• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Liten med Mindre

FruE - GRATTIS, och hugaligen vad jobbigt med denna väntan på säkerhet. KRAM! Önskar dig, och kanske ännu mer mannen, tålamod och välgång.

Har nog inte heller grattat Gosnosen till lilla stora tjejen. GRATTIS! Snusa bebishår och mys med lilla familjen!

AM och Cicci - urk för magsjukor, och nästan framför allt för magsjuka män. De blir verkligen jättedålig! Cicci - vetesjutton om jag ens hade gett mig ut att åka med sjukt barn. Knappt ens feber, det är jobbigt nog.

Bröllopsdagar - vi har ju som många andra 5-årig i år. Vad tiden går fort ändå. (Tycker det låter så länge när ni pratar 10 år tillsammans och så - och inser sen att vi själva gjort 8.

Här hemma intet nytt. Jobbet snurrar i 180, och när chefen undrar om jag klarar tempot och det inte är för mycket, så vet jag inte vad jag ska svara. Det är första gången jag gör mycket av det jag håller på med. Hur ska jag veta om jag hinner och klarar av det? Det känns väl som att det går, men jag vet ju inte vad jag missar. Nåja - än mår jag inte dåligt av det jag har att göra, och då är det nog ok.

En utflykt till svärmor i Falun över helgen satte sprutt på lillemans lust att gå. Från att gå några steg med hjälp vill han nu kuta överallt med bara ett finger att hålla i. upp o ner för trappor allra helst. Såå söt när han är i gasen. Så mycket vilja, så mycket babbel varav 0% förståeligt, men ändå så tydlig med vad han vill för det mesta. Måste nog passa på att suga i mig gos, för det lär inte vara länge till i det här tempot.

Mindre - är som hon är - aktiv och pysslig och irriterande och jobbig och älsklig och snäll och ... en typisk 3 åring kanske.

• fru AM

Fru E: jag koncentrerar mig på "hcg inom normalspannet" och hjular av lycka för er skull! Kram!

• Liten med Mindre

Och på grund av min typiska 3 åring kommer nästa rop på hjälp...

AM!!!!! Hur får man bort fläckar från tuggade och intrampade russin i en vävd linne (?) matta?

Den ska ju gå att vattentvätta (har lämnat in jämt), men jag vet inte om jag bör skrubba med galltvål, diskmedel, vin- o fruktborttagning eller fläckmedel eller nåt innan? Kanske till och med pröva grovtvättstugan?

Eländiga busunge!!! Många russin hinner man med medan pappa byter blöja i badrummet.

• fru AM

Liten: oj vilken svår nöt att knäcka ... Måste googla lite. Återkommer!

• muggles
    Snorkfröken77 skrev 2011-04-03 12:54:07 följande:
    Middagen med grannarna var supertrevlig och de blev jätteglada och rörda av att få veta att vi ska få barn igen. Jag blir lika förvånad varje gång folk reagerar så starkt när vi berättar det, jag tror inte vi inser hur berörda folk blivit av det som drabbat oss. Vi har varit så i vår egen värld så vi inser inte riktigt att andra också blivit berörda. Fint är det iaf och jag är så tacksam att vi har så många fina människor runt oss Hjärta
    Oj du skulle bara veta vad jag också blivit berörd av ert öde, trots att vi aldrig träffats! Särskilt om man själv har barn, så tror jag att en sådan grej är en värsta mardröm, och att då någon tvingas uppleva det - det går liksom innanför ens skal.

EA: asmånga lycka till att hcg:t beter sig som det ska och fortsätter öka!!!! *blåa tummar*
  • fru AM

Lite igne: Jag gick in på min favoritfläckbortagningstipssida (wow - vilket ord) och letade reda på lite olika mattproblem. Jag tycker att nr3 nedan, vid behov följt av nr2 nedanverkar vara vettigt. Om du inte ger dig på det mer aggressiva tipset i nr1 på en gång ...

1.
    Blåbärssylt. Har spillt blåbärssylt på köksmattan (röllakan). Kan man få bort det?

Från: Margareta Bränström
    Hej Margareta! Prova med Remover av märket Gripen på en svamp och torka bort små partier i taget. 
    Lycka till! 
    Solveig

2.
    Hej! Har försökt få bort gamla intorkade kaffefläckar från en kinamatta med galltvål och det hjälpte lite men inta ljusbruna fläckar är kvar. Tips?

Från: Mari Louise Odersjö
    Hej Mari Louise! Lägg en tidning under mattan. Blöt upp fläcken med vatten. Blöt upp bakpulver och vatten, gnid in detta i mattan och håll detta lite fuktigt under några timmar. Täck med plast så det inte torkar så lätt. 
    Lycka till!
    Solveig

3.
    Hur tar man bort kaffefläck på ullmatta, utan att tvätta hela mattan?

Från: Anders Andersson
    Hej Anders! Blöt en svamp i vatten och häll på flytande koncentrerad Galltvål. Gnid in rejält och låt verka ca 15 minuter. Gnid på igen tills fläcken är borta. Om det behövs tillsätt mera galltvål. Badda efter med rent vatten ända tills allt lödder är borta. Tryck ur så mycket vatten du kan. Palla upp mattan så det kommer luft underifrån också. Lycka till! 
    Solveig

Solveig är en klippa!!! http://www.dopguiden.se/gordetsjalv/husmorstips.html
  • smint

tänkte också fråga om fläck råd. dottern går ju utan blöja hemmaoch vi nrukar alltid ha skydd i soffan men i helgen glömdes det bort och såklart kissade hon i soffan. det går inte att ta bort och tvätta tyvärr.   någon som har tips??? 

• viktualia

Cicci -  vilken spycirkus! blir matt bara av att läsa det... och minns att min mamma berättat om nån plågsam tågresa med brorsan 1 år och mig 4 år, där båda tjöt hela vägen från Avesta till Uppsala. Ehum...

EA - jaaadu.. det där med graviditeter är ju surt nog ingen glasklar vetenskap. HEJA-kramar!!!

Snorkis - lilla S öde berör verkligen. Dels för att min brorson är lika gammal som S. Dels för att det är ett öde som verkligen berör. Senast idag, när Trollet retat gallfeber på mig, tänkte jag på S och så kom tålamodet tillbaka!

Ego - trodde jag skulle få med mig maken på ett försök att få Trollet att somna själv. Men nej. Pappan var för blödig och vi kom ingen vart alls. Nähäe. Då får vi väl göra en satsning någon annan dag. Typ. (Trollets somna in-metod är just nu att han somnar mellan sina föräldrar, medan herr T drar mamman i håret. Sedan flyttas herr T till sin säng och sover där till 3-tiden då han piper och flyttar tillbaka..) Nån gång kanske det mönstret kan få ändra sig, men men.. eftersom han sover hela natten förutom ett större pip så handlar det kanske mest om min bekvämlighet...

• Liten med Mindre

AM - det verkar i alla fall som om fläckborttagning först är att föredra. TACK! Ska nog idka galltvål och ev vin o fruktsprejen (som är fantastisk mot blåbär och andra frukter för er som inte prövat).

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!