• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • passionsblomman
    viktualia skrev 2011-03-26 14:29:26 följande:
    PB - fniss fniss! läste om springargalningen... han passerar ju inte här heller.. men underhållande projekt! Har en bekant som paddlade Blå bandet (ett varv runt Sveriges kust) förra året... hå och hej....
    Ja, inte för att jag skulle komma på att ens tänka tanken att göra en sådan sa-men jag HAR faktiskt funderat seriöst på sådana där långvandringsprojekt som en sak att göra  i livet. I stilla mak och med tid att kika på fjärilarna liksom. Kuta är INTE min grej.

Ore och Lappis däremot verkar ju väl funtade för en sådan sak. Trådspringning genom landet liksom. Övernattnigar är ju redan klara på massor av plejs.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • smint

jisses vilket projekt han skall göra, galet men säkert roligt

EA: Kramar till dig och maken, håller tummarna så hårt det går

Lappis: fasen vilka trista kommentarer...

Vickan: Hoppas du kryar på dig under dagen, man brukar ju bli så slut efter en magsjuka..

Trots bristen på sömn i natt så följde jag med till lekparken,  köpte med oss lunch från grillen och satte oss på en bänk i solen. H har sovit som en gris i vagnen och fortsatte med det på terassen när vi kom hem.  Ikväll skall R ut med en kompis och käka så jag skall rodda kvällen själv. planerar att lägga mig när H brukar sova första långpasset vid 8.. men vi får se..

• Fru E

Tack för alla tummar de behövs mer än väl!
    Testar inte förrän maken är hemma igen dvs antingen nästa söndag eller måndag morgon.
    Ingen som har lugnande historier om att det inte behöver vara kört trots spottings och lite rött ett par dagar Logiken säger att det kan vara normalt men alltid mycket mer trovärdigt att höra det från er

Här är det verkligen strålande väder sol och hyfsat varmt även om det blåser lite. Har härjat i trädgården och planterat om de övervattnade citrusarna så de har en chans att repa sig inbillar jag mig iaf.

Lappis-alltså vilka kommentarer folk kan kläcka ur sig numer biter jag ifrån på ett fint sätt. Så trött på att höra men det går nog bara ni slappnar av ni har ju så stressigt med huset nu, bahhhhhhh!

• muggles
    Lapinette skrev 2011-03-25 17:11:15 följande:
    Som du säger det finns säkert många som skulle öppna sina hem för barn i nöd men ibland blir det tyvärr så att lagar och byråkrati styr istället för känslor och förnuft.

Har denna vecka redan haft diskussioner eller rättare fått höra (åter igen) att "det löser sig nog". Jag är så jäkla trött på att höra det men bet ihop och höll käft. Visst det kommer att lösa sig för vi ska adoptera. Förstår inte varför en adoption skulle var mindre värt än ett biologiskt barn - jag fattar faktiskt inte det! Kanske har jag blivit avtrubbad längst vägen men jag är TOTALT inställd på att vi ska få en liten pojke med mandelformade ögon som vi ska skämma bort och överösa med kärlek. Han kommer att vara VÅR lika mycket som om jag själv hade burit honom i min mage i 9 månader. Ska det vara så svårt att förstå för utomstående???

Den där jäkla historien om "min vän skulle adoptera och då blev de med barn" så ge inte upp, det löser sig nog. Nej, blir upprörd bara jag tänker på det. Fattar inte att jag kunde hålla mig cool och bara nicka instämmande medan tankarna for i skallen. Jag vet, folk menar bara väl men det låter så jäkla dumt!
    Jag förstår att du blir arg och upprörd! Jag tror att många tror att alla helst av allt vill ha biologiska barn och att adoption bara är en ersättning. Men i ert fall är ni ju inställda på att det är ert sätt att få barn, så det är klart att det känns förolämpande. Jag tycker inte heller att det är "sämre" att adoptera än att få biologiska, bara billigare Du kanske faktiskt SKA säga till?
  • muggles
    passionsblomman skrev 2011-03-25 17:26:31 följande:
    Själv måste jag acceptera att där är ett stort hål och ett tomrum. Att det helt enkelt inte alls blev som jag ville och att det jag trodde var en början, i själva verket var det som blev. Det blir inga fler bebisar och de namn jag bär vid mitt hjärta får jag sakna alldelels ensam, för ingen annan vet om dem och ingen annan skulle begripa hur de fattas mig. De har inga gravar och den enda påminnelsen är kanske de lådor med de allra minsta små kläder jag sparat, skymtar i ett skåp. Kanske om folk såg dem, skulle de snudda vid att Någon skulle haft dem och därför finns de kvar. Jag förmår absolut inte ge dem till någon. De ligger där, med både alla minnen av sonen som bar dem, och så påtagligt befintliga och redo för dem som aldrig kom. Tillochmed mina bröstvärmare hittade jag häromsistens.  Men också mitt liv fortsätter ju ändå. Helt oavsett vad andra begriper och inte. Och det där hålet får väl småningom fyllas med andra drömmar och mål. Längtan efter andra saker i livet. jag vet bara inte vad än.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Jag tycker du ska spara bebiskläderna till ev barnbarn - släng dem inte!

Och jag har börjat säga till folk om den där myten om att man ska slappna av. Det är märkligt hur spridd den är - ALLA mina tjejkompisar, inkl singlarna (som rimligtvis inte vet ett jota om allt som ska klaffa när man försöker i barnverkstaden) har kommit med de där kommentarerna. Jag brukar upplysa folk om att det är en myt och sedan ställa frågan "hur skulle psyket kunna påverka tex ägglossningen?". Jag tycker det är ett märkligt skuldbeläggande av kvinnan - för märk väl, det är alltid kvinnan som ska slappna av! För att säga så "om du inte stressar så mkt över det, om du bara slappnar av" är ju som att säga att det är kvinnans fel att hon inte blivit gravid.
  • muggles
    muggles skrev 2011-03-26 17:52:14 följande:
    Jag förstår att du blir arg och upprörd! Jag tror att många tror att alla helst av allt vill ha biologiska barn och att adoption bara är en ersättning. Men i ert fall är ni ju inställda på att det är ert sätt att få barn, så det är klart att det känns förolämpande. Jag tycker inte heller att det är "sämre" att adoptera än att få biologiska, bara billigare Du kanske faktiskt SKA säga till?
    Jag var ju tom själv inne på adoption förra året när jag inte trodde vi kunde få fler själva. Hade vi bara haft råd, hade jag kört järnet på det.
  • muggles
    Fru E skrev 2011-03-26 16:42:17 följande:
    Tack för alla tummar de behövs mer än väl!
    Testar inte förrän maken är hemma igen dvs antingen nästa söndag eller måndag morgon.
    Ingen som har lugnande historier om att det inte behöver vara kört trots spottings och lite rött ett par dagar Logiken säger att det kan vara normalt men alltid mycket mer trovärdigt att höra det från er
    Låter ju som när jag plussade i höstas Kommer du ihåg? Först spottings och sedan ingenting...
  • muggles

Rapport från mugglanfamiljen: Moa är extremt lomhörd och ignorerar oss fullständigt ibland när vi frågar saker el pratar med henne - snacka om att jag blir Fru Strerad!!! Jag talar om för henne att jag blir jättearg när hon gör så men hon tittar bara oförstående på mig. Och så har jag försökt behandla henne på samma sätt men det noterar hon inte. Suck. Men det är väl en trotsfas av ngt slag...

Vilken härlig vårdag det har varit idag! Strålande sol och hade det bara varit lite varmare (har varit några plusgrader) så... men utemöblerna åkte fram iaf, så blir det gött till veckan så ska jag nöta på dem! Och imorgon ligger krukorna kletigt till att få några penséer, om vi får tag i några (såg bara gula idag, vill ha blåa).

Själv mår jag finfint men måste vila mkt, mer än med Moa. Kanske beror på att jag är skräcködla också, vem vet Var på Lindex och sedan i skoaffären och där var jag tvungen att sätta mig ner på en stol, sedan Hemköp och hem - och där landade jag direkt i soffan. Men som sagt, jag mår bra så jag klagar inte.

Första tvillingarna födda i tvillingtråden som jag hängt lite i; de föddes i v33 och verkar må finfint. Ingen kuvös utan bara värmebädd (ca 1700 gr/st) - lät hoppfullt tycker jag!

Tvillinggruppen - tja... Vi var 4 familjer som ska få i juni/juli (plus kanske en som tillkommer, de hade precis fått sina). Jag som tänkte innan "bara det är inte är en massa 23-åringar" (inget ont om dem, men då hade jag känt mig ganska gammal) - tror det var bara folk i vår ålder. Haha! En gammal parallellklasskompis (så hon var exakt lika gammal som mig) och nästan det första hon säger är: "ja vi ska ha tvåäggs och det är ivf. Och de förde bara tillbaka ett ägg, så antingen har jag släppt 2 ägg el så är det ett ivf-ägg och ett vanligt". Jag blev liiite förvånad att det är det första man säger. Samtidigt som det såklart är befriande att hon var så öppen med det. Vi nämnde dock inte våra problem som vi haft, det får komma sedan om tillfälle yppar sig. Det känns - jag vet inte - som om man vill ha en massa uppmärksamhet bara. Det skulle ha blivit så mkt fokus på det kände jag. Jaja, återstår att se om vi har ngt mer gemensamt än att vi ska ha tvillingar...

• muggles

Piggelin: måste säga att beskrivningen av lilleman låter liiite som Moa när hon var liten. Inte så att leendena kanske var lika smältande men extremt korta stunder i babysittern/babygymmet och Babybjörn gick ju inte alls (hon hatade den). Så det var bära bära bära, roa roa roa. Det lättade när hon var runt 4 mån och kunde sitta hjälpligt i sin matstol och prassla med en påse el ngt

• muggles

EA: förresten - jag håller både tummar och tår!!!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!