• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • muggles

Lappis: synd att du bor i fel stad för annars hade jag haft ett hantverkartips (han som gjorde vår vägg nyligen). "Noggranna snickaren" kallar jag honom
    Ang jobb - nej jag har inte alls jobbångest. Jag har ju varit här i 8 år nu och kan det här på mina fem, så en liten paus blir nog bara skönt. Sedan kommer jag tillbaka om ett knappt år med nya friska tag. Jag trivs så bra med det här jobbet att jag nog blir kvar, har inget driv alls att byta. Jag tror det är bra också att komma tillbaka till ett jobb jag kan och som jag kan sköta lite med vänsterhanden (och där jag inte behöver bevisa min kompetens) för med 3 barn så kommer jag nog ha lite fullt upp privat, lite stökiga nätter osv. Känns inte som optimala läget att vara ny på jobbet...

• muggles

Apropå huset i vårt område som låg ute så verkar det ha gått för 4,2 milj, vilket ju är bra med tanke på att vi betalade 4 milj för vårt och vi har större och bättre tomt och större hus. Jag vill ju uppvärdera vårt hus för att slippa lite topplån men banken har hittills inte gått med på det för det har sålts för få i vårt område så de har inte haft ngn statistik att gå efter. Får se vad de säger nu...

• Lapinette

Någon mäklare skulle ringa oss idag gällande värdering. Vår lägenhet har ju ökat med en mille (minst) sedan vi flyttade in men jag förstår inte riktigt varför den ska värderas. Vi ska inte ta några fler lån.

Åhhh.. vill ha en snickare + målare som kan göra jobb snabbt, rätt och bra.

Fick ett mail från den nya chefen där han gått med på hälften av det jag nu bråkar om. Skrev ett svar och ger inte med mig. Jösses, snart har han kanske gått med på ALLT jag har bett om.

mugglan - såg ditt mail men har problem med Outlook nu när jag jobbar hemifrån så jag får logga ut och in hela tiden men jag lovar att svara .

Förresten tips på vad man ska ha vid en brunch hemma. Råkade bjuda över brorsan som skriver på kontrakt på söndag. Han ville gå ut och äta brunch men eftersom vi vill se lägenheten här bredvid så sa jag att de fick komma över istället. Så gärna tips på lite lättare rätter man kan göra (kommer att vara trött).

• Liten med Mindre

Lappis - är din man intresserad av att jag kollar kontaktuppgifter till svensklärare? Dels den som min chef har, sen har jag en kompis som kanske skulle passa - inte utbildad lärare men väldigt kunnig ändå.

• Liten med Mindre

Lappis igen: fruktsallad, omelett, äggröra, skagenröra, avocado, våfflor, keso och bär/frukt, scones, rostbröd o marmelad, smoothie, skinka, lite goda ostar, paprikaringar, körsbärstomater...

Jag är nog mycket för den mer klassiska frukost/brunch-maten.

• muggles

Brunch: förutom det Liten nämnde så måste du ha pannkakor/våfflor! Och kanske matiga muffins? Färska croissanter? Färskpressad juice tycker jag är gott och lyxigt, det kör vi allt som oftast på helgerna.

• fru AM

Bacon till många kan man dessutom tillaga på ett enkelt sätt - på bakplåtspapper in i ugnen på högsta värme (grill?) i fem minuter.

ÄLSKAR BACON! 

• muggles

Lappis: jag menade itne att du måste ha allt det Liten beskrev plus det jag skrev - utan att det var menat som ytterligare förslag

Till lunch idag åt jag eg LCHF-light (kyckling, avocado, tomater, gurka, paprika, kiwi) men ändå känner jag mig extremt sötsugen!!! (Att jag åt LCHF-light har inget med att hålla vikten att göra - det var bara att det blev över från igår och att ha med sig lunchlåda till jobbet innebär att jag slapp gå iväg och köpa lunch vilket kan ge mig sammandragningar.) Jag moffar Marabous Frukt och mandel varje kväll nästan nu... Maken köpte hem en ny chokladkaka när han handlade igår - han tyckte att jag skulle ha ngn mer craving än bara Grape Tonic

Åsså är det FREEEEEEEEEEEDAAAAAAAAAAAAAAG!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!