• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Piggelin1

Välkommen hit, Mugglan!
    Tänkte just ringa dig - det strular med sms till min mobil just nu. Gammalt sim-kort & måste även ladda ner ny mjukvara för mobilen tydligen. Sånt där som jag bara tycker ska funka Blä!

Många kramar till dig, BS Hjärta

Måste nog sätta fart här innan Mugglan kommer...! Ser ut som kriget här Dessutom hantverkare som kommer & går (div fix ism garantbesiktningen).

• Ore

BS: Kan ju mycket väl vara så att det inte var som det skulle med graviditeten. Men nu blir det som det blir i alla fall, och jag tycker det låter som att du ändå är ganska trygg i ditt beslut, och hoppas att det kommer kännas som rätt beslut även fortsättningsvis!

Mugglan: Låter jättemysigt med skötbords- och klädfixande

Själv har jag shoppat loss litet via internet i helgen. Och på barnklädesmarknad. Extra gummistövlar för 10 kr, bland annat  Sedan beställde jag skor från sidan som Sweet rekommenderade, de skickar även till Sverige. Så nu räknar jag med att lillkillen kommer vara 'ensam på dagis' om just de skorna Nu måste jag bara ha en tunnare sommarjacka till honom också. En snygg, enfärgad Kanske skulle leta litet mer i utländska butiker? Tycker att om man handlar på Lindex, Kappahl och liknande så kan man räkna med att minst 5 andra barn har exakt samma saker. Och även om det är litet småfjantigt, så vill jag ha litet mer unika kläder, särskilt på ytterkläder som man faktiskt har varje dag.

BS: Barnfötter kunde växa upp till 15 mm/år, enligt personalen i den skoaffär där lillkillens vinterstövlar köptes. (Jag fick litet ångest för ett tag sedan, att stövlarna kanske var för små, eftersom alla strumpor i motsvarande storlek blivit rejält små... Men det var fortfarande lugnt, och borde vara så resten av stövelperioden, enligt mätningen.)

• fru AM

Ore: vad var det för sajt för barnskor (och kläder?) som Sweet rekommenderade? Måste ha missat det

• Ore

Barnskor var det, www.pediped.com

Dessa skor var tydligen 'da shit' over there (Verkar ha någon rekommendation från något ortopediskt ställe också). Jag köpte ett par joggingskor och ett par sandaler för 110 dollar inklusive frakt - inte så blodigt. Återstår att se om jag får betala moms och tull också, dock...

• fru AM

Att barnen är ensamma om vissa plagg är lite kul - jag brukar handla vissa plagg på en bra second hand och då får man också den effekten. Dessutom är plaggen "mjuktvättade" redan.

Kan rekommendera alla att köpa en skomätarsticka så att man lätt kan kontrollera om lilla foten blivit för stor för lilla skon ...  

• Ore

Oms: Skönt att det äntligen är dags! Hoppas att det blir ett riktigt bra möte, som kan ge mycket positivt kring dotterns diagnos. (Hmm, jag har verkligen ingen koll på vad ett sådant möte egentligen innebär, men det ska bli väldigt intressant att höra, om du sedan vill berätta här)

• fru AM

Tack ore! Vad lustigt - precis de skorna (de på förstasidan) satt jag och funderade på att beställa till Hektor från en helt annan sajt förra veckan - de verkar mycket bra och ser bra ut!

• BrudSommar2006

Nej men precis, förmodligen var det inte som det skulle med den här graviditeten i alla fall för när jag väntade Iris och blev inlagd i vecka sju gick det ju tydligt att se men skit samma, ingen idé att fundera över det nu.

Skosajten sparad, ska botanisera senare.

• BrudSommar2006

På lördag ska Iris på kalas, mitt ena gudbarn fyller fyra och hennes lillasyster, mitt andra gudbarn, har precis fyllt ett, så två presenter måste inhandlas men vad... alltid samma problem. Hittills har det bara varit killar som Iris varit på kalas hos så jag börjar bli bra på att köpa bergningsbilar och brandbilar men det vet jag inte om det blir så lyckat nu. Iris leker själv inte med leksaker alls eller pysslar med något speciellt så det blir lika svårt till henne framöver. q

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!