• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • _koko_

snartis - Läskigt! Hoppas allt är som det ska. Kram!

Ang bas till babyskydd: Jag tror det är som backsensor (och vad det nu var mer som avhandlades ) att det är något man inte vet att man saknat förrän man har det. Vårt babyskydd är galet dyrt med bas (maxicosi, 3000:- totalt tror jag), vi köpte dock vårt från tyskland och kapade en tusing. Fast jag förstår att kostnaden tar emot muggles, speciellt om ni tyckte ni klarade er bra utan det till moa, och måste köpa TVÅ. Kommentaren från ntf-snubben förstår jag dock inte, vad ska en taxichaffis med bas till?? Det är ju inte så att en annan resenär kan sitta på basen när stolen inte används...

Välkommen hem, lappis! Avundsjuk!!

piggis - För mig är stugan min farmors sommarstuga i jämtland, och sommarstället gården min mamma växte upp på (också i norrland men ett annat landskap, med utedass och utan rinnande vatten inomhus så ni inte tror det är något fancy  Utsikten är dock hänförande). Fast vi kallar det alltid vid byns namn "internt".

telis - Mysigt!!

snaily - Kram! Trist med bakslag, men två steg framåt och ett bakåt och sen ett par till framåt hoppas vi på. Jag sov ju sittandes med lillebror i två månader, sen gick det visst bra att ligga brevid, plötsligt händer det!

• Lapinette

Fy satan vad det är kallt på kontoret. Sitter med jackan runt midjan men fryser ändå! Kan det inte bli sommar snart?

Och by the way .... tjuvkikade och nu är vi på plats nummer 42 i kön! Så ned 5 sen vi tittade i förra veckan.

• fru AM

Lappis: grattis till bättre köplats! Jag har också kallt på jobbet ... dvs hemma i arbetsrummet. Har ingen aning om varför bara - elementet är tokvarmt. Kul att fjällen-sejouren var lyckad!

Snartis: hoppas yrseln inte är någon fara. Jag har varit rejält yr ett par av mina gravidieter - men mest i början. 

BS: hoppas verkligen ni klarar er undan kräksjuka. Man känner sig ju extra utsatt när den ena i föräldrateamet inte är hemma. Jag börjar redan noja inför sportlovet då maken, Storsonen och Livia drar iväg. Jag tycker det är läskigt att vara helt ensam med ansvar för ett litet barn som inte ens kan ropa på hjälp om det händer något, eller når upp och kan öppna ytterdörren. 

Återstår att försöka hitta en ledig frissa för fredag. Det är klart att det är det smidigaste att låta någon annan stå och pilla i nacken!

• Ore

Snartis: Min man har lågt blodtryck och kan ofta känna sig yr när han reser sig upp hastigt, så det är nog fullt troligt att man kan känna sig yr. Hoppas att du får bra hjälp!

Sommarstuga heter det här, förresten

Begriper heller inte varför en taxichaufför skulle behöva bas? De skulle ju dessutom behöva ha flera olika baser, för varje märke har ju sin egen variant...

Hade vi hyrt stol, så hade jag köpt till bas, och då hade det blivit en sån här http://www.littlekidscorner.se/sv/product/1910/BRIO-Go-Carrier-Bas-med-balte-Isofixfaste
    Inte jätteblodigt, men givetvis en kostnad som man inte tar om man tycker det är onödigt...

Lappis: Skönt att resan hem gick bra!

Passar på att slänga in ett pajrecept (efterrättspaj) som jag hittade och som verkar grymt smidigt. Men än så länge obeprövat

http://www.kastrullresan.com/2011/01/enklaste-pajen.html

• Ore

BS: Hoppas ni klarar från magsjuka! Helt och hållet, inte bara tills maken kommer hem

Det där med magsjuka verkar vara ganska personligt, om man har lätt för att bli magsjuk eller inte. Hos min syster har två av barnen (som för övrigt har samma pappa) jättelätt för att bli magsjuka, och det är ofta som de blir sjuka men ingen annan. Så där måste det vara någon genetisk skillnad, eller så?

Lappis: Tjohooo! Hoppas det rasslar på snabbt som attan i kön! Håller även en reservtumme för att Vietnam öppnar för adoptioner snaaart, då borde det svischa till rejält för er del!

Hmm, när jag skrev svischa blev jag sugen på marängsviss. Är nog dags för lunch

• nennesjuttioåtta

det handlar om det grmma hajfensfisket, där de fångar hajar, skär av fenorna och slänger tillbaka de levande hajarna i vattnet så de dör efter flera dagar på bottnen

• _koko_

lappis - Vågen för adoptionskön!!!

nenne - Hua, vidrigt!!!

Jag hittade en vårkappa igår (att komplettera min skinnjacka och dunväst som jag köpte i NY i höstas med ), så jag vill också att det ska bli varmare!!!!! Tyckte det var dags, den senaste köpte jag för uppåt 10 år sedan, fodret är fullständigt utslitet.

• Klockarbol

Hejhej *vinkar*

Snartis - Jag har himla lågt blodtryck och visst blir man yr när det är för lågt! Som nån skrev ovan - man blir snabbt duktig på att inte resa sig upp för fort...
    Sen blir det låga blodtrycket ännu lägre när man är gravid, riktigt varma sommardagar eller - som jag precis upptäckt - av akupunktur!

När jag väntade Yngsta och var hos BM mitt under sommarens värmeböjla undrade hon stillsamt hur jag kunde sitta upp utan att tuppa av men vad jag minns så gjordes ingenting mer än en uppmaning att vara försiktig samt att jag på eget bevåg lät bli bilen.

Låter som en god idé att få det kollat och jag hoppas att din BM kan hjälpa dig för det är himla otäckt att vara så yr!

Åter till lunchsoppan.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!