• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • sweetstreet
    Oms skrev 2011-03-28 16:42:28 följande:
    sorry att jag inte kommenterat på ett tag, haft lite mkt på sistonde.

Idag träffade jag o stora dottern, psykolog, skolläkare och specialpedagog för att få en sk diagnosöverlämning.

Nu är iaf diagnosen helt klar som för evigt finns journalförd sålänge vi inte begär att socialstyrelsen ska förstöra journalerna. Min stora tjej har en typisk ADHD med huvudsvårigheten uppmärksamhetsstörning om än att hon har ADHD på ALLA parametrar till ngn grad.

Det var intressant men inget nytt faktiskt, de beskrev Oumie samt vad skolan bör kunna göra för att hjälpa henne. vi fick en bunt papper, ansökan till ADHD center, ansökan om vårdbidrag hos FK samt information om ADHD och vad man kan ha rätt till som barn/förälder. Vi pratade medicinering med centralstimulantia som hon def är en kandidat för men att vi måste tänka över det själva och sen boka en ny läkartid för det och gå igenom för o nackdelar med de olika medicinerna. hon har inget fysiskt som hindrar henne men medicinerna fungerar på olika sätt, vissa ger en kortidsverkande effekt, andra ger mer biverkningar och det är en djungel om ni frågar mig... funderar på att konsultera ngn av våra psykiater i frågan fast det blir nog ändå bara hörsäg, man måste elt enkelt pröva sig fram med vad som fungerar bäst.

Det var skönt att se att det jag alltid sett och egentligen vetat men inte satt ord på eller tagit tag i utredningsmässigt faktiskt stämmer. lite som ett kvitto på att man känner sitt barn. (jag väljer att se det på det sättet, att jag faktiskt HAR gett henne utökade möjligheter och förståelse med denna diagnos även om jag har gjort det väldigt sent i hennes liv)

De tyckte att hennes starka sidor är att hon är lättlärd, oerhört glad o positiv, skrattar mkt har många vänner och duktigt på musik, dans och sporter - dessa sidor ska man boosta än mer så att hon känner en trygghet i detta.Vdare tyckte de det var så bra att hon själv satt ord på dess känslor, att hon vet vilka svårigheter hon har. det är inte alls vanligt och framförallt inte bland tjejer så det var bara + i kanten där

hur hon tog beskedet? jo jag tyckte nog att hon lyssnade bra, hon nickade mkt, tror att hon kände igen sig, men såklart blir det ju för mkt information att verkligen ta in och förstå. VI får väl gå igenom detta material tillsammans i omgångar och se om det dyker upp ngt som påverkar henne mer eller mindre.

nu ska jag använda dagens egentid vid datorn till att googla ADHD och tips för oss vuxna...

imorn börjar jobbet med att fylla i ansökningar, kontakta skolan ang återlämningen dit (Att de bokar tid för möte redan nu i avvaktan på läkarintyget) kolla med ALLA lärare hur resten av terminen ser ut, kontakta rektorn för en ny elevhälsokonferens, läsa på om vad jag kan kräva för stöd och hjälpmedel från skolan och vad jag får fixa /bekosta själv. vidare är det visst ngt prov nu imorgon som jag i vanlig ordnign inte fått info om vilket gör att jag nu har en stressad tonåring här hemma som glömt böckerna i fredags och då inte kan läsa på...

andas....

kram på er!
    Oms, vad BRA att mötet kändes bra. Det måste vara otroligt skönt att som du beskriver få lite "feedback" på dina egna känslor och tankar kring vad du sett tidigare. Och att få veta mer om detta gör ju även att man kan ha någon form av handlingsplan som förhoppningsvis ska bli mer "specificerad" på just din dotter och hennes problem?! 
    Kram!  
  • sweetstreet

BS,
    vil även skicka kramar till dig!
    Det låter dock som om den här graviditeten inte skulle gått fullt ut även om du inte fattat beslutet. Kanske kan kännas som en tröst?  

• sweetstreet
    Ore skrev 2011-03-28 11:31:58 följande:
    Am: Jag tyckte de var jättefina! Dessa får lillkillen: www.pediped.com/Product/ProductInfo.aspx?id=5...
    och www.pediped.com/Product/ProductInfo.aspx?id=5...

BS: Uteleksaker borde ligga i tiden? Antingen någon badleksak inför sommaren, eller rockring och liknande saker? Eller "hjälpa till"-saker. Kanske kan ge bort en blomma i kruka och en fin vattenkanna att vattna blomman med?
    Ore,
    å DE första skorna du länkade till har dottern!!! De är SÅÅÅÅÅ BRAA!!!!
    jag gillar öht deras "flex system" där man kan "växa i skon" lite!
    Skorna är superbra kvalitet också. Och BRA sulor för fötterna vilket är viktigt för växande fötter.

Såg BS kommentar om bredden och det kan stämma till viss del. Jag vet inte men för min dotter har dessa passat bra. Hon ahr inte breda fötter utan rätt "normala" eller vad man ska säga.
    Dock är Pedipeds skor väldigt MJUKA utan att för den skull vara ostadiga så jag tror du och sonen kommer gilla dem mycket.  
  • sweetstreet

Ett annat företag som säljer skor till barn här heter Stride Rite och där vet jag att de har skor för bredare fötter också. Som en speciell storlek alltså. Typ "24 wide" eller ngt liknande. Minns inte exakt var de kallar storleken men ni fattar grejen. Dotterns första par "riktiga" skor var från detta företaget, men sedan har jag gillar Pedipeds mer. Fråga mig inte varför? Men de skor jag handlat därifrån har alltid passat henne superbra och varit sååå tåliga. Trots lera och sand och vatten och jag vet inte allt så håller de bra.

• Fru E

Idag kom de trevliga deklarationspapperna, extra roligt när vi sålt och köpt hus. Eller kanske är det inte så farligt ni som vet
    Blir till att vänta till maken är hemma så vi kan reda ut det tillsammans med skatt, uppskov, avdrag och annat. Lyckades inte installera e-leg på  hemdatorn eftersom den har Ubuntu så får vacker vänta ändå.  Stod i informationen att man skulle ha köpekontraktet för det hus man sålt framme men det städade jag nog effektivt bort när vi flyttade *hoppsan sa*

BS-det verkar ändå gå relativt smärtfritt för dig att få ut allt,  skönt eller vad jag ska säga

• start september

Kram till Omsan. Lite definitivt idag såklart men nu börjar ju vägen framåt. Och det är nog bättre med en klar och tydlig diagnos än en halv dan om man ska få hjälp.

BS, kram och hoppas det inte är för jobbigt. Det låter som MF. Mitt i höstas hade väl stannat i vecka 5-6 och det var faktiskt ganska osmärtsamt om än en del.  

• Liten med Mindre

BS - tur i oturen att naturen verkar hjälpa er lite på traven. Hoppas att det går bra och inte blir smärtsamt!

FruE - deklarera vid försäljning - hugaligen! Minns med skräck när jag höll på med en massa avdrag för musik och minidisc till gymmet, motiveringar och kvitton hit o dit.

Sweet - är Tanger outlet något du är bekant med? Det ska finnas en nära hålan jag ska till och tydligen har de bra barnkläder. Svårt när man inte känner till alla märken. (Det kan ju också bero på att vi nästan aldrig köper kläder - alla andra verkar hantera det åt oss. )

Lappis - trist med resan till Japan. Men Italien är inte fy skam det heller skulle jag tro. Som någon sa så hinner du plugga in mer japanska.

Hade själv tänkt ha en flitig kväll och läsa jobbmejl och äta choklad - men nu får jag inte igång mejlen - så jag får väl bara äta choklad då. Fast det lättar ju inte på jobbtrycket förstås - är inte van att ha mycket och göra - och nu ser jag ingen ände på arbetet. Är fortfarande inte varm i kläderna riktigt - så jag har ingen koll på om jag kommer klara av det, eller vad jag ska göra med allt. Fast det får väl ordna sig.

• Fru E

Oms-låter  som en fullspäckad dag men skönt för er  att ha en exakt diagnos på dottern så att ni kan rikta in er på det till 100%

Snaily-hur gick hustitten

Mugglan-själv har jag suttit i möte hela dagen *muttrar högt*

• Liten med Mindre

Mugglan - vad gäller dövhet så är Mindre expert på att ignorera oss när hon inte vill. Som någon sa - skrik "städa" och inget händer. Tänk "glass" och de hänger i dina byxor och ropar JAAAA...

Oms - det låter lite läskigt med medicinering. Är det vanligt för ADHD?

Vickan - krya på er!

• Fru E

Liten-vi har inte så många avdrag men det känns som den lätta delen fastnade redan på första frågan om vilket datum vi köpte förra huset
    Jaja vi ska nog lösa det, väninnan är mäklare om inte annat och till stor hjälp!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!