• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Oupsie
    muggles skrev 2011-02-09 10:12:47 följande:
    Oupsie: jag tror tyvärr du får leva med foglossningen ett tag men jag hoppas att det åtminstone lättar snart. Så svår foglossning som du haft går nog inte över på en handvändning och dessutom är som sagt de hormoner som håller bäckenet uppluckrat igång så länge du ammar

Jag kände mig jättepigg igår efter jobbet (otippat med tanke på att de hotade mig med att många tvillinggravida blir sjukskrivna redan v24-25) och for runt och städade toaletterna, strök äntligen gardinerna som jag sydde i julas (de har hängt uppe helt skrynkliga ) och lite annat pyssel. Kändes bra när jag gjorde det, har dåligt samvete att maken sköter nästan all städning nu för tiden men jag är beordrad soffläge (makens order alltså). Han säger att "ditt jobb är att vila så de inte kommer för tidigt" och han har ju rätt, men jag får ändå dåligt samvete ibland. Men i natt protesterade fogarna mot toastädningen... Jag har bara ont i fogarna på nätterna, aldrig på dagarna, vilket ju såklart är tacksamt.
    Det är det jag är rädd för . Tänk om det kommer att hålla i sig så länge som jag ammar? De två sista dagarna tycker jag att amningen har fungerat ganska bra ändå så jag vill ju inte sluta med amningen egentligen. Men samtidigt är det ju inte värt det om jag kommer att vara så här pass begränsad. Nämnde det för BVC-sköterskan igår, att om inte foglossningen blir bättre så kanske jag skulle sluta att amma, varpå hon svarade att man kunde ju inte veta om det skulle bli bättre ändå av att sluta amma .

Ta det lugnt med Muggles, så att foglossningen inte blir värre. Maken gör i princip allt här hemma, och har gjort det i flera månader nu. Tycker också synd om honom, men det är inte så mycket att göra åt det.

Saknar hunden också, hon har varit hos mina föräldrar i snart 4 veckor. Men samtidigt känns det inte helt rätt att ta hem henne här, för jag kan inte ut och gå med henne, och så är jag rädd att det skulle bli för mycket för maken att ha ensamt ansvar för henne också .

De barnmorskor som jag pratat med när vi var inlagda, och min egna också, har sagt att det är vanligt att det tar 2-3 veckor innan det blir bättre. Så jag hoppas verkligen att jag märker skillnad snart. Känns bara lite uppgivet efter de senaste två dagarna.
  • Oupsie
    muggles skrev 2011-02-09 14:24:58 följande:
    Eller varför inte Hafsa och Krafsa?! (Åtminstone Hafsa fanns som riktigt namn)
    Fint .
  • Oupsie

På tal om barnmorskor förresten, jag skulle så gärna vilja köpa något till min BM som jag har gått till. Är det någon som har ett bra förslag?

Funderade lite på några fina praliner, eller någon orkidé eller nåttObestämd. Vad tror ni?

• Liten med Mindre

Oupsie - det låter väl som fina förslag och en fin gest tycker jag. Maken var så begeistrad efter första vändan på förlossningen o BB (med Mindre) att han åkte hem o bakade kladdkakor att ge bort innan vi for hem alla.

• fru AM

Oupsie: jag köpte ett stort fång rosor (i vitt, rosa och rött) till vår BVC-sköterska när hon skulle sluta - hon blev jätteglad! Orkidé är också bra. Den håller sig ju ett tag!

Oupsie: nu ska jag tjata på dig om att linda Daisy! De små nyfödingarna gillar att ha det trångt och (inte för) varmt som i magen och lindar du henne lagom fast i en lagom varm filt (bomull) så kan hon nog sova en liten längre stund. Om du nu vill att hon ska göra det.

• Fossing77

Här får man inte ge något till någon inom sjukvården. Det ses som muta. Asfånigt.

• Blivande fru L
    Oupsie skrev 2011-02-09 14:49:01 följande:
    På tal om barnmorskor förresten, jag skulle så gärna vilja köpa något till min BM som jag har gått till. Är det någon som har ett bra förslag?

Funderade lite på några fina praliner, eller någon orkidé eller nåttObestämd. Vad tror ni?
    Det tror jag hon skulle bli väldigt glad för! Som mvc-BM är man inte så bortskämd med att få presenter. Jag som jobbat på både förlossning och mvc kunde nästan känna mig lite snopen ibland när jag såg att kollegorna på förlossningen fått tackkort och choklad medan jag som jobbat med paret i 40 veckor blev utan...

Det är absolut inte så att jag förväntar mig att få något alls - jag gör ju bara mitt jobb - men på förlossningen/BB får de nog mera uppskattning i form av gåvor. Jag kan på ett sätt förstå det eftersom det är där det stora miraklet sker, att barnet föds. En gravid som jag träffade på mvc undrade om jag inte ville jobba på förlossningen istället för att bara ha ett kontorsarbete (!) på mvc. Så kan man också se det...
  • fru AM

Muggles - jag tycker ändå ni kan fortsätta på den litterära banan som ni inledde med Moa - det finns ju en uppsjö författarnamn att välja på (och som i USA så kan man ju också ta efternamnen - minns en tjej som hette Brontë):

• fru AM
    Fossing77 skrev 2011-02-09 15:01:14 följande:
    Här får man inte ge något till någon inom sjukvården. Det ses som muta. Asfånigt.
    Även efter avslutad behandling så att säga?
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!