• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM
    snaily skrev 2011-03-16 19:20:38 följande:
    Med risk för att jag har fel så tror jag du har fel AM. I alla fall ställde jag frågan till den där interaktiva "människan" på försäkringskassans webplats och har för mig att svaret blev att man bara får vara föräldraledig när man är på plats på dagis tillsammans med barnet och det är man väl inte under hela inskolningen??
    Kolla det Vickan.
    Jag var med Hektor hela tiden på dagis  under "alla" de tre dagarna han inskolades. Sedan har jag läst mig till att det verkar vara ok att ta ut lägsta nivån medan man har en mer "inaktiv" inskolningsperiod (alltså inte är med barnet hela tiden). Är inskolningsperioden två veckor (gamla metoden) så är man med mycket i början för att sedan fasas ut mer och mer ...

Fast det verkar vara många bud angående detta - konstigt nog! Det kanske beror på vilken människa på FK man pratar med? 
  • fru AM

Snaily: skullde dessutom tro att om ni får en sån där snabbinskolning som vi hade då man var med hela tiden så får man ta ut "högsta" ersättningen.

• porchez

Hej på er! jag har inte glömt bort er, bara tiden som inte räcker till, ska snart läsa lite bakåt i tråden. Men tänkte att jag skriver lite först, annars kommer jag inte hinna det.
    Har det hänt nånting stort senaste dagarna, som jag inte får missa, isf får ni gärna uppdatera mig.

Själv så har jag varit på anställningsintevju idag!!!! intevjun gick bra tror jag, även om själva jobbet kanske inte känns helt klockrent. Drog till rejält på löneanspråket, så vill de ha mig så får de betala jobbet är istort sett samma jag gör idag, men en annan bransch och i den stora staden istället för min lilla. 

Annars så, kan jag säga att jag träffade VÄRLDENS UNDERBARASTE kille i helgen det klickade direkt, och jag kan fortfarande skratta högt åt saker vi pratade om då... allt känns så konstigt men ändå så härligt. Detta kanske inte leder nånstans, vet ju inte vad han är för kille alls egentligen. Men jag kan iaf. inte sluta tänka på människan, jag kan inte sluta le och jag mår bara så otroligt bra! samtidigt som jag försöker intala mig själv och ta ner mig på jorden och det är inte ens säkert jag kommer träffa honom igen. och han kanske är en ännu större player än alla andra killar jag träffat.

Ja ett lite ego inlägg, nu ska jag göra mig en kopp the och läsa ikapp lite

• fru AM

Men Porchez vad kul att du är så glad! Grattis till jobbintervju och killträff! Ska ni ses igen? När får du höra mer om jobbet tror du? KRAM och

• Parnassia

Porchez! Härligt!! Din glädje märks i din text!

• viktualia

Porchez - jaaaaaa jag VILL att det ska vara PRINSEN du hittat!! *hejaklacksdans*

inskolning - alltså frågan från min horisont är inte så mycket vilken typ av ersättning jag kan begära från FK, utan snarare hur mycket TID det kommer att ta. Men mellan att jag slängde ur min fråga och nu, så har maken insett att det måste bli han som tar hand om detta. För som AM skriver så kan jag ju inte flänga mellan jobbet och förskolan... eftersom avståndet är 7 mil... (medan maken har max 4 km).

• viktualia
    fru AM skrev 2011-03-16 18:30:52 följande:
    Vickan: Man är väl föräldraledig tills barnet är inskolat och klart ...
    egentligen ja... men jag tänker ta semester i sommar istället för att vara föräldraledig. Annars kommer jag sitta med ett berg semesterdagar (har över 50 just nu) och förbruka onödigt mycket föräldraledighet. Alltså måste jag ny/omstarta föräldraledighet.. därav min fråga. Men men... jag satsar på att maken tar den showen och så slutar jag vara föräldraledig i slutet av juni helt enkelt....
  • BrudSommar2006

Ännu en bra dag för oss här. Compeed är det som gäller alltså, hm, vet inte om jag orkar åka iväg och leta reda på det.

Vad det gäller pencillin så sade läkaren sist att eftersom det görs på mögel så smakar det illa vad man än gör, de försöker smaksätta med än det ena, än det andra och i med en massa socker men inget hjälper egentligen. Iris får ett glas saft, förut fick hon sin flaska, och så lite medicin och så dricka fort och så lite medicin till och så dricka. Med Astrid kör vi välling, båda barnen kräks nämligen annars.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!