• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • passionsblomman

Få se nu...har jag inte läst någonstans att marängerna som kallas "sjudna" är den sega sorten? *går och kikar*

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

HA! Vilket kalasminne man har! Här står det i min kakbok:

"Med sjuden smet blir marängerna lite sega inuti. Lätta att göra om man har elvisp."

Vill du att jag ska skriva in receptet Tinga?

• passionsblomman

Ikväll börjar "mästarnas mästare" med INGEMAR STENMARK!!! FATTA! Jag bara måste ju se det! Tänk, så stilla har nog sverige aldrig stått som det gjorde när den mannen åkte skidor. Och man fick gå från lektionen! För att se på sport!

• MSW

Vinkar till alla! Här grejar maken med renoveringsgipsskivor medan jag roar energifull son alternativt vilar mig.. Annars har vi haft sväronen på lunch här idag! Och har dåligt samvete för att vi inte utnyttjar vår vädret bättre..

• passionsblomman

Sjudna maränger/mandelkyssar 30-35 st

Med sjuden smet blir marängerna lite sega inuti. Lätta att göra om man har elvisp.

3 medelstora äggvitor (1dl)
    2 dl socker
    1 dl grovhackade nötkärnor el sötmandlar

* Sätt ugnen på 125

*Häll äggvitor och socker i en skål. Sätt den över en kastrull med kokande vatten och vispa (gärna med elvisp) 5-10 min. Massan ska vara så tjock att den kan klickas. Rör ner nöt-/mandelhacket.

*Klicka smeten på bakpappersklädd plåt. smörj inte pappret, då flyter marängerna ut.

* Grädda mitt i ugnen 30-40 min tills marängerna fått lite färg, känns lätta och släpper pappret.

Variation:

Doppa marängernas nederdel i smält choklad

Uteslut nötterna och smaksätt med 2 tsk malen ingefära.

Ja det var det receptet. Inte för att jag testat det själv men det kan ju vara värt ett försök. Knepet verkar ju helt enkelt vara det där med att vispa över en kastrull med vatten.

• passionsblomman

Tillägg: Den kakboken jag skrev av från, är från 1982 och alltså från den tiden då vi ännu icke färgats så mycket av den amerikanska storleken på våra bakverk.

Alltså har mina egna bak sällan blivit så många av sorten i fråga som anges i recepten...

• Snorkfröken77

Hej! Hoppas alla haft en underbart skön helg! Jag har varit duktig i helgen och tagit ett steg framåt, träffat två av mina vänner som fick barn samtidigt som mig! (en med barn och en utan) Känns jättebra att ha det "gjort". Och det gick bra också.

Var på Mia skäringers show igår, den var så otroligt självutlämnande och väldigt mörk bitvis, visst man skrattade en del, men gråten var på väg några gånger också. Fattar inte hur mkt den männsikan varit med om Känner mig högst normal och ovanligt lyckaligt lottad trots allt! (och vad jag definitivt inte förstår är de som tycker att det är en humorshow eller som satt och skrattade hela tiden?! Hur kan man skratta åt våldtäkt, alkholiserade pappor och brustna hjärtan?)

Tinga - När jag gjort maränger av överblivna äggvitor så har jag hällt ner ohoy chokladsås försiktigt och gjort dem snyggt marmorerade, då blev de lite sega av chokladsåsen.

Sweet - Fint sätt att få dottern att välja blått

• Tinga

Pb - tusen tack för receptet. Jag har testat att göra sjudna maränger en gång förut, men då blev de tyvärr ändå inte sega, men ska ge det en chans till. Ditt recept såg ut ungefär som mitt i proportionerna, så det borde ju bli bra. Har kanske bara haft otur med vädret. Snorkis - starkt jobbat! Smart tips det där med Ohoj; brukar köra med vanlig smält choklad, men Ohoj är ju lite segt, som du säger.

• Tinga

Här är förresten en till som kommer att sitta klistrad vid Mästarnas mästare; gillar verkligen det programmet. Fast det kunde gått på fredagskvällar istället, istället för det i mitt tycke totalt uttjatade Så ska det låta.

• fru AM

Kom också ihåg att alla dagar är MÖRDEGSkakedagar. Världens godaste kakor! I alla väder!

Har faktiskt aldrig gjort maränger själv. Den där lågtrycksvisdomen har jag läst mig till. Även att det ska vara sjudna maränger för att uppnå segheten (fast det kanske inte behövs om det är riktigt dj-kla dåligt väder? Sega maränger - den perfekta svenska sommarkakan!?)

Jag blev i alla fall himla sugen på att baka Leilas komockor: http://www.recept.nu/1.122165
    Sega maränger 

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!