaka på (onödigt?) VUL?

• Tinga

Snaily - det är ju absolut inget fel i att slänga ihop en sockerkaka heller. Känner bara att jag vill utvecklas lite mer själv nu. Det kanske blir en middagslur även för dig idag, om nu Yngla vaknade tidigt? Eller du måste gunga vaggan hela tiden när hon sover?

Vickan - trist när det är gnälligt och snorigt.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!