• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Liten med Mindre

Telis - mitt hår är sånt som raknar med. 30 min bränna fingrarna på tången för att sen ha rakt hår ändå. Uselt!

• Liten med Mindre

Men med nya plattången är det lättare att locka. Sen visade frisören hur jag skulle spreja etc för att det ska hålla ett tag. Har funkat fint i vinter med torr luft. Fixa på kvällen, lockar dagen efter, vågor dag 2 och böj i topparna dag tre. Underlättas ju av att jag varit slö o sjuk o inte tränat.

• Ore

Tack för att ni tycker lillkillen är söt ( och gör mig glad genom att säga det )

Hmm, ser framför mig en hel vägg med väskor, snyggt upphängda på krokar och alla är sådär dregelvarningsnygga...

Apropå märkesväskor så hade jag en kollega som köpte en bil med premissen att färgen skulle matcha hennes favorithandväska (en litet blekröd burberry)...

Tack förresten för länktipset, Snorkis! Jag hittade ett märke som hade flera snygga väskor. Eller ja, jag hittade MÅNGA snygga väskor, men just nu har jag vissa specifika krav för att den ska funka som handväska att ha till jobbet. Det är mer regel än undantag att jag måste gå ut i fabriken, innan jag hunnit ner och lämna väskan. Så det måste vara en i mörk färg, som kan hängas över axeln och puttas bak på ryggen så jag har händerna fria....

• Ore

Mitt hår är litet åt vad Telis och Vickan beskriver. Lockarna går ur, snabbt som attan. Fast jag kan, med rejäl sprayning (som jag fått lära mig ska göras från ca 30 cm avstånd, inte 2 cm från håret) och litet tur med vädret få det att hålla någorlunda över kvällen...

• fru AM

Liten: jag instämmer i hyllningskören över din frisyr - du var (är!) jättefin! JAg har dessutom precis själv börjat intressera mig för att kanske testa att locka håret (efter 41,5 års olockigt) med plattång. Vilken sort har du bytt till - den som du skrev var bättre att locka med? Jag är lite sugen på en ghd som jag såg Maia Montazami rekommmendera men den var dyyyr.

Snorkis: tack snälla du för väsklänk! Jag MÅSTE ha en ny väska. Eller två ...Har även sparat ner dina sminkshoppartips mineralpuder är verkligen superbra - hittills har jag dock bara unnat mig l'oreal (men i o f s varit nöjd med det och får komplimanger för min fina - sminkade - hy ). Men ID ska ju vara så mycket bätttre säger all. Måste väl finnas någon sanning i det?

Jaha - här hemma är Livia fortsatt sjuk. Vi trodde att hon bara var lite "skoltrött" igår men hon blev sjukare under kvällen, högre feber (eller snarare feber igen) och mer host. Hektor tvingades motvilligt till dagis, ort från tv:n med Barbiefilmen ... Han är verkligen helt besatt.

Trevlig fredag på er TJEJOR! Vad ska vi skåla i idag då? 

• Fossing77

AM - eleven.se säljer ghd, ganska ofta på kampanjer som verkar vara hyfsat prisvärda. iD är i särklass det bästa smink jag nånsin haft... Suveränt. Köp med fördel utomlands för bättre pris ;)

• Lapinette

AM - jäger kanske? Något som kan lugna med min oroliga mage. Jag vill bara få mitt jobbfunderande överstökat just nu men min mentor (maken) ligger och snusar i sängen och jag har inte hjärta att stressa på honom då han har rest hela natten.

Inser att jag missat väsklänken. Får titta tillbaka på Snorkis inlägg. Däremot så fick jag förfrågan från maken om att hänga med till Milano om ett par helger. Det är verkligen den värsta jäkla stad jag vet men det skulle vara intressant av en enda anledning - det finns tre Francesco Biasia affärer där . Nu tror jag inte det blir någon resa av då de var dyra flygbiljetter samt att jag har tid hos min klämdam och har redan skjutit på den tiden en gång (supersvårt att få tider). Nå väl, snacka om i-landsproblem.

Nästa i-landsproblem. Ska titta på lägenheten som är till salu i vårt hus på söndag och om det inte blir något drag på budgivning så kan vi vara intresserade. Den behöver renoveras men står tom idag så förhoppningen skulle i sådana fall vara att bo kvar här under tiden. Vet inte hur sånt funkar ... med lån. Hyran är inga problem att betala dubbelt (då vi knappt han någon).

Ja, nu har jag kommit med ett långt egoinlägg .. och som vanligt handlar det inte om sjuka barn eller några stora världsliga problem.

• Liten med Mindre

AM - jag hade bara en klassisk locktång, sån där man alltid trasslar in sig i. Den jag köpte var Björn Axéns på Åhléns. Rabattkupongen avgjorde. Den funkar bra och priserna på de tänger jag såg var rätt lika. Jag kan tänka mig att en smalare tång kan vara bra om man har många korta testar att locka (du behöver vrida tången ett helt varv för lockar). Fast det drabbar nog inte dig med ditt hårsvall.

Glöm inte heller att köpa något värmeskydd. Sånt hade jag aldrig hört talas om och är glad att frisören så gärna hjälper till o säljer.

Ore - spreja så långt ifrån har jag inte prövat. Måste göra det nästa gång. Att "krama" in sprejen i lockarna sa de till mig. O sprida ut dem lite med fingrarna om man inge vill ha korkskruvar.

ID smink - den som prövar underlagspudret bör inte glömma bronspudret (glömt vad det kallas), för ett mer levande utseende. En kompis köpte bara underlaget och tyckte hon såg så sjuk ut...tills hon prövade brunpudret med.

• Liten med Mindre

Spännande med jobb och lägenhet Lappis! Förstår att magen är orolig av alla funderingar!

• Lapinette

Gällande smink har jag varit hängiven Make up store i rätt många år men då de har bytt design på sina "burkar" har de även förlorat mig som kund. För om ett ögonskudda faller i golvet och blir till pulver så har man den sedan överallt i och med den nya sättet att öppna dosan. Gillar inte alls så nu köper jag Face som har det gamla stilen.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!