• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • muggles

Nu hittade jag min gamla förlossningsberättelse (sökte efter förlossningsbrevet som jag ska ha som mall) och där har jag skrivit att jag tydligen sa till min man:

"det är fanimej falsk marknadsföring att man är smärtfri mellan värkarna -
    det är man inte alls, det bara gör lite mindre ont".

Det hade jag glömt att jag kände...

• Fru E

Mugglan-jo jag vet egentligen spottingsen kommer och går i olika nyanser av brun/beige/vitt (visst är det härligt med alla detaljer men tur att jag förser er nu när det tunnas ut i tråden ) men antar att det är normalt så länge jag inte blöder rött rött.

• muggles

Cicci: nej jag tror inte fullgångna tvillingar behöver ligga på neo. Jag har träffat en tvillingmamma som bad dem sätta igång henne i v40 och hon födde en tjej och en kille på vardera 3,2 kg. Shit!

• muggles

EA: låter absolut positivt.

Lappis: hur går det med bokningen? Hittar du ngt på Gotland? Vi firar ju (som många andra här) också 5 års i juli. Skulle ju vilja fira förstås om vi inte är helt utslitna då

• Tinga

Cicci - tvillingar hamnar inte by default på neo, utan mår de bra blir det BB eller patienthotell. Däremot lärdejag mig under tiden på neo att 10% av alla barn som föds (enlingar, tvillingar, osv) hamnar på neo. Det är en ganska hög siffra, tycker jag.

• muggles

Ah jag blev alldeles tårögd av att läsa min förlossningsberättelse och det var en hel del där som jag inte kom ihåg - vilken tur att jag sparat den!

• Lapinette

Vi har en svit på Smakrike om vi vill (Gotland). Fick svar ifrån Oaxen igår - fullt! Inte så förvånad .. så nu måste vi bara ta ett beslut .. igen! Det verkar bli Gotland.

• muggles

EA: det är alltid lättare att vara positiv åt någon annan. Jag förstår fullt ut din skepsis, jag har känt den själv. Men jag vill så gärna att du denna gång ska få använda dina mammabyxor!

Tinga: i vår tvillinggrupp finns en familj med en tvåårig son. Han förlöstes med planerat snitt i v38-39 men blev kvar på neo i ca 2 veckor pga andningsproblem. Föräldrarna berättade att de har obehag inför neo pga att de kände sig osäkra på om de skulle få hem ngt barn förra gången Deras upplevelse känns väldigt obearbetad, och jag undrar om inte de eg borde göra ngt åt saken innan de föder nästa gång.

• fru AM

Lappis: ett tips bara angående Gotland - se till att ni har resan dit klar innan ni tvärbokar hotellet så att ni inte står med ett rum utan möjlighet att ta er dit. men du har kanske redan tänkt på det?

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!