• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Ore

Snorkis: Jag skulle också använt det gamla, Leffelina kommer ju ha kläder på sig också, så möglet lär nog inte vara någon fara... Vad finns det förresten för husmorsknep för att få bort mögelsporer..? *gnuggar minnesknölarna* Tror det kan ha varit utspädd ättika?

Vickan: Tandsprickningsfeber och snuva hängde i tre dagar och nätter för lillkillen när han hade ett race för ett tag sedan... Sedan sov han (av ren utmattning?) en hel natt, och sedan var det litet smågnälligt natten därefter. Vi gav litet flytande alvedon när han hade väldigt ont.

• start september

Kram till alla.  Lugn efter BM och hjärtslag igår, hoppas det håller i sig ett tag.

Muggles, häftigt att de är kvar och hoppas ändå de stannar lite till.

Snorkis - köp ett nytt när ni kommer hem. Och låna ett fräschare till hemresan av någon annan kompis om du nojar för möglet.

Hattis, är det dags för RUL snart?

• viktualia

Ore - men han har svajjat av förkylning till och från i tre veckor, tandsprickningen har pågått fyra-fem dagar...

• porchez
    Snorkfröken77 skrev 2011-04-19 21:02:58 följande:
    MSW - Mmm, så är nog min tanke nu, att ha det gamla från BB och sen köpa ett nytt. Men jag är lite nojig för möglet som blev på bältena, de går ju inte att ta bort och jag försökte få bort allt mögel, men jag vet ju inte om det finns kvar mögel någonstans där jag inte ser. Tror ni jag behöver oroa mig?

Porchez  - Tänkte ta en vända till "din" butik framöver och kolla på utekrukor, vet du om det finns några snygga?
    Jo de ska helt klart finnas mycket snyggt där, men det är mycket udda prover och sånt som vi själva inte har valt att plocka med i vårt ord pris som säljs ut där. Men det är ryckande åtgång då de kört hårt med annonsering just nu, så skynda skynda Har dålig koll men kan ta en vända där imorgon och se om mycket finns kvar om du vill
  • porchez

vickan - har dålig koll på smabarns krämpor men enligt vad jag kan läsa mig till på fejjan har många sjuka och snuviga barn just nu...

Har förresten fått svar på en sak jag lyckats klura ut enligt kunskaper ni lärt mig. En vän på FB har en tid skrivit att hon är täppt trött och hängig Just det att hennes snuva och täppta nästa inte släppt har jag misstänkt barn, och i helgen fick jag reda på det. Hon är gravid! Tror inte att hon själv ens är riktigt medveten om att detta kan vara syntom på hennes graviditet för då hade hon nog inte skrivit om det flera gånger om dagen   det ör mycket tidigt och jag "ska" inte veta egentligen, det var en annan kompis som skvallra. Så jag har inte nämnt det för henne än..

• Izzie

Snorkis - Jag håller med de andra, det kan inte vara så farligt att åka i det en gång... Annars kan jag tänka mig att man faktiskt får lämna tillbaka babyskydd såvida det inte är upptaget ut kartongen. Tror babyproffsen på  min ort hade återlämningspolicy även på vagnar och sånt. Om man frågar kan de ju skriva på kvittot...

Lappis - Önskar dig en mysig semester! Hur kändes det att jobba sista dagen?

September - Grattis till fina hjärtljud!

Porchez - Här inne kan man lära sig lite av varje

• fru AM

Snorkis: Haha! Jag. Gör mitt bästa för att varva hemfixandet med erfoderlig glamour, som en korsning av LIz Taylor och Martin TImell ... Jag lovar att jag har stora briljantörhängen när jag slipar och målar! angående Babyskyddet så skulle jag nog kolla tillverkningsdatum - de brukar vara märkta någonstans på stolen med månad och år. En bilbarnstol ska inte ha mer än 5 år på nacken (materialet åldras). Möglet tror jag inte är någon fara - du har förmodligen fått bort det. Se till att babysskyddet står luftigt nu bara! KRAM!

• Tinga

Snorkis - sorry att jag inte sa hej igår; loggade in en snabbis från mobilen på väg ut på en joggingtur, så jag hann inte se ditt meddelande. Vad skönt att allt verkar bra med Leffelina. Tycker att du fått kloka råd angående babyskydd; Leffelina mår säkert inte dåligt av att åka en kort stund i det gamla skyddet, så kan ni köpa ett nytt sen. Eller t o m om din man hinner iväg och köpa ett medan ni är på BB, så behöver hon inte åka i det alls, men ni slipper oroa er för att köpa ett i förväg, och vad det skulle kunna "betyda". Kram!

September- ännu en bit på vägen; skönt! Kram!

Porchez - hur går det med Hunken? Någon påskdejt bokad?

Igår kväll bakade jag färdigt mina macarons, som både blev goda och fina, om jag får säga det själv. Är iallafall nöjd med tanke på att det var första gången jag gjorde sådana och med tanke på att jag aldrig spritsat förut. Det gav iallafall mersmak (både bakandet och ätandet ). Den här gången gjorde jag med en citronfyllning, men under påsken siktar jag på att göra en omgång med lingon och en med choklad. Tänkte bjuda på dem när vi ska ha födelsedagsbrunch för Piff & Puff. T o m de smakade, och åtminstone Puff såg ganska förtjust ut. Piff gillade dem inte, men han är inte så förtjust i söta saker. De äter iallafall choklad båda två, så i år ska de få varsitt påskägg. (Hos oss är allting som kan leda till ett intresse för mat bra "mat", även när det gäller choklad. Fast vanligt godis får de inte, men choklad innehåller ju faktiskt inte bara onyttigheter.)

Jag fick förresten en god nyhet på jobbet igår. Tjänsten jag har nu är ju bara ett gravvick, även om jag är fast anställd på företaget, men häromdagen blev det godkänt från ledningsgruppen att utöka min avdelning med en person. Ingenting är skrivet ännu, men jag fick gratulationer och ryggdunk från chefens chef och min närmaste chef gick ut med informationen till flera andra personer på ett möte igår, så det känns ganska klart att det blir jag som får den. På det här företaget tillämpas "Open recruitment", vilket innebär att alla tjänster ska annonseras ut, fria för alla (internt) att söka, så därför var jag inte helt säker på hur processen skulle bli, men nu verkar det ju uppenbarligen som att jag kan få tjänsten direkt, utan en ansökningsprocedur. På ett sätt är det bra att alla kan söka alla tjänster, men ibland blir det fånigt när det redan finns en tilltänkt. Har själv råkat ut för det när jag sökte en tjänst jag gärna ville ha, men där de redan i förväg hade bestämt vem som skulle få den. Då blev jag riktigt arg, för jag hade ju laddat i o m ansökan, och visste att jag hade lämpliga meriter. Men som sagt; den här gången ser det ljust ut.

• nennesjuttioåtta

måste bara kommentera vargen

saxat från viltskadecenter.se
    Varg och hund är en och samma art. Det vanligaste skälet till vargskador på hundar tycks också vara att vargen ser hunden som en annan varg. Av de 151 hundar som angreps av varg i Skandinavien 1997-2005 blev 46 (30 procent) skadade och 105 (70 procent) dödade. Av de 105 dödade hundarna åt vargarna upp 13 hundar (12 procent) fullständigt och vid ytterligare fyra tillfällen blev vargarna störda vid kadavret. Vid de övriga tillfällen har vargarna ofta haft gott om tid på sig att äta på den dödade hunden, men låtit bli. Hade de i första hand sett hunden som ett byte hade det sannolikt varit vanligare att de konsumerat hunden mer eller mindre fullsändigt.

Ingen människa har blivit angripen i modern tid av varg (senast dödad 1821?!)..  2010 så dödades 11 hundar av varg, 12 hundar dog däremot när de liksom råkade skjutas. 93 hundar blev dödade av vildsvin. Så man bör väl vara mer rädd att råka bli skjuten av en jägare när man är ute och går (åker skidor...) än att bli vargmat. Vildsvinen är ju inte heller så trevliga att möta. En jägare jag känner tror ju bestämt att när rådjuren är slut så kommer vargarna att äta upp alla våra barn men det är ett dåligt argument för att han hellre sett sin frys fyllas i stället för vargmagen. 

Nu verkar junior ha tröttnat i hoppgungan. Dags för dagen första vila tro?

• nennesjuttioåtta

Snorkis – maken köpte babyskyddet några timmar innan vi åkte hem från BB. Med giganto-Prick så var det babyskyddet vi köpt först för tungt att bära. Och jag för kort att spänna fast det (hurra för bas!!!). Men tror inte möglet är någon fara så kort tid, och Leffelina ska väl inte sitta naken och gnaga på bältet ändå. 

Vickan & Snigeln – tack för god lunch och en härlig dag!

Ha det så skönt på semestern, Lappis!!!

AM – Är du som mig bör du nog kolla strassörhängena så du inte fått färg på dem.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!