• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Liten med Mindre

Nenne - heja er! Skoj med fixande. Vi köpte solglas till Mindre från synsam. Dyra! Men de är bra. De har gummi istället för gångjärn till skalmarna. Fanns i tjusiga färger. Fast det var ju 2 år sen.

• sweetstreet

Aha Lappis då förstår jag! Kul med ombyte då!!

• sweetstreet

Nenne
    OJ det var en riktig make-over det!!!!  

• sweetstreet

September,
    å men vad härligt att du gått så långt ändå!

• viktualia

Snartis - heja lillkicken!!!

Och skönt med lugnande besked för Mugglan!

Och heja september!

Ego - tack för all input om dagisval. Det börjar bli lite tidspanik med att gå på studiebesök...få se hur vi lyckas. Igår bestämde vi oss dock för att köa till ett föräldrakooperativ med bra rykte. Egentligen ligger det 2 km åt fel håll, men det kanske är värt det. Vårt allra närmaste har vi bara hört dåligt skvaller om, menjag har aldrig hört VAD som är dåligt...tröttsamt.... för min del är det f ö mest kombin pendling o dagistider som känns rörigt.

En annan fråga på samma tema - hur har ni gjort med inskolningen? Är det en förälder som sköter den? Hur begär man föräldraledigt för det i förväg?!?! Lagom förvirrad....

• fru AM

Vickan: Man är väl föräldraledig tills barnet är inskolat och klart ...Det är väl en vanlig föräldraledigperiod - struntsamma om man är på promenad eller på dagisinskolning på dagarna liksom. Man är ju i alla fall inte arbetsför så att säga.(Fast jag kan ju ha fel. Har ju inte haft föräldraledigt på det sättet på 12 år ... ) Sedan bör man enligt dagis vara lätt tillgänglig en period efter inskolningen (de närmsta två veckorna pratades det om efter Hektors inskolning) - så att man snabbt kan hämta om barnet bryter ihop. Fast hur man får ihop det med pendling till annan stad fattar jag inte. KAnske kan den som skolar in Trollet jobba hemifrån en tid efteråt?  

Det bästa är nog att det är EN som sköter inskolningen (sedan kan ju längden på inskolningen variera - jag har varit med om allt mellan tre dagar och två veckor.)

• snaily
    fru AM skrev 2011-03-16 18:30:52 följande:
    Vickan: Man är väl föräldraledig tills barnet är inskolat och klart ...Det är väl en vanlig föräldraledigperiod - struntsamma om man är på promenad eller på dagisinskolning på dagarna liksom. Man är ju i alla fall inte arbetsför så att säga.(Fast jag kan ju ha fel. Har ju inte haft föräldraledigt på det sättet på 12 år ... )
    Med risk för att jag har fel så tror jag du har fel AM. I alla fall ställde jag frågan till den där interaktiva "människan" på försäkringskassans webplats och har för mig att svaret blev att man bara får vara föräldraledig när man är på plats på dagis tillsammans med barnet och det är man väl inte under hela inskolningen??
    Kolla det Vickan.

SKÅL för Ynglas ettårsdag, nu är skumpan öppnad! Fem dagar för sent, fast idag firar vi ju ettårsdag från ET så det är ju också värt att fira.
  • MSW

Snartis: grattis till sonen! Och till fint och "enkelt" UL!

mugglan: hurra för att allt ser bra ut! Ifall det gick så snabbt att vända sig nu, borde det juh gå lika fort att vända tillbaka åt rätt håll igen!

september: härligt med hjärtljuden! Hoppas att ni kan våga slappna av lite nu...

sweet, nice att ni är klara med artikeln och du får lite ledigt!

själv bröt jag ihop fullständigt igår när jag gick och la mig, men efter att jag gråtit sisådär 45 minuter eller så lyckades maken trösta mig så pass att jag lyckades somna, och sov ganska gott, men har känt mig helt trött/slut hela dagen i dag, men inte riktigt lika mycket på botten som igår.. Och BS när jag var gravid med Albin gick jag på kontinuerlig behandling en gång i veckan, sen när bf närmade sig blev det intensiv behandling och då lyckades de få upp värdet till 90, plus att de satte igång mig när det var bra bemannat, typ..

nu ska jag läsa ikapp de sista sidorna..

• fru AM

Vickan: Har kollat runt lite mer angående inskolning/föräldrapenning:

Citat från källor på nätet som verkar seriösa:
    "Föräldrapenning på SGI-nivå får du inte ta ut för den tid som du inte är med barnet på dagis, detta gäller även under inskolningen. Lägsta nivå-dagarna går dock bra."

Kolla även: http://www.viforaldrar.se/artiklar/2008/05/13/3-fallgropar/ (angående att man bör ha lite föräldradagar kvar även efter inskolningen)

• snaily
    fru AM skrev 2011-03-16 19:24:10 följande:
    Vickan: Har kollat runt lite mer angående inskolning/föräldrapenning:

Citat från källor på nätet som verkar seriösa:
    "Föräldrapenning på SGI-nivå får du inte ta ut för den tid som du inte är med barnet på dagis, detta gäller även under inskolningen. Lägsta nivå-dagarna går dock bra."

Kolla även: www.viforaldrar.se/artiklar/2008/05/13/3-fall.../ (angående att man bör ha lite föräldradagar kvar även efter inskolningen)
    Aha, går lägstadagarna bra! Då hade vi lite rätt båda två. Det är ju superbra att veta för planeringen, redan nu.
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!