• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Liten med Mindre

Aha - visste inte att det var så mycket billigare att handla liftkort på nätet. Det kanske går jämnt upp med en vecka där mot några dagar via kassan.

Imorse kom maken äntligen hem igen! Åtta långa "ensamma" dagar.

• fru AM

Liten: skönt att maken är på plats igen!

• Lapinette

För mig så bara MÅSTE det gå att uttallas utomlands. Min mamma ville att jag skulle heta Christine men min pappa kunde inte utttala det så det fick bli ett annat namn ... och likväll så är pappa den enda som gett mig ett nickname. Han t o m skriver det i mail! Så mamma kunde ju i princip ha gett mig vilket namn som helst! Nå väl jag vill ju självfallet att vårt barns namn ska låta fint även på franska.

Apropå lifkort på nätet så måste jag leta upp om jag har kvar mitt från Åre för då var det visst bara att fylla på? Jösses, de där liftkorten brukar jag slänga .. eller som i Österrike lämna in för då får man en slant tillbaka.

Telis - min "ansiktsterrare" säljer någon slags creme som man ska ha på ögonfransarna som gör den jättelånga. Och det funkar! Dock ser de inte så där smala, benade och vackar ut som den bilden du la in utan de blir mer "vildvuxna".

Annars ... så ska jag och maken ut och äta Valentine middag imorgon kväll efter spinningen . Maken är ju borta på alla hjärtans så han tyckte vi skulle fira det innan han åker (han är ju ALLTID borta det datumet).

• muggles

Vi lindade Moa (fast inte sådär krångligt som på filmen) efter att de visade oss på BB redan. Funkade super.

Ang Lactulos - tack Liten och andra för tips! Shit, vad effektivt det var. Puh, jag har nog lättat några kilo nu Och så slapp jag blöda också.

Jadå, jag har testat loppfrön, andra fibrer (müsli, frukt, knäckebröd), kiwi, MASSOR av vatten, katrinplommon men det blev bara värre. Med Moa räckte det med loppfröna men inte denna gång. (Jag har ju rätt bra koll på vad som är stoppande eftersom Moa hade problem med det  när hon var liten.)

• muggles
    Telis skrev 2011-02-09 20:26:55 följande:
    Vickan, hälsa till henne så jättemycket och skicka en bunt kramar om du pratar/mejlar med henne!
    Hälsa från mig med att vi tänker på henne!

Apropå BM: här på jobbet kallas jag numera "barnmorskan" av min gravida kollega (hennes första). Hon har tydligen en värdelös BM som pratar om allt annat än det som är relevant, inte är påläst, och allmänt förvirrad. Så undrar hon ngt frågar hon mig säger hon! Igår undrade hon över varför det drar så förbaskat i sidan och jag gissade på livmoderligamenten (el vad det heter), att när livmodern växer så drar det i dem. "Ja där hör du, du kan ju allt!" Nä inte allt, men lite har man ju snappat upp om inte annat här i tråden...
  • muggles
    nennesjuttioåtta skrev 2011-02-09 21:16:03 följande:
    Namn, namn... Stella, Dante, Ture, Nils, Hedvig, Livia, Filidutt (det sista kom spontant) det finns så många fina och jag får nya favoriter hela tiden.
    Stella gillar jag (Klara och Stella skulle funka) men maken är inte med. Men nu tror jag vi har två tjejfavoritnamn, får se om de överlever el om det blir nya favoriter nästa vecka...
  • muggles

Det där med litterära temat fattar jag inte. Jag gillar inte August el Anna-Maria

• Fossing77

Lappis - VAD är det för ögonfransmagi?? Mina rasar av nu efter amning och skulle behöva en boost.. minst sagt.. Glad

muggles - håller med! Stella gillar jag jättemycket! Superfint!

• Liten med Mindre

Mugglan - toppen att det funkade! Blöda är inte kul. Kände mig själv lätt förtvivlad i höstas när det kvittade hur mycket pajalagröt o kiwi jag käkade. Ibland krävs starkare saker.

Namn - det brukar ju vara bökigt nog att komma på 1 namn som båda föräldrarna gillar. Nu har ni verkligen att jobba med.

Jobba var det ...

• muggles

Liten: ja vi funderade just på de där familjerna med 10 barn (typ i Familjen Annorlunda). De stackarna som kommer sist i barnaskaran får liksom "slumpen", de namn som blev kvar typ...

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!