• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • start september

Tjoho för Fru Es bananer och för Snartis UL!

Snäll håll några tummar för mig också. Ska till BM i eftermiddag och hoppas få höra hjärtljud, är ju så  nojig
    Vecka 16 nu och det sitter naturligtvis nån på axeln som säger att det kan vara kört denna gången också, även om jag inte har några tecken på det. Magen växer och jag är trött, inga andra elaka symptom vilket jag naturligtvis är tacksam för. Och äggcravingsen så klart. Men Snartis ska ha kille - undrar om det är generellt för äggcravande prsoner?  

• Tinga
    Snartis skrev 2011-03-16 11:15:14 följande:
    Kicken ska få en lillebror

Allt såg jättebra ut och för första gången få har vi fått sett ett helt normalt UL. Bebisen låg perfekt och mitt myom störde inte det minsta. Känns galet att få sett allt så enkelt utan minsta krångel
    BF är nu 14 augusti så han får inte komma senare, vill gärna att grabbarna ska ha separata fördelsedagar

Vilken underbar dag det är!
    Grattis! Härligt!
  • Tinga
    Parnassia skrev 2011-03-16 11:33:47 följande:
    Idag blir det GI-lunch. NOT! Köttbullemacka och semla!
    Ibland får man offra sig.

Förresten, apropå mat och vikt och som det pratats om en del på sistone, så läser jag just nu Franska kvinnors smala hemligheter. Ingen rocket science på något sätt, men ibland kan det vara bra att bli påmind om finessen med måttfullhet i många sammanhang. Jag åker själv ofta dit på det; äter alldeles för mycket av något bara för att det är så gott, istället för att äta mindre, äta långsamt och verkligen njuta av varje tugga. Jag gillar iallafall boken.
  • Tinga

Såklart det hålls tummar för dig, September!

• muggles
    Oms skrev 2011-03-15 21:59:10 följande:
    dagiskön i stan fungerar lika som hos oss tror jag och nej, man kan inte tacka ja till andrahandsval och sen köa vidare till förstahandsvalet. dock kan man tacka nej till andrahandsvalet och köa vidare om man vill.
    Sådär är det inte i Göteborg! Man kan tacka ja till andrahandsval och ändå stå kvar på kö till förstahandsval. Andrahandsvalet tar man ju ibland bara för att få en plats över huvud taget.
  • fru AM

Parnassia: Ironiskt nog var det mitt barn som fick små Kåvepenintabletter utskrivna - nämligen Hektor (efter att jag själv luskat reda på på nätet att de fanns). Med Hektor är det dock så att om han gillar något så glufsar han i sig det utan att tugga - mycket praktiskt. JAg pillade in tabletterna i kokta makaroner. GLUFS! Klart! Så jag bad om tabletter till Livia också. Tänkte inte på att hon är av en anna sort. Äter långsamt, rullar runt smakerna i munnen, tuggar noga. Hon fick inte ens i sig en tablett av fyra som är den dosen hon skulle ha tre gånger om dagen ... Amimox är helt klart att föredra men det hjälper tydligen inte alltid.

Men som en läkare vi pratade med en gång sa : Svald Amimox hjälper i alla fall lite bättre än osvald Kåvepenin ...

Vi får se om vi får kontakt med läkaren idag ... hon kanske tyckar att det är onödigt med amimox också - eftersom Livia inte längre har ont i örat.

Grattis Snartis till liten kille!! Äggbert! Eller vad har ni för arbetsnamn? 

• muggles

Snorkis: det beror lite på när de kommer. Men först får maken 20 pappadagar ist f 10, så det blir ju en månad. Och sedan är vår lösa plan att han är hemma minst en månad till (alltså nu pratar jag efter neo-tid) och då är vi säkert nästan framme vid semester, så i så fall blir han hemma tills efter semestern. Men det beror väldigt mkt på hur länge barnen är på neo, hur bra allt funkar här hemma mm. Tur vi har så bra arb.givare som är flexibla och inte krånglar.

Sept: lycka till med UL idag! Jag hoppas och tror på ett hjärta. Kram!

MSW: kram till dig, inte roligt med dina usla värden som aldrig vill bli bra

Tinga: heja grabbsen som har ätit pannkaka!!!

Snartis: grattis till lillkillen! Och måla är ingen fara tror jag heller.

• muggles

En annan bra sak var att maken ringde förskolesamordnaren i vår stadsdel och tydligen kan de tänka sig att vara lite flexibla när det gäller tvillingar. Så om vi  har det för jobbigt här hemma så får Moa gå 30h ist f de brukliga 15 h/vecka. Känns väldigt bra att möjligheten finns. Det är ju inte roligt för Moa om hon går här hemma och blir fullständigt uttråkad för att vi inte har tid med henne alls...

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!