• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • start september

AM, Kåvepenin är smalt och nischat och Amimox bredsprektrum som jag fattat det (tänkte på Snailys kompetenta inlägg igår) så det borde hjälpa ännu bättre tror jag.

• snaily
    start september skrev 2011-03-16 13:24:41 följande:
    AM, Kåvepenin är smalt och nischat och Amimox bredsprektrum som jag fattat det (tänkte på Snailys kompetenta inlägg igår) så det borde hjälpa ännu bättre tror jag.
    Men September, nu hann du ju precis före mig!
    Det beror ju i och för sig på vilken bakterie man har och vad just den har för resistensmönster, och odlingar tas ju inte alltid så ofta vet man ju inte riktigt, men Kåvepenin och Amimox hjälper nog precis lika bra i många fall (i alla fall om det är streptokocker) så då är Amimox onödigt brett - ökar resistensen hos bakterierna och därför är Kåvepenin förstahandsval. Synd bara att det tydligen är så omöjligt att tillverka ett vanligt penicillin som smakar ok!
  • fru AM

Det lustiga är att när Livia fått Amimox tidigare så har de varit noga med att man skulle komma tillbaka ett par månader senare för att se att allt såg bra ut ... Det önskemålet har inte funnits då hon fått "smalspektra"-Kåvepenin. Det borde väl snarare vara tvärtom?

• snaily

Grattis Snartis!

Jag är så sjukt stressad över allt jag borde packa och fixa, hinner ju ingenting med den här Ynglan, har just varit gisslan på soffan med henne i två timmar, inte kunde jag somna heller så det känns så jäkla bortkastat. Fast utan det skulle hon ju inte sovit, så...

Jag fick verkligen mjölkstockning igår! Det var alldeles gräsligt! Vilken panik när det inte kommer ut något mer än enstaka droppe från ena utförsgången medan bröstet bara blir hårdare och hårdare och knöligare och knöligare och det stackars barnet försöker suga men inget kommer. Provade dusch, värme, massage, pumpa men till slut var jag tvungen att sova. Kl 5 gick jag upp och provade pumpa igen och gudskelov så släppte det då! Hoppas jag slipper uppleva det igen på bra länge.

Nu dags att byta bajsblöja på den här fröken som det idag är precis 1 år sen vi gjorde ET med!

• fru AM

Snaily: men vad stressigt! Det är klart du inte hinner fixa på dagarna då du är ensam med en närhetstörstande Yngla! Kommer din man kunna vara hemma lite inför flytten så att ni kan dela på jobbet Yngla/packning?

Grattis på ET-dagen, Yngla!  

• snaily

AM
    Maken har varit hemma en vecka och åker redan imorgon! Jag stannar några dagar extra. Han packar och packar men det tar aldrig slut känns det som. Det är mest kläder och sånt vi kommer behöva närmaste tiden jag behöver packa men det är alltid mer än man tror när man börjar rota i grejerna.

Så - nu ska jag packa lite kläder så jag kan bocka av något på listan sen.

• Fru E

Snartis-grattis till en kille!

September-här kommer en tumme!

Snaily-om ni inte får med er allt ni behöver nu så får ni köpa det nödvändigaste på plats, det löser sig alltid även om det inte känns så!

Izzie-ja första mcturen är lite magisk även om det inte var så varmt! Nu vågar jag inte köra förrän vi vet resultatet men det kliar i fingrarna när solen är framme. Maken fick precis hem delarna till min gamla cykel så nu ska den lagas så vi kan sälja den nu i mars/april när övningskörarna börjar visa sig

• Telis

Tummar hålls, september! Men med dina symptom så tror jag att det ser alldeles utmärkt ut.

Snartis, grattis till en lillkille! Min favoritkombo. Fru E, ta,det inte för lugnt bara, det är bara nyttigt att röra på sig under ruvningen. Livmodern behöver få en bra blodcirkulation.

Tack för info om dagiskön, vi vill verkligen ha vårt förstahandsval så skönt att veta att man får stå kvar i kön!

• Fru E

Telis-får akupunktören säga sitt så är det inget jobb som gäller utan bara vila och ta det lugnt den första veckan av ruvningen. Men jag jobbar som vanligt men hemifrån där jag själv kan bestämma tempot och hur mycket man stressar. Imorgon och resten av veckan är åter till verkligheten som gäller så jag är inte så orolig över att jag inte rör tillräckligt på mig

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!