• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • nennesjuttioåtta

och det är ju verkligen mjukmjukstart, av en halvtimme så springer jag sammanlagt 12 minuter (de första två passen 9!) så jag tycker inte att jag gått ut för hårt heller. Kände ingenting när jag gick men så när jag började springa (eller, ja – rörde mig lite fortare än när jag gick, heheh) så kändes det som att någon sågat av knäna. åh typiskt. Nu blir det soffläge.

Om jag får det jag begärt så blev det nästan 7% i lönepåslag, fast det var vad jag hade velat ha när jag började så något klang och jubel blir det ju inte direkt.  

• Tinga
    muggles skrev 2011-04-07 14:34:34 följande:
    Tinga: jag tänkte jättemycket på det, from v20 och framåt. Och i ditt fall tror jag det kändes svårare än vad det hade gjort för mig, om jag råkat ut för det, för jag var mer förberedd. Du var ju helt oförberedd på att detta skulle kunna hända, medan jag mer el mindre har förväntat mig att föda för tidigt och har kunnat - delvis - bearbeta det.

Ställde min lunchtallrik i diskmaskinen, flyttade tvätten från tvättmaskinen till torktumlaren och skulle precis gå och sätta mig i soffan när magen blev stenhård och kändes sådär obehaglig. Jag kan verkligen inte göra nästan ngt alls numera!
    Nej, jag var verkligen inte förberedd. Lite tidigare än beräknat trodde jag ju att det skulle bli, eftersom de var två, men jag trodde inte mer än 4-6 veckor. Dessutom mådde jag ju jsjälv ättebra; det var bara Puff som mådde dåligt.

Låter som att din kropp är tydlig med att det är vila som gäller.
  • nennesjuttioåtta

EA – hurra för att du mår bra! Bananerna avger  lyckoendorfiner

• muggles

Jag hade förresten ett långt samtal om förlossningen med min BM i tisdags. Jag bekände för henne att jag känner lite obehag för ett ev snitt och vi pratade igenom det, så nu känns det bättre. Vi gick även igenom min förra journal som hon kunde öppna på datorn. För mig gick det ju fort fram till 7 cm (var öppen 6-7cm när vi kom in till förlossningen), sedan stod det still och stampade på 7 cm i 2h och ingenting hände trots intensiva värkar. Sedan kom det igång igen och 7-10cm gick återigen ganska fort (2h). Jag blev erbjuden epidural någonstans i mitten (det trodde man väl aldrig att man skulle blir ERBJUDEN, vissa verkar ju behöva kämpa för det) men tackade nej, och någonstans har jag alltid undrat om jag gjorde rätt. Jag tackade nej eftersom jag visste att en nackdel med EDA är att det kan slöa ner värkarbetet. Men i efterhand har jag tänkt att jag kanske hade fått vila från värkarna och kanske även slappna av bättre. Jag har tänkt att det kanske stod still i några timmar för att jag inte lyckades slappna av tillräckligt.

Min BM tyckte dock att det såg helt normalt ut att livmodern tagit en paus (dvs "paus" var det ju inte då värkarna fortsatte, men den orkade inte öppna sig mer) där vid 7cm. Den blev helt enkelt trött av att det gått så snabbt innan. Och sedan såg hon att de satt värkstimulerande dropp och då kom det igång igen men hon ifrågasatte om det verkligen var pga det värkstimulerande eftersom det tydligen var ganska låg dos. Hon menade att förloppet såg helt normalt ut och att det eg gått ganska fort det hela, så hon trodde inte att en EDA hade hjälpt mig. Kändes väldigt bra att höra eftersom jag gick på min magkänsla då men i efterhand funderat på om jag valde fel.

Nu kan jag väl hoppas på att öppningsskedet går ännu lite fortare nästa gång. Krystskedet hade jag ju aldrig problem med; det kommer jag ihåg som att det gjorde mindre ont än de sista centimetrarna, och jag krystade bara ett tiotal gånger.

Jaja, varför skriver jag det här eg. Helt ointressant... Blaj blaj... Men tankarna snurrar ju runt det nu. Jag övar lite profylax då och då och den känns som att den sitter nu. Man gör vad man kan för att förbereda sig...

• nennesjuttioåtta

Vad kul att se Gosnosen och Linnéa, wow vilka skönheter båda två!

• Fru E

Nenne-jag har blivit höjd mer än normalt varje år men ligger ändå lite under det jag vill ha och bör ha men man kan inte begära för mycket när regionen är ens chef
    Lyckoendorfinerna plockar jag fram efter måndag eftermiddag, till dess är det bara maken som pillar på magen stup i kvarten

• muggles

Tinga: jag hade samma overkliga känsla inför och efter op. JAG mådde ju finfint - det var bara bebisarna som inte mådde bra

5-6 mil i veckan - my god!

Men jag längtar efter att röra på mig och få träna igen. Det enda jag kan träna nu är profylaxandning, bäckenbotten (kniiiip), och så pumpövningarna mot karpaltunnelsyndromet. Men men, det är ju övergående. Nu är det inte ens max 2 mån kvar (BF 3/6).

• muggles

EA: vet att det är nervöst att inte känna ngt men det är för tidigt. Spottar du fortfarande el har det lugnat sig?

• FruCicci

Du kanske går tiden fullt ut Mugglan?
    har 2 kollegor på jobbet där de fick tvillingar som föddes när de skulle. Det ena paret var stora, över 3,5 kg styck och det andra paret låg den ena lite mindre runt 3 kg och den andra på 3.3 De föddes vagnialt de sista och de första med snitt
    Hoppas de stannar jätte länge!

Hur är det med tvillingar, om de nu föds när de ska, dvs på BF får de ligga på neo iaf då?

• Lapinette

mugglan - skönt med ett givande samtal med BM.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!