• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Oupsie

Jaha, nu verkar det som att hon vill ha mat igen...

• muggles

Liten: får man köra Lactulos kontinuerligt - ingen risk att man "fuckar upp" tarmarnas naturliga funktion? Förra grav räckte ju loppfröna utmärkt men det verkar inte räcka till denna gång.

• Liten med Mindre

Mugglan - tror det ska vara ok - hör med apoteket. Tog inte Nenne laktulos som gravid med? Har i alla fall för mig att de inte är vanebildande för kroppen - typ bulkmedel och inte lösande kemikalier.

• Fossing77

Oupsie - Det ger säkert med sig när mjölken stabiliserat sig så hon får i sig tillräckligt av "grädden" i botten. Glad

• muggles
    BrudSommar2006 skrev 2011-02-09 11:26:42 följande:
    Muggles, ska namnen passa ihop på tvillingarna, dvs, ha lika många stavelser så att en inte får ett kort namn och den andra ett långt och att namnen kommer från olika tidsepoker osv? Hur tänker ni rent generellt?
    Jag är inte så noga på den punkten. Jag skulle tex kunna tänka mig Axel och Jonathan, viktigast är att namnen är fina. Förutom Jonathan och Alexander har jag annars en förkärlek för korta namn typ Axel, Isak, Ida osv. Jag struntar fullkomligt i att namnen ska funka internationellt (jag har ju klarat mig så...). Jag tycker bara det är charmigt om det finns en svensk klang över det. Jag skulle mest vilja ha input över namn som jag inte tänkt på eftersom jag inte fastnade över så många på den där 100-listan.

Sept: ja har prövat kiwi också men gav ingen uppenbar effekt...

AM: Harry! Brrrr... Jag gillar ju inte namn med hårda r (Harriet, Rut, Ragnar, ...)

Oupsie: har du prövat att försöka hålla henne vaken när hon ammar, så att hon tömmer bröstet ordentligt (är det inte så att det gräddigaste kommer på slutet?). Tex kan du pilla henne i handflatan tror jag de brukar tipsa om.
  • muggles
    Oupsie skrev 2011-02-09 11:32:41 följande:
    Muggles, vad roligt att höra att du njuter av att vara gravid .

Jag läste igenom almanckan ett antal gånger, top 100-listorna, funderade på vad gammelfar- och morföräldrar hette och så tittade jag på de här listorna:

www.scb.se/Pages/TableAndChart____31028.aspx

www.scb.se/Pages/TableAndChart____31036.aspx
    Tack, här fanns ju massor! Aprilia och Maj kanske? Får se till att föda dem i månadsskiftet då bara
  • Fossing77
    muggles skrev 2011-02-09 14:08:08 följande:
    Jag är inte så noga på den punkten. Jag skulle tex kunna tänka mig Axel och Jonathan, viktigast är att namnen är fina. Förutom Jonathan och Alexander har jag annars en förkärlek för korta namn typ Axel, Isak, Ida osv. Jag struntar fullkomligt i att namnen ska funka internationellt (jag har ju klarat mig så...). Jag tycker bara det är charmigt om det finns en svensk klang över det. Jag skulle mest vilja ha input över namn som jag inte tänkt på eftersom jag inte fastnade över så många på den där 100-listan.

Sept: ja har prövat kiwi också men gav ingen uppenbar effekt...

AM: Harry! Brrrr... Jag gillar ju inte namn med hårda r (Harriet, Rut, Ragnar, ...)

Oupsie: har du prövat att försöka hålla henne vaken när hon ammar, så att hon tömmer bröstet ordentligt (är det inte så att det gräddigaste kommer på slutet?). Tex kan du pilla henne i handflatan tror jag de brukar tipsa om.
    Eller så pumpar man ur det första, "törstsläckarmjölken", och låter henne börja på grädden direkt så hon blir nöjdare. Glad
  • muggles

Eller varför inte Hafsa och Krafsa?! (Åtminstone Hafsa fanns som riktigt namn)

• Oupsie

Nu sover hon, var kanske bara lite närhet hon ville ha? Jag försöker hålla henne vaken genom att stryka henne i handflatorna eller under fötterna men när hon sover gör det bara att hon släpper taget och vänder bort huvudet och fortsätter att sova. Det ger väl sig, antar jag. Igår somnade hon efter en kvart vid bröstet och sov hur bra som helst efter det.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!