• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Telis

Mopedvin, vad skönt att höra att det vuxit bort på din son! Min är 13 månader nu så jag hoppas att det kommer att göra det mycket snart här också!

Piggelin, jag är iofs ingen riktig stockholmare men jag säger "att åka till landet" eller möjligen "till sommarstugan" och det gör nog de flesta jag känner också. Sommarställe känns det som man säger bara om man har en grosshandlarvilla med sjötomt i skärgården.

Ore, jag tycker som du att det var supersmidigt med en bas. Först var vi lite långsamma med att sätta dit den och jag tyckte att det gick bra utan men när vi väl satt dit den så hade jag aldrig velat vara utan.

Snartis, oj vad jobbigt att vara så yr! Jag vet tyvärr inte vad man kan göra åt det.

Sitter hemma och jobbar idag - så mysigt att sitta och jobba och samtidigt lyssna på hur Televinken ligger inne i sängen och tjattrar medans hans pappa försöker få honom att sova! Jag ska försöka göra det med jämna mellanrum.

• snaily

Piggelin
    I min familj har vi alltid sagt just "stugan"! Sommarstugan funkar inte eftersom vi varit där mycket året om. Fast varken min mamma eller pappa är från Stockholm från början så det kanske har med det att göra. Fast med åren har stugan förökat sig och blivit hela 5 små stugor! Sen har vi (eller ja, mina föräldrar igen då) huset i Norrland också, det kallar vi kort och gott för "Norrland"... (något diffust begrepp)

Telis
    Mysigt att jobba hemma! (Varför tänkte inte jag på att skaffa ett jobb där man kan jobba hemma....?)

Det har gått bättre med Yngla vid läggdags senaste veckan (dock fortfarande otroligt kinkiga kvällar), men igår kväll föll hon tillbaka i gamla mönster igen och var lätt hysterisk när vi skulle sova. När hon väl somnade var hon väl helt slut, för då sov hon fem och en halv timme utan att äta! Hon brukar äta väldigt ofta på nätterna annars, det blir väl så när hon har mjölkbaren precis framför näsan. Det är bara att knacka på lite försynt så öppnar den.

• Lapinette

Telis - härligt att jobba hemifrån, sånt gillar jag med!

Annars så är jag åter i storstaden efter en hääärlig men kall helg i fjällen. Har åkt utför som en galning och druckit varm choklad och ätit gulasch, precis så där som man ska göra när man åker skidor. Ja en öl på afterskin hann vi också med. Känner mig härligt trött i kroppen men utvilad .

Har jag misst något här inne?

• snaily

Snartis
    Jag hade lågt blodtryck i mitten av graviditeten och svimmade nästan några gånger, så jag tror man kan känna sig yr av det. Vet dock inte om man kan göra något åt det.

• snaily

Lappis
    Å, du är hemma välbehållen, skönt!

PB
    Så nyfiken på hur det gått med valpen!

• Snartis

nu har jag fått tid hos BM idag för att dubbelkolla, är helt skakis nu.
    Beger mig hemåt nu.

• Lapinette

snaily - heeeej!!!! Japp, vi är hemma och resan gick väldigt smidigt och bra. Har haft en toppenhelg!

• snaily

Snartis
    Läskigt, hoppas det ordnar upp sig! Lycka till!

Nu ska jag underhålla arg bebis...

• smint

Godmorgon

Lappis: Er helg låter supermysig, skönt att du kommit hem ordentligt. Är maken hemma nu?

Snaily: Jobbigt med gårdagskvällen, men skönt att hon sov ett långpass sedan.

Oupsie: Skräp med foglossningen, hoppas det hjälper att ta det lite lugnt nu.

Lille H hade ett långt vakenpass i går em när mormor och morfar kom, 4 timmar var han vaken, helt galet. Åt vaje timme. Sedan sov han sig igenom hela middagen hos svärfföräldrarna.

Har mina päron här hela veckan så får se hur mkt jag hinner in här. plus att dottern är hemma och är förkyld.. Skall hinna med ikea besök och lite annat denna vecka..

Brukar läsa ikapp när jag matar bebis på nätterna men hinner aldrig skriva.

Kram så länge

• BrudSommar2006

God morgon, jag har också hängt med lite halvdåligt men jag tror att jag läst ikapp nu. Maken har åkt till London och jag är själv med barnen, det går kräksjuka på dagis så jag håller tummarna för att vi klarar oss till på onsdag minst när maken kommer hem igen. I och för sig är mina föräldrar nyss hemkomna från Öland så blir jag liggandes får de väl hoppa in men de är iväg och tar halsprov för streptokocker nu på morgonen och vi äter sista pencillindagen idag så om de är smittade också vill jag ju inte ha hit dem för då åker väl vi på det igen. Jaja.

Snurrig var jag också ibland under båda graviditeterna, vet dock inte om det hade något med lågt blodtryck att göra eller inte. Var i alla fall aldrig så illa att jag svimmade men det ska väl vara hyfsat vanligt väl?

Lapinette, vad trevligt med skidåkning! Säger jag som inte tagit mig igenom vår skidvecka än, det kanske inte blir så bra som jag hoppas men då har vi i alla fall försökt!

Här åker vi till landet. Inte för att vi har något att åka till men ändå. Om man inte räknar Öland förstås. Makens föräldrars stuga i Sörmland börjar bli så risig att vi inte vill bo där. De vill inte lägga ner några pengar på den heller för de hyr bara på makens farbrors gård, först började de leta eget ställe eftersom de inte fick köpa loss den men nu har de ju köpt i Spanien istället.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!