• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • viktualia

Snaily - jag kan bidra med experthjälp på trädgårdsfronten när jag tittar förbi i sommar! För VÅGA inte vara nån annanstans än hemma i nya huset v29!! Jag kommer vara knapp 4 mil bort och det i sällskap av div trevliga tokstollar... varav en är bland annat expert på äpplen... fniss...

Femårig bröllopsdag - har ju vi också... men det framåt allhelgona.. hm... undrar vad/om vi ska hitta på då....

Ego - planerar årets upplaga av födelsedagsmiddag nästkommande lördag. Menyskissen säger: Gräslökspannacotta med löjrom, Svampfärserad fylld kyckling med linssallad och örtsås (senaste AlltomMat) och Mörk chokladmousse med björnbär.... ska bara hitta nån schysst vin också... och hoppas på att vännerna har tid att komma...

• start september

Vad skönt att tre år mellan känns bra. Vi har ju inte direkt valt, det är ju fjärde graviditeten med syskon och den första var ganska precis två år emellan och det hade jag respekt för. Jag minns att jag plussade precis när inskolningen var klar... Nu vart det ju inte så. 2,5 år trodde vi ju länge också och det kändes bra.

Nu läggning, återkommer.

• nennesjuttioåtta

hohoo
    Ååh vad jag skulle vilja vara här mer, jag hinner knappt läsa ikapp! Tycker kvällarna försvinner så fort. Har en lång lista med vad som ska grejas med (sys kuddar som jag är en jävla plattnacke på, måla ditt och datt, skruva upp och annat jox) och inget hinns när maten är lagad och det ska diskas och saneras efter grötattack och bebis ska sova och ikväll är det ju Erik & Mackan på Tv6 – så då måste man ju se det.  

Anywhooo

Snaily – Grattar även här till husköp! Yeiii! Har redan sett mig i en badtunna på er tomt med utsikt över nejderna.

Vickan – Grattis i efterskott (eller var det idag?) Äh GRATTIS hur som!

September – gött med fint RUL och vad skönt att släppa ut magen i det fria! 

Snorkis – wohaaaa vilken gastkramande läsning om besöket på FL, skönt att VildaHilda bara busade runt! Förresten – har du testat Vichyvatten på svampen? Eller bikarbonat (1 msk/1 dl vatten). Jag fick tipset när jag fick svamp på bröstvårtorna och det hjälpte! Tur vi inte har någon insyn, för det ska ju luftas också...

hihi, Vänner, vad snäll du är! Tack! Nu när du säger det så har jag en laxrosa, (fast mer varm korall kanske?) tunika som jag trivs väldigt bra i. Men det här var en ljusljus gammelrosa kofta. Vet inte om den var klockren i färgen så, men modellen var fin. Jag är ju inte riktigt rödhårig, mer rödblond/cendré/honungsblond kanske. Jag skulle jättegärna vilja göra en färganalys, för jag har ingen som helst koll. Och bok, herregud det skulle jag aldrig ro iland. Blev väldigt glad iaf.

shit, nu börjar det på TV, hur ska jag kunna läsa ikapp nu?!?!

• Vännerfan

Snorkis!

Tack också för restaurangtips! Det fanns dock inget här i krokarna, men det väntade jag mig inte heller...

• Vännerfan

Hej Nenne!
    Klart du ror iland en bok! Herrgud, texten är ju så gott som klar redan! Det är ju bara att ta copy+paste...

Själv skulle jag ha tittat på Sveriges mästerkock på webben, men det var ju lite liv här så jag blev kvar. Jag missade förra veckans avsnitt då vi var på konferensen. Jag började kolla på det för att jag kände en som var med. Och för att veta hur det går till så att jag, om det kommer ett uppföljande program som ska utses Sveriges absolut sämsta kock, vet hur man gör för att söka!  

• viktualia

Nenne - nåt måste vi komma ut ur den här tråden.. en bok vore något! men nåde den som avslöjar vem som döljer sig bakom Vickan.. fniss fniss

• porchez
    BrudSommar2006 skrev 2011-04-05 11:48:10 följande:
    Inte för att jag varit där men Loka Brunn har vissa tider varje dag där man får vara i spat och bada med barnen. De tider man inte får ha barnen i poolen har de typ skattjakt och andra aktiviteter uppe i huvudbyggnaden. Står det på deras hemsida, har noterat det för jag tänkte att vi skulle åka dit med familjen för då kan man ju turas om någon timme här och där att passa barnen också.

Jaha, nu måste jag sätta mig in i det här med tidningar, kan inget om den typen av tidningar men det kan det vara värt, bara att ha kommit på en bra idé var ju en lättnad.
    Loka Brunn är bra ställe, men de håller på och bygger nytt badhus just nu, så det är nog lite rörigt där just nu...
  • viktualia

Just det - om nån ska till Loka brunn så finns det en rastplats drygt 2 mil därifrån *tipsar*

Snaily - jag råkar ha märkliga kontakter i världen.. 2 mil från huset ni har köpt äger en bekant till mig ett slott - en klar sevärdhet!

• nennesjuttioåtta
    Blivande fru L skrev 2011-04-04 21:03:09 följande:

Nenne - Det senaste i avdelningen obegripliga faser i barnets liv är att sonen (som ändå från födseln har svoit gott i sin egen säng) vaknar på nätterna och är ledsen (inte hungrig). Han har nu sovit mellan oss i en vecka så att jag snabbt kan stoppa en bröst i munnen på honom innan han vaknar på riktigt. Han verkar liksom inte riktigt vaken utan ligger med ögonen stängda och gnyr. Är han inte lite för liten för att drömma? Jag antar att det har något med 8-månadersseparationsångesten att göra, men på dagarna är han hur nöjd som helst och inte rädd för främmande människor. Nu sitter han Nästan själv. Han ganska lång och ranglig, så det verkar inte vara så lätt. Hans största bekymmer på dagarna är att klura på hur han ska ta sig fram till leksakerna som är utom räckhåll. Han ligger på magen och guppar med rumpan, men kommer liksom ingen vart. Det är kul att se hans försök!

Hur har ni det själva? Är Pricken fortfarande lika nöjd med livet? Går det bra med smakportioner/gröt/välling? Sonen äter gröt morgon och kväll och kött/kyckling/fisk med potatis/morot/annan grönsak mitt på dagen. Däremellan ammar jag x antal gånger, likaså på natten. Om fyra veckor ska jag börja jobba och börjar känna lite stress över hur det ska gå med amningen, jag vill ju inte sluta...

Vad kul att läsa! Jag ska också börja jobba om några veckor (50%) och vill inte VILL INTE! Det har varit så sjukt mysigt att vara hemma och jag FATTAR INTE att det gått så himla fort. Pricken är nöjd och glad, dagtid. Har varit ett par veckor när han vaknat varje timme/varannan timme och velat äta (fast han har nog mest velat snutta men napp har inte funkat), drömmer mycket och vill vara nära, nära. Men nu har han börjat äta gröt som en grävskopa på kvällen och *peppar, peppar* så har han både somnat fint och vaknat färre gånger. Han har börjat resa sig och har en variant av krypning: stå i rätt utgångsläge på knäna och sen blir det mätarlarv i discotempo.  

Nu ska Erik & Mackan mjölka getter.
  • porchez

hejjar också på att nenne ska skriva bok! du är så rolig!!!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!