• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM

Lappis: ni kanske kan boka om så att pappsen tar över en av era returbiljetter och en av era biljetter TILL Japan?

• Lapinette

Vi får se hur vi gör .. vi har sagt att vi ska bestämma oss inom en vecka så det beror på vad som händer framöver. Gällande returbiljetten så krockar det i sådana fall med Frankrikebesök som vi har i början av maj.

• muggles

Ore: du får jättegärna hälsa på 8/4!!! Men får jag be dig kika förbi här i så fall? Jag kommer nog inte vara så rörlig... (för jag hoppas ju på att A och B är kvar i magen då). Stackare som hade så ont och höll på att svimma

Lappis: jag såg nog samma inslag som Fossing igår. Tydligen har Tepco inte informerat regeringen om all info och dessutom försenat, så paradoxalt nog vet vi i väst mer och snabbare vad som händer (eftersom våra experter tydligen är där och mäter själva). Usch, det är jättehemskt det som redan har hänt - tänk så många som förlorat sina hem och allt de äger och har. Och så kanske strålning på det.

Tillbaka från utv.samtalet som var väldigt bra! Jag har nog aldrig fått höra så mkt beröm *glad* Fick det jag ville i lön och en förfrågan om vad jag tror om en (mellan)chefstjänst när jag är tillbaka. Ja tack sa jag Fast jag tar det med en nypa salt eftersom min chef är världens veligaste och kan ändra sig 100 ggr på vägen dit, men det lät seriöst. Om det blir av så verkar det bli av till hösten el så, så det var inget konkret nu iaf.

• muggles

Iaf, när jag var på väg därifrån så kändes det inte alls bra i magen, så jag är uppenbarligen inte sjukskriven i onödan Jag har iofs inte haft chansen att vila så mkt idag alls än (jo nu ligger jag i soffan) för jag var uppe rätt tidigt och hjälpte mamma få iväg Moa till dagis (mamma lämnade som hon brukar på tors), sedan dusch och frukost, så iväg till samtalet med chefen. Sedan lunch med kollegerna på jobbet och då sa magen stopp. Känns som en "tyngdkänsla", inte alls behagligt. Man vill bara hålla upp magen med en hand för att avlasta och gå och lägga sig. Tänk vad snabbt det har gått uför!

• Lapinette

mugglan - soffläge beordras!!!! Och vad härligt att samtalet med chefen var så bra. Själv hade jag hr/tillika mamman i företaget här som satt och grät och sa att jag var oersättlig. Vi hade ett väldigt öppen och rak konversation vilket kändes bra.

• Klockarbol

*vinkar*

Har inte hunnit läsa ikapp allt men vill gratta både September till fina hjärtljud och Mugglan till bra resultat o skruttar som växt ikapp
    (Känns det bättre i magen nu Mugglan?)

Ett stort Hurra till pannkaksätning hos Tinga!

Läste om Nennes köksrenovering light och kan bara skriva under på att när man väl börjar rota i ett hörn så blir det lätt en dominoeffekt på saker sm behöver göras!

Vi provar alternativa dominobrickor här - när rördragandet till nya diskbänken äntligen kommit så långt att vi kunde få på vattnet i badrummet igen så lät det lite märkligt om rören. Väste liksom.
    Det lät tydligen precis så som det låter när en gammal rörkoppling börjar läcka (typ fontän) längts in i hörnet bakom varmvattenberedaren... Den enda rörkopplingen i hela huset som inte går att komma åt på egen hand. Givetvis.
    Och det läcker så våldsamt att det inte är ett alternativ att ha vattnet på och låta golvbrunnen ta spillvattnet.

Jag ser framför mig ett mardrömscenario där både badkar och handfat måste flyttas för att kunna dra ut vv-beredaren (som fö är 19 år gammal och säkerligen inte kommer att gilla att bli flyttad...)

Konstaterar att rörmokare är högvilt just nu när alla sommarstugeägare upptäcker vinterns vattenskador. Har de senaste 2 dagarna pratat med åtskilliga telefonsvarare och ännu har ingen ringt tillbaka.

Så nu har vi varit utan rinnande vatten sedan i söndags och still counting.

Blir ni förvånade om jag berättar att Yngsta dottern blev magsjuk i natt...

• Liten med Mindre

Lappis - var din man intresserad av kontaktuppgift för svenskalärare? Har ett visitkort här utifall att.

• sweetstreet

Mugglan!
    Vad ROLIGT med ditt utv samtal!!! .-) Hoppas du får tjänsten!!!  
    Men NU får du minsann VILA!!!!!
    Inga tyngder i magen inte! Det vill vi itne veta av. Ligg still och ät lite choklad och läs en god bok eller något. Kanske sova???  
    HÄRLIGT att du är i vecka 30 snart ändå! Tänk jag tycker ändå det gått rätt fort sedan man var så förtvivlat orolig vid er operation....
    Kanske inte känns samma för dig såklart, men efter att det vände tycker jag ändå att tiden knatat på rätt bra. Och ja nu är du snart uppe i samma vecka som när vår dotter var då hon föddes. Och DET gick ju bra!

Ett TIPS är att OM de inte kommer tu pang bom, utan om det blir som med mig. Alltså då gick ju vattnet ungefär 2 dygn innan hon kom ut. Så fick jag ju STEROIDER. Detta för att då utvecklas lungalvoelerna snabbare. Det tar ca 24-48 timmar för steroiderna att ge full verkan så i mitt fall var det ju idealt att lillskruttan stannade inne två dagar till. Jag tror det var detta som gjorde att det hela ändå gick såpass bra som det gjorde. Hon behövde aldrig få en massa syrgas etc eftersom lungorna var utvecklade då hon kom ut. Annars sker detta inte till fullo förrän i vecka 34. Det var därför man helst ville att hon skulle stanna kvar upp till en vecka när jag kom in då vattnet gått. Om jag varit i vecka 34 hade de nog tagit ut henne mer eller mindre direkt.

• sweetstreet

Lappis,
    jag hade nog inte åkt om jag varit i dina kläder. Otroligt trist men med tanke på att man inte vet hur detta emd strålningen kommer utvecklas eller fler skalv t ex så hade jag inte tagit risken. Hoppas så att din pappa förstår.
    Sedan har även jag läst at japanerna själva tyvärr inte får all info. lite grand som forna Sovjet nu att regeringen där vill lägga locket på lite. Kanske mest för att inte skapa masshysteri och panik, men det gör ju att folk där inte får veta vad som egentligen sker eller gäller.

En av våra bästa vänner har hela sin mammas familj i Tokyo (utom mamman då som bor i toronto) och hon sa att det just nu är ett rätt normalt liv där men att man märker att "supplies" börjar "ta slut". Det är mer restriktioner där med att köpa t ex vatten, bensin och mat. 

• sweetstreet

AM,
    vad SKÖNT att Livia äntligen börjar bli bättre! Det är en sådan lättnad när ens barn blir bättre efter sådana där jättejobbiga sjukor.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!