• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • start september

Snöhjul till Bugaboo har vi, det har varit ett måste de två senaste åren. Eftersom vi har långt till dagis och hjälp med hämtning ibland är vagnen mycket hennes.  Men det kan ändras över sommaren och hon sover inte alla helger hemma längre heller. Jag har ju bil hemma också men tänkte att det var lite mysigt att komma ut och gå även vintertid.

• Hattis

Grattis till bra RUL September! Vad skönt att kunna bli "officiell"

Får jag fråga varför det troligen blir ul vecka 32?   Är själv mkt intresserad av tillväxtultraljud som man väl har vecka 38 (ska fråga när jag är hos BM i veckan.)

• Hattis

EA -beskeden är ju positiva ett efter ett nu iaf! *håller fortfarande tummar*

Snorkis, å du ska veta vad jagtänker på dig och hoppas att det ska gå bra och att Leffelina rumstrerar om lite lagom regelbundet så att du ska slippa bli orolig. Låter jätteläskigt med sådana sammandragningar sen. Kram!

Tinga - hård smörgåsskorpa, det har även jag svårt att få ned! Sedan förstår jag att det fortfarande är kämpigt, men det låter himla positivt Jag är störtimpad av middag för 16 pers! 14 har jag haft i mitt vardagsrum men då var det bufféaktigt och man fick ta själv i köket.

Cicci - vilken mardrömsfärd! Hoppas att du klarar dig från att bli sjuk. Vitpepparkorn kanske är grejen trots allt. Men det tvingar man ju knappast i små barn.

• start september

Hattis,

tack för grattis!

BMs recept för att jag inte ska oroa mig. Möjligen måste jag sluta med Fragmin i vecka 26, beror på värden på något sätt.  Sen vägde dottern 4,5 kg och jag vill gärna ha lite koll på vikten, jag är alltså både rädd för för stora och för små barn .

Jag fick i v 35 förra gången när BM tappade kollen på hur hon låg, så det kan gå att få senare också.

Vet inte om man gör TUL någon särskild vecka?

I vissa landsting får alla vecka 32 vilket är ganska vettigt känns det som. Man kan se tillväxt och hitta de barn som behöver ut tidigare.

När är det dags för att lyssna på hjärtljud?

• Hattis

Att magen kan klia när den växer har jag hört, men att brösten gör det? På det ena har jag fått något slags tort kliande exem, inte ilsket rött och man ser det mest om man anstränger sig. Har aldrig haft så förut. Hm. Någon som varit med om något liknande?

• Hattis

Tack för input September! Ska nog skriva ned en hel radda frågor till BM som jag ska träffa på fredag.

• Ore

September: Vad skönt att RUL gick bra, och att du nu kan avslöja dig ordentligt!

Fru E: Inom normalspannet låter bra! Förstår att det är svårt att låta bli att analysera... Men VUL nästa vecka låter bra

Hattis: Tror att Snorkis har haft någon typ av exem/klåda vid graviditet? Eller minns jag fel?

Cicci: Blir matt av att läsa om tågresan, jag tycker det är tillräckligt jobbigt när lillkillen har kräkts hemma...

September: Tror att en 3-åring klarar ståbräda/gå rätt så bra, så jag skulle nog inte satsat på syskonvagn  

Mugglan: Vart ligger denna eminenta jeansbutik?

Vickan: Shopping någon dag låter suveränt! Den närmaste månaden eller så kommer dock helgerna vara ganska upptagna av tävlingar.

Löpning: Hejar också på för fossings löprunda. Och undrar också hur det går för Kängu med löpningen. Samt inser att jag ligger i lä mot Tinga. Sprang ca 7 km igår, varav 2,5 i rejält tempo (kände att jag behövde litet fartökning inför tävlingssäsongen). Men inte gick jag någon 8 km skogspromenad innan det

Snorkis: Skönt att det var ok med Leffelina igår. Kanske bra också att ni fick göra ett besök på FL redan nu S har för övrigt berört även mig, när du skrivit om er sorg och hur det känns så har det gått rätt in i hjärtat. Och jag har flera gånger tänkt, att oavsett vilka bekymmer man har med sina barn (mat, sömn eller sjukdomar) så är det inget mot de svårigheter du har. Du är ju mamma på det absolut svåraste sätt som finns, eftersom du är mamma till ett barn som inte lever

• FruCicci

Snorkis, my god din stackare osm fick gå igenom allt det där på förlossningen igår. Men vilken tur att det var en bra BM och att du sedan fick prata med psykotanten... Allt kommer bli till det bättre ju mer man bearbetar får vi hoppas! Och vad skönt att du inte påverkat tappen och att allt var stängt så att säga...

Piggis, jag gillar inte heller magsjukebaciller, förstår ditt resonemang till 100 %. Victor var ju "bara" åksjuk, men det var inte snällt av mig att resa med ett sjuk barn med tanke på medresenärer och smittrisken. Till historien hör att Louise började spy redan i mitten vagnen och jag bad om att få bli flyttad till sista vagnen där de har handikapp toa etc och det inte var någon som satt i den ändan (men dock på andra ändan...)... ja ja, fick lite dåligt samvete av ditt inlägg.
    Eftersom Victor var en kräk unge i 8 månader är jag härdad

STORT GRATTIS till VICKAN idag!
    Hurra hurra hurra hurra

Hattis, jag tror på vitpepparkorn, det tar fröknarna på dagis och det sägs ha funkat i århundranden

September, vi har tvillingvagnen från babyproffsen. Den använder vi flitigt och Victor fyller 4 i sommar.
    Den tar över 15 kg och är lite billigare än UJ.
    Victor var ju 2 när Louise kom, så den var nödvändig. Vi har ståbräda med, men längre sträckor orkar han inte stå. Sen sover han 1h på eftermiddagarna fortfarande, så på helgerna får båda barnen sova i vagnen och vi sitter på restaurang och äter lunch under tiden
    Nu på våren så cyklar Victor till daigs eller åker sin sparkcykel. Ni kanske kan avvakta lite och känna av?

Oupsie, romantiken flödar inte hos oss heller Tyvärr Det gör inte mig så mycket... men tänkte att det skulle vara kul att överraska maken med ngt och även barnen! Funderar på Kålmården, men de har väl inte öppet i djurparken... annars är deras hotell där mysigt och det finns ett sådant vattenland liksom tror jag.... men men det kan lika gärna bli ngt annat

Vilken solig morgon det var idag
    Härligt! Våren närmar sig med stormsteg

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!