• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • nennesjuttioåtta

vi tänkte göra en bokhylla som ser ut som en tallrikshylla så att böckerna står med pärmen framåt istället för med ryggen. Tar ingen plats just och så ser de hur böckerna ser ut när de ska välja sen. Just nu läser vi bara Knacka på, Hej! och Det var det fräckaste!, hur ofta byter ni bok? Det är ju mest för en mysig stund men ändå.

• nennesjuttioåtta

ska samla ihop mig och skriva en shoppinglista. Just nu ser jag salta sillar och jellybeans som simmar omkring framför mig men borde tänka på vad som mättar lite också. Kexchoklad kanske. Eller kyckling.

• Fossing77

nenne - Vansinnigt skum kastrull. Den sitter fortfarande fast. Jag har ,efter överläggande med mig själv, kommit fram till att jag sparar den som kärleksfull fredagspresent åt sambon som kommer hem när som helst Flört

Hur gammal är ätar-monstret? Mira gjorde så där när min mjölk höll på att bli tunn, så vi köpte ersättning/välling. Hon satte i sig en hel flaska, tittade på mig som för att säga "äntligen mätt, mamma!" och stensomnade. Glad Vi har i rask takt fått byta ersättning mot 6-månadersvälling, som nu är utbytt mot 8-månadersvälling dagtid och kvällsvälling på natten, och hon är bra mycket nöjdare. Hon blir snart 6 månader, men uppenbarligen hungrig. På dagarna äter hon ett mål gröt och sedan en slurk ur någon 5-6-månaders matburk. Det där med puré med bara en smak var inget hon uppskattade. Riktig mat ska det vara. Glad

• Fossing77

Vickan -  den går inte att rubba ens i sidled.... Kul kastrull.. hehe

• nennesjuttioåtta

borde städa eftersom vi får finbesök i morgon men orkar in åååh kolla! crispy bites!!! Och lakritsstänger med hallon!

• FruCicci

Vickan, det borde såg jätte bra ut! Verkligen!

• fru AM

Fast det bordet var lite litet, va? Jag hade i alla fall tänkt mig ett STORT bord. Typ som ett skrivbord för en vuxen.

Nenne: visar det sig att Pricken gillar fruktpuré så kanske du kan pimpa gröten med det? Hektor kräver fortfarande att vi blandar ut hans gröt med puré (i hans fall är hallon/jordgubbspuré favoriten) . Det kan vara så att han inte längre blir mätt av amningen - så att han står sig tillräckligt länge. Han är ju en stor kille, Pricken.

Testa gröt på kvällen och ge honom lite smakis-fruktpuré så du kan pimpa den. Och så får han en rejäl dos amning innan hangår och lägger sig sen? Snart kan ni börja testa med välling = sömnmedel för vissa.

• nennesjuttioåtta

fosing – han är 5 månader. Fast i onsdags fick han ersättning innan han somnade eftersom jag var och tränade men inte hjälpte det. Napp funkar inte, inte heller att ligga närmre pappan mer än ett litet tag. Sen vrider han huvudet ur led (hungertecken) 15 gånger och så är det väl dags igen då. Och mina bröstvårtor känns som utdragna till max och gärna lite tuggade på. På morgonen äter han också jätteofta men mitt på dagen och fram till 6 kanske, kan det gå mer än 5 timmar innan han vill äta igen ?!?! Tycker inte han äter särskilt länge heller, och jag har börjat ge båda brösten. Men han har alltid varit en snabbätare: SCHHHHHLUUUURRRR SCHLUUUUR *hämta andan* SCHLUUUUURRPP *färdig* 4-5 minuter, max. Om han var hungrig borde han väl äta så länge han kunde?

• snaily
    nennesjuttioåtta skrev 2011-02-04 13:27:30 följande:
    borde städa eftersom vi får finbesök i morgon men orkar in åååh kolla! crispy bites!!! Och lakritsstänger med hallon!
    Städa inte! Om Korven får följa med in är det mer motiverat att städa efteråt! Fast han fäller inte nämnvärt mycket just nu, inte som när vi var hos AM då det var pinsamt mycket...
    Aaa, fast du kanske inte syftade på oss.... du skrev ju finbesök.
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!