• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • muggles

Nu ligger det ett hus ute i vårt område. Det är mindre än vårt och tomten är också mindre och jag vet att de där husen gick för ung 3,795 milj el ngt sådant exkl tillval. Nu ligger det ute för 4,395 milj utg.pris... De kan inte ha bott där länge - det blir en bra vinst på kort tid om de får utg.pris el över... Helt sjuka priser eg. Vi hade inte haft råd att köpa vårt hus om det var idag, tur vi köpte när vi gjorde!

• muggles

Fossing: jag tror att det beror lite på att det värsta redan har hänt oss, så nu tar vi allting verkligen vecka för vecka. Och är glada så länge allt verkar bra. El ja, det värsta vore såklart om det som hände Snorkis, hände oss. Men det värsta av de komplikationer som jag var rädd för, om man omformulerar sig.

Igår surfade vi runt på namn Det känns jättekul att kunna/våga planera lite nu; köpa barnvagn, göra i ordning deras rum, tänka på namn.

Vi tittade på 100-listan men det kryllar ju inte av namn där som vi kan tänka oss. Var hittar man fler förslag?
    Just nu ligger Axel, Isak, Jonathan, Alexander bäst till tror jag av dem vi båda kan tänka oss. El Ida, Klara/Clara, My, Meja. Fler förslag ngn?

• Fossing77

OJ!! Vårt hus kostade 1 050 000 när vi köpte för 2½ år sedan. Vi har 113+113 kvadrat med garage och tomt på ca 1300 kvadrat. Vi har lagt ner ca 450 000 på renovering, med bland annat dränering runt hela huset, återställande av hela den sönderkörda gräsmattan, helrenoverat kök, gillestuga och byte till helt nytt värmesystem med pelletspanna och ackumulatortank.. Vi fick det uppvärderat till 1,65 miljoner för ett år sedan och det kommer värderas upp ytterligare när vi bytt tak och renoverat klart i källaren. Nu bor ju vi typ på landet då, men det skjuter ändå i höjden...

• muggles

Just det, Gustav tänkte vi på också men med vårt efternamn blir det lite "Direktör Gustav xxx" över det

• muggles

Fossing: i vårt område finns det även parhus som är endast 115 kvm (dock med varmgarage vilket väl höjer värdet en del) och typ 200-300 kvm tomt. De köptes för 3,1 milj och ett såldes 1,5 år senare för 3,9 milj. 3,9 milj för ett parhus!!! Det är inte klokt... (Vi köpte vårt fristående i samma område för 4 milj för ett år sedan och detta var verkligen vår smärtgräns ekonomiskt.)

• muggles

Fossing: tack ska kolla där. Själv gillar jag ju fler typ Linnea, Alicia, Elias mfl men får inte med mig maken där Han tyckte Elias var för bibliskt(?). Provade slumpgeneratorn baserat på våra förnamn och då fick jag förslagen Holger och Hillevi - nej tack

• Fossing77
    muggles skrev 2011-02-09 10:30:06 följande:
    Fossing: tack ska kolla där. Själv gillar jag ju fler typ Linnea, Alicia, Elias mfl men får inte med mig maken där Han tyckte Elias var för bibliskt(?). Provade slumpgeneratorn baserat på våra förnamn och då fick jag förslagen Holger och Hillevi - nej tack
    vi fick hemskt roliga namn när vi slumpade... hildegard var en av favoriterna Skrattande
  • Liten med Mindre

Mugglan - gällande magen - du ska inte pröva typ Laktulos eller nåt sånt då? Det kan ju behövas starkare  grejor för magen nu än loppfrön o plommon. I alla fall funkade det för mig i  höstas när jag inte fick bli hård i magen för att kunna läka min inflammation. Inolaxol och linfrön+plommon o annat var inte tillräckligt. Laktulos är receptfritt och enda otrevliga var väl att jag blev väldigt fisig av det.

• FruCicci

Det ända bibliska namn som jag gillar är nog Jacob
    Mugglan, det finns en internationell sida som har massa gulliga namn som de svenska listorna inte har, det är svenska namn som inte står med på den vanliga svenska listan.

Får jag en son till ska han heta Oscar
    Det är det vanligaste namnet tror jag!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!