• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Fossing77

Snartis - Åh, jag ska kika runt lite. Virkat har jag väl gjort, men kanske inte sedan syslöjden på högstadiet Flört Men jag är både pillig, pysslig och rätt händig när det gäller sånt så då ska jag nog ta och hugga tag i det. Jag älskar såna filtar, de är helt ljuvliga. Helst skulle jag vilja ha en stooor i varje soffa hemma. Det kanske får bli mitt årsprojekt. Flört

• Snartis

Fossing: själva efterarbetet så är det många som bara klipper av trådarna men jag syr alltid fast dem så att det går att tvätta filten, brukar behövas när det är småbarn
    Vissa syr även ihop filten, gjorde det på min första men nu virkat jag ihop alla delarna. Då blir den mjukare och får inte så hårda kanter. Sen virkar jag även kant runt hela filten så det blir enklare när man fodrar den. Innan det görs så måste den hänga ett tag så den hänger ut sig och blir platt.

Oj vad jag gick igår på detta

• Snartis

Fossing: gå till en garnaffär så brukar de ha mönster för en superbillig peng
    Har inte gett mig på jättestora filtar än men är lite sugen jag med, skulle vara så snyggt i soffan eller överkast till grabbarna. Det finns ju tjockare garn och stickor, sen kan man göra större rutor i samma färg och då går det fortare.
    Till babyfiltar så vill jag alltid jobba med flera färger som passar ihop så då blir det lite mer pyssel

• Snartis

Efter att ha pratat med maken igår så har vi bestämt att byta MVC så sitter och väntar på att telefontiden ska starta hos min gamla MVC. De är även direktanslutna till SÖS där jag kommer få gå på specialmödravärd precis som med Kicken. Det blir längre att åka men det gör inget. Det känns skönt att tagit det beslutet nu innan alla riktiga koller drar igång.

Sen ska jag åka och köpa garn

• Tinga

Snartis - uttrycket tur i oturen känns som att det passar bra här; tur att du hade en bra läkare bokad efter den dåliga, men trist att bli bemött på det viset. Krya på dig!

Hattis - här blir det aldrig påskpynt; är alldeles för lat för det. Möjligtvis att jag sträcker mig till något ris, och kanske med fjädrar i, men mer blir det inte.

Fossing - hur går det med löpningen? Eller du kanske satsar på springmaskor istället nu?

• Fossing77
    Snartis skrev 2011-04-07 08:31:05 följande:
    Fossing: gå till en garnaffär så brukar de ha mönster för en superbillig peng
    Har inte gett mig på jättestora filtar än men är lite sugen jag med, skulle vara så snyggt i soffan eller överkast till grabbarna. Det finns ju tjockare garn och stickor, sen kan man göra större rutor i samma färg och då går det fortare.
    Till babyfiltar så vill jag alltid jobba med flera färger som passar ihop så då blir det lite mer pyssel
    Verkligen supersnyggt är det. Men orkar man tillverka en 200x160 är ju frågan. Flört

Ni som är smarta tjejer allihopa... Jag söker nytt jobb som är något heeeelt annat än det jobb jag har nu, är det fult att ringa och fråga om lönen? Är lite nyfiken på vart lönen hamnar, har liksom inte möjlighet att ha ett jobb med lägre lön än det jag har nu. Tungan ute Pratade med tjejen som har tjänsten just nu igår och frågade en massa saker och hon sa vid ett tillfälle att om jag undrade om lön eller så, så kunde jag ringa deras chef och fråga.. Men gör man så? Känns lite sniket, jag är ju mest nyfiken ju...
  • Ore

Snartis: Att byta MVC låter som ett väldigt bra beslut, låter som ett skräckexempel med läkaren du fått träffa! Det ENDA positiva var ju att det inte var kris och panik, så att hon kunde åstadkomma någon allvarlig skada.

Virkning är superskoj, tycker jag. Men jag bara MÅSTE ändra mitt grepp, jag håller virknålen fel och får ont i handen och kan inte virka så länge... Så hittills är taktiken att jag letar upp mönster, och garn, och sedan får min mormor virka

Här finns en del virkade filtar: http://www.garnstudio.com/lang/se/search.php
    Lillkillen har denna, fast i en annan färgställning och så lång att den passar i spjälsängen: http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=b16&d_id=24&lang=se

Tog en vecka för mormor att virka Hade tagit mig några år, känns det som...

PB: Är det inflammation du har, alltså? Eller var det inte klarlagt än...?

Porchez: Det är trevligt med ett bra och stabilt förhållande, men man saknar ändå pirret och känslan i nyförälskelse... Därför är det jättekul att du skriver här, om hur det går med hunken, för då blir det lättare att drömma sig tillbaka till den tiden när man själv var i samma situation

• Snartis

Nu har jag bytt MVC, känns så otroligt bra! de svarade direkt och välkomnade mig tillbaka
    nu ska jag bara ringa och avsluta med den gamla BM, se om de svarar....

• Ore

Fossing: Det finns ingen facklig representant att ringa?

Annars är det ju två alternativ, antingen att du söker och tar upp lönefrågan då. Eller att du ringer och försöker fråga litet fint om hur löneläget är ungefär, och hur löneutvecklingen kan komma att se ut. Men om du inte tycker att det är alltför jobbigt tror jag nästan det är bättre att söka, och ta frågan på en ev. intervju...

• Ore

Fossing: Tillägg, jag vet ju inte hur det ser ut i din bransch, men jag har insett att i min bransch så är det inga större problem att hosta upp några extra tusenlappar i månaden för att få precis den personen som verkar bäst för jobbet... Men då måste man ju vara i läget att de har insett att man är bäst, INNAN man kan förhandla om det.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!