• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • MSW

Vad härligt det låter med allas resor/ semester planer... Undrar vad vi ska hitta på i sommar, Sthlm blir det nog en sväng.. Och jag hade kunnat tänka mig ta en sväng uppåt Borås och typ ta djurparken, ev skara sommarland, någon dag i Gbg osv.. Fast å andra sidan kan vi nog lägga både tid och pengar hemma på huset ist...

• Vännerfan

MSW, Jag kände fosterrörelser i vecka 11, så det kan vara det du känner. Jag kände ungefär varannan dag i början och sedan varje, så jag är 100% säker på att det var det jag kände så tidigt. Jag råkade böja mig fram över jeansen när jag satt på en stol första gången, så det blev nog trångt och då kände jag den. Den har ju armar och ben redan.

Håller på och packar lite för min efterlängtade Göteborgshelg utan man och barn! Åka tåg själv med en bok (ahh!), gå på musikalen Sunset Boulevard (I love) och sen massor av shopping och träffa kompisar (utan barn) och dricka vin, äta god mat, snacka och spela spel. Jag har ju valt själv precis vart jag ska åka och vad jag ska göra, så jag får skylla mig själv om jag inte får kul! Det enda som fattas är lite dans eller åtminstone ett träningspass, men då jag sover på olika ställen fredag och lördag och åker kollektivt vill jag ha så lite packning som möjligt, så jag hoppar över träningskläderna.

Tjing så länge!

• Lapinette

Vänner - låter supermysigt! Ha det så skönt i Göteborg.

• viktualia

Vänner- det låter helt ljuvligt! En sådan helg skulle jag också behöva, kanske toppat m teaterbesök m mamma....

• viktualia

Förresten - hamambadet på Lidingö har jag varit på, själva hamamdelen var inte jättespännande men sjöbastun var ljuvlig. Maten på stället var bra men inte världsklass.

• muggles
    Lapinette skrev 2011-04-14 10:44:53 följande:
    smuttade på min vän Roger igår kväll . Trevligt!
    Här får jag en del snuskiga associationer

BS: jag vill gärna amma litegrann åtminstone. Jag föreställer mig att jag kanske kan amma ett par ggr per dygn så att Ada och Beda får immunförsvaret men någon seriös amning tror jag tyvärr inte kommer att funka, eftersom det inte gick med Moa heller. Vi kommer att behöva sova hyfsat för att orka med 2st + Moa, så det blir inga "amningsrace" för att få igång produktionen denna gången (dvs typ amma varannan timme mm). Jag får väl se hur det blir helt enkelt. Om det inte går att amma alls kommer jag bli lite ledsen, för jag gillade att amma. Men jag får väl vara öppen för det också
  • muggles

Vi har varit på tvillinggruppsträff idag, andra gången. Förra gången var vi 4 familjer, denna gången 2 (ena familjen födde i v27 och den andra familjen vet vi inte varför de inte kom). El familj och familj, det var jag och maken och en annan tvillingmamma. Hennes man var varken med förra gången el denna. Hon är sjukskriven heltid men berättade att de har 2 hundar, 3 katter, 2 tonårsbarn (hans förstod jag, hon har inte fött barn förut) OCH renoverar huset samtidigt. Så hennes man tycker tydligen "meeeen varför har du inte städat/tvättat/renoverat du som går hemma hela dagarna". Jag blir förbannad när jag hör sånt. Hon är ju för fasen SJUKSKRIVEN (hon är i v27)! Vad är det för attityd? Jag är tacksam att jag valde en annan typ av man att få barn med. En som säger till mig att ligga i soffan och "jobba som kuvös" medan han städar huset. Maken tycker att det är mindre jobbigt för honom att göra hushållsarbetet om det innebär att vi slipper tid på neo med barnen och all oro och allt besvär det innebär. Alltså man blir förvånad över människor...

• muggles

Vänner: jag tycker du ska göra det till tradition med en tjejhelg i Gbg!

I övrigt har jag haft en granne på kaffe och sedan ätit lunch ute på altanen i solen; vilken härlig tid vi har nu!

Vickan: vilken träffsäker beskrivning du gjorde av din mamma. Maken och jag kallar alla tanter i Gudrun Sjödén-sjok för "kulturtanter", inte visste jag att det var ett vedertaget uttryck!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!