• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • passionsblomman

Tinga, flera minus klarar de. Dessutom är det så att skulle den största utslagna blomman ge vika för frosten, så är det som regel bara att knipsa av den och sedan kommer det nya så fort värmen ligger på igen.
    Det som inte slagit ut har liksom vett att låta bli att göra det och skyddas rätt väl i sitt hölje och så nära den varmare jorden. Annat är det för den satckars fjärilstunna primadonna som redan vecklat ut sig i all sin glans.
    men jag har sett sådant som legat platt och sedan rest sig igen. Penséer är tuffingar!

Att knipsa av blommor, är förresten allmänt sett ett bra knep att lur en planta att sätta flera blommor. Det gör man i odlingsled. När första blommorna på pelargonerna kommer, knipsar man helt brutalt av dem, och så lockas plantan att ta i än värre..

Det år rådjuren totalsnaggade mina penséer, blommade de om senare på säsongen, med knubbigare tätare och mer blommor än jag någonsin sett.
    Och har man plantor som ser lite rangliga ut, kan man gott knipsa bort de mesta och vips kommer de att skjuta nytt. Allt som blommar gör det för att få sätta frön. Hindrar man det får man längre blomningstid.

Ja, nu blev det visst lite mer än bara frosttålighet...

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • fru AM

Angående maränger så är det väl också så att vädret den dagen man bakar dem påverkar seghet/sprödhet (lågtryck=sega maränger)

• viktualia

baaa... har äntligen fått fridfull datatid.. men då hinner jag inte hänga här... utan jobbar ikapp bl.a. torsdagens förlorade arbetstid...

*vinkar intensivt*

• sweetstreet
    muggles skrev 2011-03-26 18:03:07 följande:
    Jag tycker du ska spara bebiskläderna till ev barnbarn - släng dem inte!

Och jag har börjat säga till folk om den där myten om att man ska slappna av. Det är märkligt hur spridd den är - ALLA mina tjejkompisar, inkl singlarna (som rimligtvis inte vet ett jota om allt som ska klaffa när man försöker i barnverkstaden) har kommit med de där kommentarerna. Jag brukar upplysa folk om att det är en myt och sedan ställa frågan "hur skulle psyket kunna påverka tex ägglossningen?". Jag tycker det är ett märkligt skuldbeläggande av kvinnan - för märk väl, det är alltid kvinnan som ska slappna av! För att säga så "om du inte stressar så mkt över det, om du bara slappnar av" är ju som att säga att det är kvinnans fel att hon inte blivit gravid.
    Ja man blir förvånad och förbannad när man inser hur den här myten sitter fast!!!
    Otroligt egentligen!
    Stress KAN påverka men då handar det om EXTREM stress. Typ krigssituationer, tortyr eller svält. Inget man direkt kan överföra till oss som lever i ett fredligt västerländskt land...??  
  • sweetstreet

Idag ska vi ha en baby shower för en av kompisarna. Det är deras andra barn men eftersom det är en pojke (det första är en tjej) så tyckte vi det var kul att ha en. Själv är jag en unisex person vad gäller kläder och färger till barn, men här i USA är det verkligen så att mycket är rosa resp blått så de kan säkert bli glada åt lite blå kläder...

Dessutom ville vi nog allra mest ha en shower för att ha en ursäkt att ha en "tjejträff" utan barn hahaha!
    Det blir afternoon tea på ett teställe här. Sedan på kvällen blir det vårt "kärngäng" med män och alla barn som ska hem till en annan av oss och då blir det koreansk take out. Hon ahr nämligen cravings av koreansk mat! (Hon är koreansk amerikan) och jag som älskar asiatisk mat säger inte nej precis!

Men det var lite lustigt för igår var jag med lilltjejen på Central Park Zoo och där hittade jag en söt body jag köpte till den blivande lillebrodern. Jag sa att dottern fick välja något också som vi skulle ge hennes kompis lillebror, Lilltjejen ville då att vi skulle köpa en rosa för den tyckte hon var fin. Men eftersom jag vet att de har tonvis med rosa kläder efter "storasyster" så fick jag försöka komma på ett sätt att säga att nej han ville inte ha rosa utan blått. MEN det skar liksom i hela mig att säga ngt sådant för så känner och tänker ju inte JAG!!!
    Vill heller inte att hon redan nu ska börja tänka så. Rosa--tjejigt och blått-killigt. Så jag försökte säga ngt i stil med att nej jag har hört att "lillebrodern" tycker bäst om blått." Det godtog hon bra eftersom just blått är en av HENNES favoritfärger. Så hon sa bara "Som jag!"   och så valde hon en blå pyjamas med isbjörnar på!

• Tinga

AM - aha; då är det alltså ingen bra marängdag idag. Kanske ska spara äggvitorna i kylen några dagar, tills det blir marängväder.

• Tinga

PB - tack för alla bra blomtips; är totalt värdelös på sånt så jag är tacksam för alla tips jag kan få. Är nöjd att jag tog in blommorna inatt, för när vi lade oss igår kväll var det minus sex grader här.

• passionsblomman
    Tinga skrev 2011-03-27 17:43:58 följande:
    AM - aha; då är det alltså ingen bra marängdag idag. Kanske ska spara äggvitorna i kylen några dagar, tills det blir marängväder.
    Jag tycker helt klart vi byter ordet "regndag" till "marängdag", så har man tillfört något positivt väderleken. Eller kanske "Marängtryck" istf "lågtryck".
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!