• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • passionsblomman

Tack detsamma!

Onsdag förresten? Jag förstår inte vad ni pratar om.Obestämd Jag har blivit så dagavill på senaste tiden. Jag tror jag glömt bort den veckodagen.

Eller, vänta: är det inte då det är Sveriges Mästerkock på 4:anGlad Jo just det! jag visste väl att det var något bra med onsdagar. Skrattande

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Oupsie

Hattis, ja, mycket roligare . Jag smörjde mig med jojobaolja från rosenserien, hon i hälsokostbutiken talade så bra om den, och det gick jag på . Hade även den och smörjde bröstvårtorna med efter amningen de första veckorna och även lite torra fläckar på Daisys hud. Gillade inte riktigt de där kladdiga salvorna som finns till bröstvårtorna. Jag fick inga bristningar på magen men jag fick några små bristningar på brösten, men det fick jag tidigt, och innan jag hade börjat smörja med olja. De blev i alla fall inte värre eller fler efter jag började smörja med oljan, men det hade det kanske inte blivit ändå. Jag tror nog att mycket beror på hormoner, för mina bröst hade inte växt särskilt mycket när bristningarna kom. Men det kan ju knappast skada att smörja in sig i alla fall.

• Ore

Hattis: Min syster  tipsade om att kakaosmör skulle vara bra för att undvika bristningar (något hon lärde sig i skolan just när jag blev gravid, hon har läst till spa terapeut). Så jag köpte ett bodybutter med kakaosmör från Body shop och smörjde. Visserligen har jag även läst att det inte hjälper ett dugg att smörja, eftersom bristningar uppstår i ett hudlager som inte påverkas av smörjande, men om inte annat så var det skönt för den stramande huden på magen Och så hade jag ju även gjort vad jag kunnat, för att undvika det. Faktiskt fick jag bara bristningar på sidan av höfterna, där jag inte tänkt på att smörja

Oms: KRAM! Och hoppas att det lugnar ner sig för dig. Samt att dottern slipper biverkningar, men får massa positiva effekter av medicineringen!

Snaily: GRATTIS till husköp! Ska bli spännande att se bilder!

Oupsie: GRATTIS till försäljning, skönt att det är överstökat

Kängu: Aj då, jobbigt med skadad vad. Låter som att du tänker helt rätt med att börja komma igång försiktigt.

Fossing: Hejar på inför löprundan!

• fru AM

Angående detta med att smörja i förebyggande syfte mot bristningar ... Om ni nu upplever att det hjälpt - tror ni inte att det kan ha lite att göra med själva massagen, att man "indirekt" masserar bindväven där bristningarna sker. Själva huden spricker ju inte. Och man kan uppenbarligen smörja med vad vad som helst - olivolja,Dyra Krämen à 1000 kronor burken eller gåsflott. Fast jag tror förstås att det är genetiskt alternativt hormonellt betingat (eller en kombination?) om man får det eller ej. Men man kanske kan begränsa "skadan" med massage. Vad vet jag. Jag har inte fått några pga graviditeterna. Däremot fick jag i tonåren på höfterna och ovanför knäna när jag växte lite snabbt ett tag. (Och då masserade jag ju inte! )

Nu träning! 

• Tinga

Snaily - grattis till huset! Kul! Jag glömde också att spara ner mäklarbilderna från nätet när vi köpte vårt hus, men pratade med mäklaren och fick bilderna skickade på en CD. *tips*

Snorkis - Piff & Puff föddes i v. 27+0, vilket jag får det till att du precis var i, när du åkte till förlossningen häromdagen. De flesta som själva är gravida och är vid just den tidpunkten i graviditeten har väldigt svårt att föreställa sig hur det vore om barnet föddes just då. Man är helt enkelt inte redo att bli förälder då.

Vänner - receptet på förrätten kommer från en av Allt om Mats Fredagsgourmet-kokböcker - våra husgudar när det gäller lite festligare mat, för det är recpet som inte kräver att man står vid spisen hela dagen. Här är receptet - http://www.alltommat.se/recept/Rakcocktail--med-granatapple-11324

• Tinga

OMS - förstår verkligen att du känner dig stressad med allt du har omkring dig. Hoppas att det lugnar ner sig lite när insättningsperioden med dotterns medicin är avklarad och skolans roll med avseende på diagnosen är klar. Kram!

Oupsie - inte heller jag kunde se din blogg. Grattis till lägenhetsförsäljningen!

Nenne - tidsbrist är bara förnamnet.

Igår kväll kände jag mig fantastiskt duktig; stack ut och sprang min 15 kilometersrunda trots rejäl blåst och småregn. Kände mig nästan lite halvgalen , men efteråt kändes det bra med en varm dusch och lite te- och knäckefika (välförtjänt ) med maken. Det kändes faktiskt helt OK att springa så pass långt, trots att senaste gången jag gjorde det var på Varvet ifjor. Synd förresten, Kängu, att jag inte får chansen att träffa dig där, men det låter sunt att du tar det lugnt nu när du haft problem.

Fossing - nu verkar du ha alla löpattribut på plats, så nu finns det inga ursäkter längre.

• smint

Snaily: Grattis till huset, jättenyfiken på vart det ligger

Oupsie: Grattis till försäljning, och jag vill gärna läsa din förlossningsberättelse.    

på tal om det så borde jag verkligen skriva min också, även om den var rätt enkel så är det roligt att ha.

Gårdagen var vi på fläng hela dagen, hämtade ett blocketfynd, träffade en kompis och hennes dotter och lunchade. Sedan var jag och köpte påskliljor och krukor och satte på trappan. Sedan var det typ kväll

Lappis: Åh så trist att Åland var fullbokat, hoppas ni hittar något annat nu.

BS: Tidningsprenumerationer är superbra present om man vet att personen läser tidningar. Brukade ge min farmor det i julklapp när vi gav varandra det.

Snartis: Hoppas du får en tid hos bm nu och kan bli sjukskriven, och hoppas du mår bättre idag. 

• smint

oupsie: Ser att din blogg finns där men är nog inte med i din adressbok så jag kom inte in på den.

• Tinga

PB - apropå din middagsrapport och matlagning; hur går det med viktnedgång, promenader, råsaftcentrifuganvändning, vattengympa och allt vad det var? Du var verkligen flitig i köket igår. Det är så himla skönt att ha lite färdiga middagar att ta fram, de dagar när inspirationen eller tiden tryter. Själv testade jag något nytt igår - pärlcouscous. T o m maken som inte är så förtjust i sådant gillade det. Det blir lite mer att tugga på än i vanlig couscous, eftersom kornen är större. Rekommenderas! Vi gjorde en sallad, där vi blandade couscousen med lätt kokta rödbetsklyftor (fortfarande al dente), salladslök och fetaost, och så lite dressing på. Till det serverades serranoskinka. Lätt fixat och jättegott.

• FruCicci

Näe nu blir jag tokig, när jag ringer till hotellet ute i Sandhamn, så tar inte heller de emot barn för att par som lämnat bort sina barn och vill ha en lugn helg har klagat. Så nu får inte barnen bada eller vara med på helgerna där ute!
    Känns som jag kommer sitta hemma och ruttna på vår 10 års dag. Jag vill dessutom ha med barnen och göra detta med dem, min familj!
    Någon som har tips på trevligt ställe i Sthlm med pool och där barn får äta mat på restaurangen och får bada i den förbenade poolen?

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!