• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • muggles

Vi står i kö till vårt förstahandsval som ligger här närmast, ca 5 min gångavstånd från huset, på vägen till busshållplatsen dessutom. Vi sökte plats i oktober -09 när vi visste att vi fått huset och först i aug -10 fick vi vårt andrahandsval som ligger ca 15 min gångväg - el 2 hållplatser - bort. MEN nu trivs Moa så bra där och vi tycker väldigt bra om personalen, plus att jag hört skvaller om förstahandsvalet från grannarna här (som flyttade hit tidigare och därför har sina barn där) att det stället inte alls är så bra. Hög personalomsättning mm. Så vi tänker inte flytta Moa även om vi får en plats nu och vi planerar att även Ada och Beda ska gå där Moa går nu. (Eg borde vi gå ur kön men inte fått tummen ur.) Så kan det också gå!

Vickan: när vi letade dagisplats i vår förra stadsdel (där det är större omsättning på platserna och därför lättare att få en plats) så kollade vi 5-6 st som låg närmast. Sedan var vi och besökte flera st och "kände" på personalen och så lyssnade vi på skvaller från andra föräldrar. Men man ska ta skvallret med en nypa salt. Det gick tex rykten om att ett ställe inte var bra för där hade barnen ofta bajsiga blöjor när föräldrarna hämtade. Men senare hörde jag att det var något som hänt flera år tidigare, och alltså ändrats med ny personal och nya rutiner.

De flesta förskolor har ju samma skolplan och verksamhetsmål - det som skiljer mycket är ofta personalens engagemang. 

• muggles

Tillbaka från TUL och det såg bra ut! Vi firade med en glass i solen - en aning kall vind men i övrigt klar vårkänsla (fågelkvitter, bara en sån sak)! Ada uppskattas till drygt 1100 gr och Beda till drygt 1200 gr. De är livliga och har rikligt med fostervatten båda två - tydligen vanligt hos tvillingar. Skulle tro att det är därför jag lättare får sammandragninar - det blir ju lite tungt för livmodern. Busiga Ada (tvilling 1, dvs ligger längst ner i bäckenet) hade vänt sig i säte sedan igår, attans. Hoppas hon vänder sig rätt tills det är dags!

Nu ska jag gå och vila magen...

• fru AM

Tjoho för Ada och Beda (som är så pass jämnstora nu också)! Hurra för fågelkvitter!

• Fru E

Mugglan-härligt att allt såg så bra ut!! Var nyss ute i uterummet och där är det 35 grader var tvungen att öppna vädringsfönstret lite så inte lime och citrusträdet kokar bort!
    Hur känns det att inte jobba mer nu?

• Lapinette

mugglan - tjohooo för Ada och Beda!!

Själv har jag suttit i möte med chefen och de har gått med på 1,5 månad inkl 2 veckors semester som uppsägningstid . OM vi mot all förmodan kan åka till Japan. Sitter nu och letar alternativ .. typ en vecka någonstans närmare och att vi kan senare lägga resan till hösten.

• sweetstreet

Å underbart Mugglan!!
    Du vilken vecka är du i nu???

Jag fick ju vår lilla tjej i vecka 33 men jag hoppas självklart att Ada och Beda stannar kvar till minst 34 som du vill!  

• sweetstreet

Snartis,
    härligt med en lillebror och att allt såg perfekt ut!!!  

• sweetstreet

Jag måste ha missat FruE´s bananer!!!!!!!!!

NU håller jag tummarna så jag blir BLÅ!!!!!!

Hoppas sååå att det går vägen  

• Lapinette

Sweet - så du har kommit över din "tröskel" nu och kan hänga här med oss igen?

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!