• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • viktualia

förresten - Wagamama kan inte rekommenderas som restaurang för det var KAOTISKT där inne. Maten fick dock mer än väl godkänt..

• Vännerfan

Hänger med sämre och sämre här, men så fort man går in här känner man ju vad man går miste om...

Lämnar bara ett livstecken a la Vickan. Måste också bara skriva till Oupsie att för mig var det lyft som gjorde foglossningen sämre. Fick jätteont med början dagen efter oftast (om jag t.ex. lyft in barnvagnen i bilen) och det tog ett tag för mig att koppla det. Däremot om jag t.ex. gick mycket en dag hade jag väldigt ont på kvällen, men så var det som vanligt igen till dagen efter och då kunde jag tycka det var värt det ibland. Alltså, dessa saker var ju efter flera månader, det dröjde ju jäääättelänge innan jag ens kom på tanken att lyfta vagnen, men jag märkte att det utkristalliserade sig såhär för mig och det kanske är samma för dig? Nu är foglossningen dock ett minne blott för mig. Den gick över helt en vecka efter att jag slutat amma.

• Tinga

Snorkis - såg att du haft en tuff alla hjärtans dag och vill bara skicka en kram. Väd härligt iallafall att RUL såg bra ut - du måste väl vara mer än halvvägs nu? Såg förresten att du gick till sängs med Harry Hole häromdagen - visst är Jo Nesbö grym? Jag läser ganska mycket deckare och jag tror att första halvan av Snömannen är det mest spännande jag någonsin läst. Så grymt bra! Har läst ett par andra böcker också av honom, och gillade dem med, även om Snömannen är outstanding.

Hej till er andra också - s*tan vad det är svårt att få tiden att räcka till, till allt man vill.

• Piggelin1
    Mopedvin skrev 2011-02-20 18:17:03 följande:
    Piggelin - kan nog gissas varifrån du kommer, börjar det månne på V? Vi hade stuga där när jag var liten och var där på sommaren, precis som alla andra Boråsare! Borås är helt tomt på somrarna, specielt på midsommar! Vad mysigt med korvgrillning på altanen förresten! Bra ide, det måste vi testa!
    Japp, stämmer bra! Fast egentligen är jag uppvuxen i lilla hålan dryga milen söder om V, som börjar på T. Vart hade ni stugan?
    Nu slog det mig precis att du skrev "stugan", det säger ju jag med! Många Sthlmare - ni får från hufvudstaden får rätta mig om jag har fel,  verkar aldrig säga stuga utan "sommmar-/lantställe" - stämmer det?! Tyckte det lät så himla konstigt första gångerna jag hörde det.

...och visst invaderas staden av boråsare - när jag läste ditt inlägg så drog jag mig till minnes en midsommardag (för hundra år sen) som vi var på Oscars & jag trodde att jag skulle springa på ett gäng gamla bekanta ansikten (jag hade hunnit lämna stan då) - men kände inte igen en kotte, däremot pratade typ ALLA boråsdialekt
  • Piggelin1
    Oupsie skrev 2011-02-20 18:26:28 följande:
    Knullpastareceptet vet jag att det länkades till när jag var smygläsare, och det låter gott. Men jag har inte testat att laga det. Såg ni förresten att han fotograferar bröllop, han som har bloggen?
    jonaspeterson.com/wedding/paul-cassie-wedding.../

Kul idé med The Wedding Tree, kanske något för er Piggelin?
    Oupsie - vilka GRYMMA bröllopsbilder han tagit! Måste nog kolla mer där!
    The Wedding Tree lät som en kul idé - visade det för mannen & om vi har tid över i veckan för att fixa det, så kan vi mkt väl knycka det

Jobbigt med din foglossning, hoppas att det blir bättre snart.
  • Piggelin1

AM - grymmesnygg klänning om jag inte redan sagt det! Bilder sen tack!
    ...och klart du ska boka tid hos frissan! Bara lyxen att göra det är ju värt mkt i sig!

Idag har jag varit & provat min klänning ännu en gång, snaaart är den klar! Amandas klänning var klar nu, så den fick jag med mig hem. Sååå fin! Vilket handarbete & sååå proffsigt! (vilken guld-kollega jag har!)
    En riktig liten prinsessklänning, hon blev alldeles lycklig när hon såg den ikväll!
    "Den ska jag ha på det stora kalaset"

Nu ska jag strax hoppa i säng, lite av en förkylning i kroppen som jag vill mota bort.

Kram på er alla!

• _koko_

Good mourrning! Kollar på tv med conny och passar på att läsa ikapp.

AM - Om du absolut vill finns det nog massor med instruktionsfilmer för håruppsättningar på youtube, men annars är det väl som med mina bröllopsinbjudningar.

Piggis - Åh, ser mycket fram emot bilder och berättelsen, tänk att det snart är dags!!

Oupsie - Kram! Hoppas du slipper ha kvar foglossningen lika länge som vänner, låter jättejobbigt!!!

Sweet - Skönt att ha green card-bollen i rullning, men läskigt också förstås. Och trist med minus.

Får avsluta lite snabbt med kramar till alla, för nu vaknar även lillebror!

• Ore

Snorkis: KRAM till dig!

Oupsie: Hoppas att foglossningen är på väg bort...

Sweet: Tråkigt med minus.

AM: Jag skulle aldrig klara att sätta upp mitt eget hår i en tillräckligt snygg frisyr, så jag rekommenderar frisör! Å andra sidan kan det ju vara min rejäla brist på självfall i håret som gör att det aldrig blir snyggt`när jag gör det själv...

Piggelin: Spännande med bröllop! Ser också fram emot bilder så småningom

Mugglan: Är en bas SÅ dyr att köpa separat? Jag hittade ju babyskydd och bas för 1000 kr totalt... Det är väl typiskt en sådan sak som man egentligen inte behöver, men det kan vara väldigt smidigt... Jag tyckte det var jätteskönt under förra årets smällkalla vinter då lillkillen var bebis, att inte behöva stå med dörren öppen och fippla. Och så är jag ganska bilberoende också, tror vi åkte bil mer eller mindre varje dag. (Fast ibland var det bara för att det var alldeles för kallt att gå med vagnen). Och så vet man att det hamnar rätt. Sedan var det även praktiskt framför allt i makens bil, vars bälte annars bara gick om babyskyddet med nöd och näppe och litet lätt våld...

• fru AM
    Piggelin1 skrev 2011-02-20 22:25:02 följande:
    Japp, stämmer bra! Fast egentligen är jag uppvuxen i lilla hålan dryga milen söder om V, som börjar på T. Vart hade ni stugan?
    Nu slog det mig precis att du skrev "stugan", det säger ju jag med! Många Sthlmare - ni får från hufvudstaden får rätta mig om jag har fel,  verkar aldrig säga stuga utan "sommmar-/lantställe" - stämmer det?! Tyckte det lät så himla konstigt första gångerna jag hörde det.

...och visst invaderas staden av boråsare - när jag läste ditt inlägg så drog jag mig till minnes en midsommardag (för hundra år sen) som vi var på Oscars & jag trodde att jag skulle springa på ett gäng gamla bekanta ansikten (jag hade hunnit lämna stan då) - men kände inte igen en kotte, däremot pratade typ ALLA boråsdialekt
    Det stämmer, jag säger aldrig "stugan" - - säger däremot oftast att jag ska åka till "landet" bara (alltså inte heller sommarstället/landstället). JAg tror de flerst av mina kompisar säger så också - förutom de som har ett namn på sitt "land" - typ att gården heter något eller liknande.
  • Snartis

Morgon,

AM: snygg klänning jag skulle helt klart lyxa til ldet och gå till frisören, det är itne ofta man får göra det och få en riktigt fin frisyr.

Snorkis: kram

Oupsie: fy för sån foglossning.

Piggis: spännande att du snart blir FRU kul att prova klänning och fixa allt inför bröllop

Är det någon med lågt blodtryck här? jag är så yr idag och vet att jag har superlågt blodtryck så undrar om man kan bli yr av det? Försökt sufra men mitt jobb spärrar alla sidor på nätet
    Hmmm vad kan man göra åt för lågt blodtryck?

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!