• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM

Grattis Iris på namnsdagen - och grattis till ett otroligt fint namn!!!

• BrudSommar2006

Lapinette, ha, njae, jag tänkte att ska ni börja prata japanska nu sinsemellan hemma kan det ju bli riktigt rörigt... Jag tänkte att smartast vore om du alltid pratar svenska med barnet, maken alltid franska och att ni väljer ett av de två när ni pratar allihop? Och skippar engelskan liksom? Var det inte något sådant som den där utredningstanten dillade om eller minns jag helt galet nu.

• BrudSommar2006

Jag saknar verkligen dagens namnsdagsbarn här på BT!

• Lapinette

BS - ha, ha .. tror du verkligen att vi kommer att prata japanska hemma . Visserligen satt jag i tisdags kväll och rabblade jag heter, jag jobbar med xxx, jag pratar dessa språk osv. på japanska. Maken går inte den kursen utan det blir svenska för honom.

Och visst tanken är att jag pratar svenska med vårt barn, maken franska och så tänkte vi försöka låta bli engelskan .. men det tror jag inte att vi kommer att lyckas med.

AM - min make har många egna ord för saker och ting så han och Hektor går säkert jättebra ihop .

• BrudSommar2006

Lapinette, om ni börjar redan nu med att du pratar svenska med maken och han svarar på engelska när han inte kommer på rätt ord då? Då kanske det blir lättare och lättare för honom att börja blanda in svenska ord också och då är ni ju mer än halvvägs redan nu?

• BrudSommar2006

Lapinette, hur går det med husletandet förresten, ska ni gå på kristallkronevisningen?

• BrudSommar2006

Tack AM, jag gillar verkligen namnet Iris! Jag tycker mycket om blomman också, men jag har haft svårt att få den att ta sig bra i vår trädgård. Nytt försök till våren. Håller du amaryllisen vid liv än?

• fru AM

Amaryllisen är fortfarande bland oss! Jag har inte vattnat den på flera veckor - men den verkar inte bry sig om såna petitesser. Idag kom jag på den med att försöka luta sig fram och snoka i skötväskan som stod bredvid på bänken! 

Nu dagishämt i snöovädret. De har varit inne hela dagen eftersom deras stora gård är för hal för att leka på ... Igår halkade en i personalen omkull och bröt axeln/armen på två ställen ... Ska bli intressant att se om det är sånt som behövs för att halkbekämpningsentreprenören ska vakna till liv vid fikabordet.  

• Lapinette

BS - jag är mer inne på att bo i lägenhet (mindre jobb) än hus just nu . Fast jag tittar på både och. Vi får helt enkelt se den dagen då vi behöver större.

• muggles

Lappis: i ert fall (och i Sweets) förstår jag att man vill att det ska funka på de språk ni använder mest och där familjen finns. Jag menade mer allmänt, alltså vi som har familj och släkt i Sverige och bor i Sverige, och kanske på sin höjd gör en utlandsresa då och då. Sedan att barnet kanske kommer att studera/jobba utomlands när det är vuxet - tja, men som sagt, det funkar med å, ä, ö då också.

Oupsie: stort grattis till tentaresultatet, inte dåligt att få VG under de omständigheterna!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!