• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Lapinette

AM - det var ju anledningen till varför jag bad om Primolut förra sommaren (inplanerad mens exakt våra baddagar i Istiren) sen fiick jag en sådan hemsk tant när i var i Californien året innan så jag blev sängliggandes en dag . Nu verkar den vara inplanerad både för Toscana och får 5-åriga bröllopsdag. Toscana gör inte så mycket men jag tycker vi borde få till lite skoj under Gotlandsresan åtminstone.

• Lapinette

Knipsa-knipsa låter verkligen brutalt otrevligt!

• Lapinette

För att höja glamourstandarden på mina inlägg så satt jag faktiskt på Sturehof och smuttade på min vän Roger igår kväll . Trevligt! Såg Mauro Scocco och lite andra halvkändisar.

• muggles

Porchez: grattis till nytt jobb!!! Vi gjorde sk TUL (TillväxtUltraLjud ). Normalt gör man det var fjärde vecka med enäggs men vi gör varannan pga operationen. Vår kära professor vill följa oss "i mål" sas... Det som kan hända nu är att min moderkaka inte orkar försörja två st och att den ena el båda börjar må dåligt, och då plockas de ut med igångsättning el snitt. Nu var det iaf ingen fara längre tyckte läkaren. *glad som få*

EA: jag funderade på en sak. Låt oss säga att båda äggen tog sig först och så mätte man hcg. Sedan var det ett av äggen som tacklade av och inte blev ngt men det andra fortsatte utvecklas - borde inte hcg-värdet göra en "dipp" då? Dvs om det är som jag tror, att två embryon utvecklar mer hcg än ett. Det skulle kunna stämma med att veckoindikatorn ändå visar rätt, för den mäter ju på värde som motsvarar ett embryo. *griper efter halmstrån*.
    Och DUMHETER - du drar inte ner tråden!

• Tinga
    Lapinette skrev 2011-04-14 10:43:20 följande:
    AM - det var ju anledningen till varför jag bad om Primolut förra sommaren (inplanerad mens exakt våra baddagar i Istiren) sen fiick jag en sådan hemsk tant när i var i Californien året innan så jag blev sängliggandes en dag . Nu verkar den vara inplanerad både för Toscana och får 5-åriga bröllopsdag. Toscana gör inte så mycket men jag tycker vi borde få till lite skoj under Gotlandsresan åtminstone.
    Om du skjuter upp mensen redan nu till Toscanaresan så slipper du ju den även på Gotland, eftersom nästa cykel också förskjuts motsvarande tid. Så slår du ju två flugor i en smäll.
  • smint

Halloj

nu skall jag ta mig lite tid att sitta här. har haft fullt upp de här dagarna och kvällarna har jag varit helt slut.

Har snappat upp att porchez fått nytt jobb , Grattis

Lappis: Härligt med Gotland. Tycker alla kommit med bra tips om promenadvägar sevärdheter osv.. Nästan bättre tips av dom än av en som är uppväxt där, men det är väl så gissar jag, man ser andra saker när man är turist

EA: Du tynger inte ned tråden, det finns plats för allt här. Hoppas det sista dagarna går fort nu så ni får komma och göra vul. Kram

Cissi: Hoppas resan blir grym

Fick igår reda på att min allra bästa vän skall gifta sig., Hennes sambo ringde igår. Dom hade planerat ett jättebröllop på Gotland i slutet av juli, men ungefär när dom skulle skicka ut inbjudningarna så blev hans pappa jättedålig i sin cancer. Så dom har ställt in det stora bröllopet och kommer ha ett litet med bara närmsta familjen hemma hos hans föräldrar. Pappan kommer inte orka med ett stort bröllop och det är osäkert hur länge han kommer leva... Förstår dom fullt ut.. Men han ville ändå att hon skulle få en liten "möhippa" innan dess.. dom skall gifta sig 1.a maj så det blir ju snabba puckar. Men han ringde runt till dom närmaste här uppe så vi blir 6 stycken.. Så nu skall jag ansvara för detta, känns lite läskigt, men ni brukar ju vara bra på sådant här ju

Men min plan är att vi går och badar på antingen sturebadet/centralbadet och hon får en behandling. Lite bubbel och sedan en god middag på antingen grill eller grodan.  Det kommer bli en vardag kväll så det kan inte bli så sent då hon skall jobba dagen efter. Men en liten myskväll. Låter det som en bra idé tycker ni? 

• BrudSommar2006

Muggles, jag tycker att det är så jäkla bra att ni tagit er så här långt! Hur tänker du göra med amningen förresten?

Ja visst ja, jag har inte tänkt på det där med mens och semester. Fast det blir ju en chansning hur som för jag kan ju aldrig vara riktigt säker på när den tänker komma. Fast kanske om jag börjar skriva upp nu att jag har en viss koll i alla fall. Fast nu ska det väl strula efter mf förstås så att jag inte hinner skaffa mig någon koll. Kanske borde skaffa sådana där tabletter i alla fall.

AM, kan man inte skjuta på det med att bara börja på nästa karta med minipiller som med vanliga p-piller?

• fru AM

BS: det funkar inte - minipiller äter man hela tiden oavsett mens eller ej. P-ringen jag hade förut var himla smart för där kunde man styra precis som med p-piller genom att stoppa in en ny ring utan att vänt en mensvecka. Kanske funkar det ändå med progesterontillskott - måste kolla med någon lämplig BM elller gyn eller ngt. Det minipiller jag äter innehåller bara gestagen ...

Smint: det låter väl som en superbra möhippeplan. Tror centralbadet är mer lämpligt än Sturebadet för lite större sälskap (än typ ett par-tre stycken). Om man inte hyr hela turkiska badet förstås - vilket verkar helt fantastiskt: http://www.sturebadet.se/sturebadet/turkiska-badet/1027698-turkiska-badet-startsida. Beroende på var ni badar så är ju både Grodan och Grill mycket lämpliga! 

• BrudSommar2006

AM, aha, det visste jag inte, men då borde de väl gå att kombinera med något annat tycker man. Skjuter de där Primolut bara på mensen eller är de preventivmedel också?

• Lapinette

Smint - har varit på Centralbadet på möhippor och det har funkat bra. En gång fick den blivande frun en behandling och den andra gången gjorde vi en slags scrubehandling, ansiktsmask tillsammans. Ganska så annorlunda då vi stod i ring och skrubbade varandras rygg. Kolla bara när Centralbadet öppnar igen (för en vecka sedan var det fortfarande stängt för renovering). Grill är supermysigt men ring och boka bord i god tid - det är alltid fullt där!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!