• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Snartis

Morron,

Snorkis, vad härligt att RUL och bra BM
    På tal om vagnar och parasol, jag hade som Vickan Teutonia Fun som gick att ta bort suffletten och så var det kvar myggnät baktill. Sen hade jag parasol med UV skydd som jag satte fast när Kicken sov. När det är så himla varmt vissa somrar så är det skönt med lite extra skugga
    Sen var det bra när de kom upp i åldern och ville sitta och titta ut även när det regnade, då skyddade det mot det värsta regnet. Jag var ute i ur och skur

Oms, oj vilket drama mitt i veckan, skönt att det bara var ett virus. Åhh vilken bild, längtar till värmen.

Oupsie, jobbigt med foglossning efter graviditeten. Mitt släppte direkt efter så har inga tips att ge. Vänner kanske kan ge tips?

Nenne: hahah du har en riktig bajsmaskin det var kicken med så förstår helt dig. Herregud vad kläder man bytte hela tiden.

Mopedvin, vad är det för serie du läser?

AM: hahah vad har ni emot beige plastmatta?? Ni alla skulle nog svimma när ni ser vårt "pink paradise"
    Så där lagom snyggt när även toan och handfatet är rosa *urk*
    Det är nästa stora renoveringsrum, men ska fixa klart alla andra rum innan vi drar igång ett "stort" projekt igen.
    Sweet, skönt att lilltjejen mår bättre

Frullan, jättekramar till dig. Förstår att du inte vill träffa gravida mig men saknar dig och ses gärna så fort du mår bättre

Cicci, vilken soft helg ni har haft så ni jobbar på trean nu?

• Fossing77

Snorkis - Vi hade en Teutonia Mistral S till Tristan, den kan man oxå skala av suffletten så den blir nät och släpper in luft varma dagar. Kanonbra! Parasoll hade jag till Elliot, och använde det aldrig... Nu kan man ju köpa färdiga filtar med clips på som man sätter runt sufflettkanten för att blocka sol, väldigt smidigt och luftigt. Glad

• Liten med Mindre

Snartis - skönt att allt såg fint ut på UL, hoppas verkligen att myomet håller sig på mattan tillräckligt under denna graviditet med!
    Vad gäller mammabyxor har det ju aldrig funkat för mig med låg mudd, eller mudd alls. Behövde de där själva byxan går hela vägen upp över magen. Men jag har ju haft  höst-vintermage så det funkar ju kalas. Annars är ju mammatights toppen att vika under magen eller dra över efter behag.

Oms - skönt om det "bara" är virus tjejen har!

Nenne - offentliga skötbord är en historia i sig. Men man är tacksam om de finns. Har besökt flera ställen med inget alls. Inte skoj med sprattlande bebis på plastunderlägg på toagolvet. Urrk!

Sweet - hoppas att ni kryar på er!

Snorkis - det blev en miljard lyckatillkramar kvar hemma hos oss. Kunde inte överösa er med alla för då hade ni väl flytt för livet. Mindre undrade varför ni behövde åka hem. (O maken ser gärna att ni kommer tillbaka så han får vara med och prata hobby.)

Vi är såna som gillar solparasoll på vagnen. Är barnet vaket är det inte så skoj att hänga för en filt när solen skiner, och de parasoller vi har haft går att vinkla o böja så att de skyddar hyfsat. Fast de går ju sönder lätt förstås. Ni vill välja ett med fjädring på så många ställen som möjligt. Och så billigt som möjligt för även de dyra går sönder lätt.

Footsack låter som något vi använder på vagnen nu, utanpå dunåkpåsen. Vi använde den inte alls för Mindre (vet inte varför), men har använt den hela tiden när lilleman åkt sittdel med åkpåse under.

Och sen en massa saker som jag glömt. Skyller på den eländiga magsjukan som stal mina planerat mysiga mammadagar hemma. Istället fick min mor komma o pyssla om mig och barnen (som var piggare än mamma). Märklig magsjuka som gjorde min mor, mig och min syster magsjuka, men barnen bara lösa i magen. Och övriga barnvakter / sällskap som inte är släkt verkar ha klarat sig!?!

Nu tillbaka på jobbet och försöka komma igång igen!

• Fossing77

Snartis - Där har Liten en poäng! Mammatights är fasen det skönaste! Skrattande

• FruCicci
    Snartis skrev 2011-02-08 18:14:19 följande:
    AM, är jätteintresserad om du hittar den Var och kollade runt lite i affärer efter jobbet och har köpt på mig lite tights och annat. Ska plocka fram alla stora kassar med mammakläder sen sist, tror att jag har några jeans som var lite mindre än andra. Bäst att kolla innan man köper massa nytt
    Jag fick ett helt kitt grejor när jag anmälde mig på babyland, eller om det var babyproffsens hemsida. I den där blöjhinken låg ett sådant gummiband som man sätter i knappen på brallorna....
    Jag har min någonstans hemma med, jag använde aldrig min eftersom jag kunde ha mina vanliga kläder ändå....

läser i kapp.....
  • FruCicci

Oms, vad skönt att det inte var det ni trodde! Hjälp vad läskigt annars....

Snorkis, grattis till fint RUL. Min närmaste kollega på jobbet (fått en ny) har precis gått igenom det ni har. Vi pratade idag i köket om hennes lilla flicka, hon fick en son bara ett år efter.....
    Hon vill prata om det. Hennes sätt att berarbeta.

Tinga, skönt med 2,5 års koll och att det flyter!
    Semester nu - ha det gött?!

Snartis, jag kan säga att min man har inte velat så tight, men i helgen var han på Inte tal om att skydda sig eller så.... 3an kommer när den kommer om den kommer, jag tror inte jag kommer stressa fram det, blir det så blir det. Jag har en liten känsla av att jag kommer bromsa fram till sommaren JAG!
    Känner att det skulle vara trevligt att kunna dricka vin och ha en skön vår och sommar
    men men

Nu måste jag sätta fart helt plötsligt. Hökögon på mig

• muggles
    Oupsie skrev 2011-02-08 21:00:15 följande:
    Hon var 51 cm lång, och vägde 3360 g när hon föddes.
    Åh lilla snuttan! Moa var 49 cm och 3375g så inte så långt ifrån...

Grattis Snartis till fint KUB!

Snorkis: här i Göteborg är parasoll på vagnen värdelöst för det blåser ju alltid här Men det kanske funkar hos er? Annat solskydd tycker jag är bättre, tex Teutonias www.teutonia.de/sv/produkter/tillbehoer/oevriga-tillbehoer/sunset-uv-50.html. Footsack el åkpåse tycker jag är en bra grej sedan när liggdelen är för liten!

Oupsie: skit med foglossning, jag tycker verkligen synd om dig!
  • Fossing77

muggles - åh! den där skärmen är kanonbra! Glad här i borås använder vi dock mest regnskydden... hehe.. Flört

• fru AM
    Snorkfröken77 skrev 2011-02-08 19:37:57 följande:
    Två frågor, vitt skilda, till expertiserna i tråden:

1. Någon som vet vad den där smaskiga såsen innehåller som man får med hem när man beställer Pad Thai, nästan genomskinlig sås med chili ser det ut som?

2. Ska man ha ett paraply/parasoll till en barnvagn eller använder man det aldrig? Är footsack bra, dvs sådan man sätter över sittdelen och skyddar mot vind och blåst?
    På fråga 1 säger jag: vet inte
    På fråga 2 säger jag att parasoll är bra om man planerar att vara ute med bebis i vagn i solsken. Att bara dra upp sufletten som solskydd är inte så bra eftersom det blir väldigt kvavt nere i vagnen. Bättre då att ha ett parasoll att rikta som det behövs.  Framförallt om vagnen står stilla och det nt efinns någon skugga att ställa den i.
    Footsacka är jättebra tycker jag. Vindtätt och håller dessutom ordning på grejer (typ skor som åkt av, lösa filtar ...). Och så ser vagnen mer enhetlig ut.

Nu ska jag läsa ikapp vidare! 
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!