• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Fru E

Lappis-har ni kikat något på kön på senaste tiden

• muggles
    Tinga skrev 2011-04-06 09:09:19 följande:

Snaily - grattis till huset! Kul! Jag glömde också att spara ner mäklarbilderna från nätet när vi köpte vårt hus, men pratade med mäklaren och fick bilderna skickade på en CD. *tips*

Snorkis - Piff & Puff föddes i v. 27+0, vilket jag får det till att du precis var i, när du åkte till förlossningen häromdagen. De flesta som själva är gravida och är vid just den tidpunkten i graviditeten har väldigt svårt att föreställa sig hur det vore om barnet föddes just då. Man är helt enkelt inte redo att bli förälder då.

Vänner - receptet på förrätten kommer från en av Allt om Mats Fredagsgourmet-kokböcker - våra husgudar när det gäller lite festligare mat, för det är recpet som inte kräver att man står vid spisen hela dagen. Här är receptet - www.alltommat.se/recept/Rakcocktail--med-gran...

Jag håller med, man är def inte färdig att föda i v28. Såg fascinerat på En unge i minuten (ett tidigare avsnitt) där en tjej kom in i v28 med lite värkar. Hon trodde hon skulle få en koll och sedan kunna åka hem igen. Det slutade med att de lyckades stoppa förlossningen ngn dag, sedan födde hon. Jag var typ i v29 när jag såg avsnittet och Ada och Beda ung lika "stora" (små) som hennes enling som föddes... Brrr

Allt om Mat är våra husgudar med! Väldigt bra recept - blir alltid gott och som du säger, det är inte hypermycket ingredienser och man står lagom länge i köket. Finns ett recept på lammfilé med basilikapotatismos gratinerat med chevre och balsamvinägersås till, som vi gjort typ 5 ggr. Alltid lika gott! (Kommer inte ihåg vilken av böckerna den är i, vi har flera.) Ni som inte köpt böckerna än men gillar att laga god mat - rekommenderas!
  • BrudSommar2006

Varför heter det egentligen en unge i minuten? Så många föds det väl inte i Sverige i alla fall.

Cicci, jag har inboxat dig. Vad roligt med Vildmarkshotellet!

Äsch, bajsblöja.

• Tinga
    muggles skrev 2011-04-07 13:58:37 följande:
    Jag håller med, man är def inte färdig att föda i v28. Såg fascinerat på En unge i minuten (ett tidigare avsnitt) där en tjej kom in i v28 med lite värkar. Hon trodde hon skulle få en koll och sedan kunna åka hem igen. Det slutade med att de lyckades stoppa förlossningen ngn dag, sedan födde hon. Jag var typ i v29 när jag såg avsnittet och Ada och Beda ung lika "stora" (små) som hennes enling som föddes... Brrr
    För mig känns det bra när kvinnor som är gravida tänker på det just då, för det ökar förståelsen för vad jag gick igenom, när Piff & Puff föddes så tidigt.
  • muggles

PB: cancer i sköldkörteln?! Det får vi verkligen hoppas att det inte är! Låter skitjobbigt med hjärtklappning och dålig sömn, men vad bra att nya matvanor fungerar iaf. Förhoppsningsvis gör det att du mår så bra du kan tills medicinering löser resten.

Tinga: att du hade problem med sköldkörteln visste jag inte? Man skulle aldrig tro att du hade underproduktion iaf, så smal som du är!

• muggles
    fru AM skrev 2011-04-06 16:42:57 följande:
    OCH leopardkallingar till maken i present, Cicci!
    Från Dressman haha (min man skulle aldrig handla på Dressman han heller förresten...)
  • Lapinette

Min make vet nog inte vad Dressman är för något . Fast han shoppar så sällan förutom ute på Arlanda (Etonskjortor) så han vet nog knappt något inom klädväg. Däremot så vet han mycket väl vad Löplabbet är för något för idag köpte han ett par nya joggingskor, i orange!

• muggles

Snartis: vilket MVC! Men om du blir remitterad till spec-MVC så löser det sig ju. Iaf här i Gbg är spec-MVC väldigt bra tycker jag, de håller noggrann koll och känns mer erfarna (antar att inte vem som helst får anställning där?).

• muggles
    porchez skrev 2011-04-07 10:13:42 följande:
    Sitter nu och tar en kaffe på Statoil i Årjäng, inte så glammigt
    Av alla ställen...! För sisådär 8 år sedan visste jag inte ens var det låg, el att det fanns... say no more...
  • muggles
    Fossing77 skrev 2011-04-07 10:57:39 följande:
    Löneprat - Jag inväntar nog ev intervju. Det var tjejen jag pratade med som föreslog att jag kollade med hennes chef, vilket lät lite väl påfluget. Men, men. :) Jag är ju förskollärare och söker nu en administrativ tjänstemanna-tjänst så det är ju lite skilda världar. I min värld hostas det minsann inte upp några tusenlappar utan hänvisas till "centrala förhandlingar" där facket förhandlar åt dig om småkronor... Skräp är vad det är! Jag får snoka lite via deras fack kanske... ;) Tack för tipsen!
    Går det inte att fråga tjejen du pratat med om vad lönespannet är? Om du frågar om spannet så slipper hon  ju säga sin exakta lön, om hon nu inte vill det. Men tror du verkligen att det är sämre betalt än förskollärare?! I min värld tjänar förskollärare jättedåligt... (inte för att jag vet, bara anar).
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!