• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • FruCicci
    fru AM skrev 2011-04-06 19:36:36 följande:
    Och om det är lite kyligt kan man komplettera med denna - grrr!:

jag smäller av fan vad kul
  • MSW

Fossing: man kan blanda de olika alltså? Får väl se hur det går med denna, han har juh inte direkt hunnit få några blåsor denna gången, jag hoppas att penicillin salvan hjälper.. Den skulle iaf vara mjukgörande också, eftersom han har typ spricka/or bakom örat...

Ang virkning vet jag inte om jag just gjort mormorsrutor någon gång, men har virkat en filt av större modell, en till A under tiden han var i magen.. Och några dukar.. Jag är däremot väldigt sugen på att lära mig sticka strumpor, men har inte riktigt tagit steget, är inte alls så hemma med stickningen som virkningen...

nahe, har inte lämnat bort sonen för att sitta här, utan för att få lite plugg gjort... Kram på er!

• Ore

Hormonspiral: Även jag har en sådan. Satte in den i början av november. Hade en rejäl mens några veckor senare, litet spottings emellanåt men inte jättemycket. Sedan en betydligt mindre mens, och efter det i princip ingenting fram till för några dagar sedan då jag hade en ganska liten blödning under 2-3 dagar...

Men jag tycker det fungerar bra! Har inte märkt av några humörsvängningar eller liknande, bortsett från några dagars molvärk i början så har jag inte känt av den, annat än när jag själv känner efter snörena. 

Dock hade jag, framför allt i början, väldigt ont vid ägglossning. Men det har lagt sig. Det kan ju bero på att jag inte har ägglossning längre, kanske? Eller så kanske det ändå skulle gjort ont vid ägglossning. Minipiller, och sedan p-ring efter att jag slutat amma tog nog bort ägglossningen ganska effektivt, så det jag kände kanske var vad som är normal ägglossning för mig?

Nåja, jag är nöjd, hur som helst. Fast hade gärna haft kvar p-ringarna om jag hade fått det för min migräns skull...

• FruCicci

Bra att du bytt MVC Snartis, det tyckte jag verkligen du gjorde rätt i
    Snartis du måste ju vara virkningens urmoder, så duktig som du är! Det kan jag gå i graven på att du är

Fossing, i min bransch är det inte okej att inleda eller snoka om lönen innan, man går på x antal intervjuer och lönen är det som man diskuterar absolut sist. Men då är ju förhoppningsvis den nye arbetsgivaren så inställd på att man ska börja hos dem så de är villiga att betala det som behövs för att få en över

Nähepp, nu ska jag till Järfälla på möte Boring, but have to do it

• Ore

MSW: Strumpstickning vill jag också lära mig. Det är ju dags att börja inse att mormor inte kommer kunna sticka raggsockar åt mig i resten av mitt liv. Och det lär vara helt kört att mamma ska ta över den rollen!

Fast egentligen vill jag mest ha mer tid att hinna med sådant på?

• fru AM

Oj vad jag blir pysselsugen nu när ni pratar om virkning! *försöker glömma att jag fortfarande inte är klar med den dä gallerfilten jag starade på för lääänge sen*

Tisdagens lilla smyckesdesignkurs gav dessutom mersmak - så nu ska jag nog skaffa mig ett startkit så att jag kan göra lite sånt hemma. Får väl börja med att ekipera Livia på accessoarsidan ... 

• porchez

Cicci var glad att ditt möte bara är i Järfälla! Själv är jag på gång till Oslo, 4 1/2 timmar enkel väg även om det är kul så är det såååå tråkigt att sitta själv så länge i bil...
    Sitter nu och tar en kaffe på Statoil i Årjäng, inte så glammigt
    Tack för att ni höll mig sällskap, dags att rulla vidare...

• fru AM

Porchez: att du inte åker tåg? En hel arbetdag går ju åt till bilkörande. Om du åkte tåg skulle du ju kunna göra ngt annat inder tiden - typ jobba, äta, kissa, läsa?

• Fossing77

Löneprat - Jag inväntar nog ev intervju. Det var tjejen jag pratade med som föreslog att jag kollade med hennes chef, vilket lät lite väl påfluget. Men, men. :) Jag är ju förskollärare och söker nu en administrativ tjänstemanna-tjänst så det är ju lite skilda världar. I min värld hostas det minsann inte upp några tusenlappar utan hänvisas till "centrala förhandlingar" där facket förhandlar åt dig om småkronor... Skräp är vad det är! Jag får snoka lite via deras fack kanske... ;) Tack för tipsen!

MSW - Ja, Microcid kan du använda flera gånger om dagen, hjälper framförallt med att torka ut blåsor/sår och döda bacillerna. Jag hade tagit penicillinsalva enl ordination och kompletterat med Microcid under dagen. Om behovet finns så klart. Jag brukar köra på "det som kan påskynda läkning ska användas" när det gäller såna där blåsor... Ogillar dem verkligen. :)

• smint

haha vilken underbar outfit ni hittat   

snartis: skönt att ni bytte mvc, det är ju så viktigt att det funkar.

porchez:  spännande med dejt med killen, låter ju supermysigt. minns också de där första dejterna, så pirrigt och mysigt

oupsie:  ja han somnade i bärselen till slut, men jag kommer behöva träna ryggen känner jag

hade en bra natt, han åt bara en g¨ång vid 4, och jag la mig med honom igår så vi har sovit rätt många timmar..

idag skall vi till bvc igen, visa upp hans hud efter jag börjat smörja med mildison, han var så sjukt torr förra veckan i ansiktet och huvudet, men nu är han superfin.

gud vad tiden går fortare denna gång, han är redan 2 månader, börjar få panik över vad jag skall göra efter mammaledigheten...

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!