• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Oupsie

Porchez, grattis! Vad roligt .

Vickan, men om hon är frusen, ett underställ i silke kanske? Gav ett par sådana byxor till min syster och hon tycker att de är super! Finns på Twilfit.

• Oupsie

Hattis och Izzie, oj vad nära ni ligger i tid . Kul med RUL snart för er båda.

Cicci, trevlig resa!

Nä nu måste jag gå och lägga mig. Och jag undrar också var Telis är.

• Tinga

Porchez - grattis till jobbet! Hoppas verkligen att allt blir så bra som det är tänkt nu, för det är du värd.

Vickan - kanske biljetter till något kulturevenemang, dit du också följer med? Mina föräldrar uppskattar fortfarande att göra saker på tu man hand med oss barn, även om vi är vuxna nu. Eller kanske afternoon tea på något trevligt ställe?

Lappis - skönt med ytterligare ett steg i rätt riktning i kön; hoppas att detta var det första steget i ytterligare en "rasomgång". Tänk vad pirrigt det kommer att kännas när ni är nummer 1 på listan!

Igår fick jag ett riktigt duktighetsryck, så först fick Piff & Puff följa med och handla, och sen när de lagt sig frostade jag av frysen, röjde upp bland alla grejer vi köpte i helgen och satte en deg och gjorde sen bröd som fick kalljäsa under natten, så att jag kunde baka dem imorse. Snart väntar förmiddagsfika med nybakat bröd. En trevlig lyx så här en alldeles vanlig torsdag. I eftermiddag hämtar mina föräldrar Piff & Puff på dagis, och sen blir det gemensam middag ikväll.

• Tinga

Fru E - du har minst lika mycket berättigande att hänga i tråden när du är nere som när du är glad! Det här är ju på inga sätt en "lycklig-tråd", där man bara får göra inlägg när man är topp, utan är det någon gång man behöver stöd och tröst är det ju när man är ledsen. Bara skriv av dig om allt du känner för! Många kramar!

• fru AM

Vickan: du har fått många bra förslag på present till mammsen - tänkte också föreslå silkesunderställ eller annat silkesplagg. Jag brukar handla sånt på www.sidenselma.se (de har butik i sthlm och webbshop).

Alternativt en snygg vetekudde - fast det har hon kanske redan.

Upplevelser är ju heller aldrig fel ... Finns för alla typer. Kanske teater och middag - en kväll för två  (i och för sig i Sthlm men det är ju inte så långt?). Eller en egen ihopplockad upplevelse: pedikyr de luxe på tjusig salong och sedan kondisbesök med sin dotter kanske?

• Lapinette

Tinga - duktig flicka. Jag hade ett liknande ryck häromkvällen men i miniformat om jag jämför med din (handlade om att sortera in papper som legat i 6 mån, få iväg deklaration, släng tomflaskor ... det blir rätt många i vår familj osv.).

EA - säger som alla andra .. tråden är till för att man ska få ventilera, både när man är glad och framför allt när man är ledsen.

Porchez - grattis till nya jobbet! Nu ska du bara "fånga in" hunken också . Fast där är väl ända halva jobbet redan gjort .

Vickan - har sett ovan att du frågat om födelsedagspresent till din mamma (om jag förstått det hela rätt) och själv är jag en sån som alltid ger upplevelser. Det har varit allt från biljetter på Operan, till flygbiljetter för att kunna hälsa på oss (när vi bodde i Cannes) till middagar. Tycker det är roligare att vi träffas och hittar på något än att ge henne något som hon troligen ändå inte önskar.

Sen har jag en fråga. Vad heter det där "pillret" som man tar för att stoppa upp mensen? Har ringt min gyn men hamnat hos telefonsvarare som säger att man även kan maila (nymodigheter!). Svårt att maila när jag inte vet vad saken jag behöver heter (har helt glömt bort). Någon som minns?

• fru AM

Lappis: det finns en sort som heter Primolut Nor men kanske även andra sorter. De ska i alla fall innehålla progesteron (gulkroppshormon). Läkaren kanske vet vilken sort som är bäst.

• Lapinette

Tack för hjälpen! Det var nog det jag fick men åtminstone kommer han förstå vad det jag är ute efter. Kan säkert se i sin journal vad som skrev ut senast.

• fru AM

Jag borde nog börja fundera på det där också - vill INTE ha mens under vår Italienresa, som förra året. Fullkomligt värdelöst att hyra hus med pool då. Problemet är ju att jag redan äter hormoner (minipiller). Har inte vågat knipsknipsa än.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!