• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • BrudSommar2006

Nu har jag varit och köpt Iris en liten namnsdagspresent, en blomma bara och så ska hon få äta glass efter maten. Jag har sån tur att mamma hämtar henne på dagis idag och följer med henne till gympan så slipper hon missa den.

Cicci, usch vad svårt, det är hemskt att tänka sig att ens mamma inte kommer att finnas mer. Jag träffade min släkting första gången efter att hennes mamma gått bort på Astrids dop och det var jobbigt. Lilla tjejen hade då på sig de kläder som hennes mamma varit med och valt ut att hon skulle ha på sig på dopet för det var ju meningen att de alla skulle varit med.

Hm, jag fick inte ens något bra avslut med min BM jag gick till eftersom jag glömde bort att gå på den där efterkontrollen. Det var så mycket med Astrid som var sjuk och alla provtagningar vi skulle springa på i omgångar och hon fick inte vistas ute bland folk och så så till sist kändes det som att det var försent. Fast jag gillade henne.

• Lapinette

Annars tycker jag självfallet att man väljer det namn man känner och vill till sitt barn men kanske ha lite i åtanke att barnet ska trivas med det under sin uppväxt också.

• BrudSommar2006

Lapinette, det är ju ändå lite viktigt för er att namnet funkar både på svenska och franska, till skillnad från tex ett helt svenskt par utan utländsk anknytning. Hur blir det nu med språken, hur har det gått med makens svenska?

• BrudSommar2006

Eller alternativt, med din franska?

• Lapinette

AM - härligt med London!

Ja Fossing, jag tror nog att vi kan kalla min/vår familj för internationell . Jag är ju halv, min bror är halv (men med annat ursprung dvs annan pappa), min make är en jäkla mix mellan Frankrike, Tyskland, Österrike och Italien men mest fransk/italiensk och så kommer vi att få ett barn från andra sidan världen... ganska så nära från mitt ursprung.

• Fossing77

Lappis - ja är inte ni multinationella familjen så vete katten. Glad vilka språk pratar ni? spännande med barn som får flera modersmål om man säger så..

• Lapinette

Oj, du frågar dock inte om min japanska?!!! som jag precis har börjat läsa. Sprang faktiskt på min gamla franskalärarinna på skolan och hälsade så artigt "Bonsoir".

Maken börjar faktiskt på svenska kurs i nästa vecka. Det blir 5 timmar i veckan i 5 veckor. Ska bli skoj!

Fossing - vi pratar engelska hemma med lite "egna ord".

• fru AM
    Lapinette skrev 2011-02-10 14:06:56 följande:
    Maken börjar faktiskt på svenska kurs i nästa vecka. Det blir 5 timmar i veckan i 5 veckor. Ska bli skoj!

Fossing - vi pratar engelska hemma med lite "egna ord".
    Lappis: det blir bra - låt maken träna svenska nu i 5 veckos så får ni komma hit på lammgrytsmiddag sedan och så får han öva sin svenska på våra barn med egna idéer om vad saker heter. Hektors ord för strumpor är t ex: Prrrtt-tttro (ett dubbelt pruttande ljud med fladdrande ankmun)
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!