• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Liten med Mindre

Åh - det där med klädnypsnöret kan vi nog fixa hemma redan nu. En massa teckningar blir det ju. Det går säkert att hänga upp pärlhalsband där med när de inte används.

• FruCicci

Mugglan, jag håller med dig. Våra barn är bara där vi är. Det är ytterst sällan någon av dem har suttit och lekt i "barnrummet".
    Louise var tills ganska nyligen med mig i köket och roade sig med att vispa i tomma grytor, leka med petflaskor, alt tomma ketchupflaskor mm mm
    Det kollar mest på film i vårt vardagsrum, när vi ska göra pärlor och dega och ha oss, så sitter vi alla i köket. I går när vi spelade spel, så satt vi i köket
    Igentligen behöver de inget eget rum förrän de blir mycket äldre.

Men det är ju så klart jätte mysigt att fixa ett barnrum om man har möjligheten

• muggles

Vi har inte mkt barngrejer i Moas rum, det blir nog mer "inrett" när hon blir större. Då ska hon får skrivbord etc. Nu har vi en massa av hennes leksaker och barnmöbler i rummet bredvid vardagsrummet (även gästrum). Där förvarar vi leksaker i backar, där finns  hennes barnbord med stolar, pyssellåda (där pennor, papper, klistermärken, vaxduk etc finns). Eftersom vi har 2-våningshus finns det inte att hon skulle sitta uppe i sitt rum och pyssla själv. Jag gillar inte att leksaker ligger och dräller i vardagsrummet när hon gått och lagt sig så hon får vara med och städa själv innan hon lägger sig och då är det käckt att allt finns i rummet intill. Ibland har jag försökt bära upp lite grejer som hon sällan leker med nu för tiden, in till hennes rum (typ leksakssulky mm) men det hamnar snabbt på nedervåningen igen...

• muggles

Cicci: vi spelar också spel i köket och pysslar gör hon också vid matbordet (därav vaxduken som hon får ha under när hon målar med vattenfärger tex).

Vickan: min input var mest med tanke på att han endast är 1 år...

• muggles

AM: jag tror du och Lappis är mer LCHF-experter än jag... Jag har ju inte kört så hårt med det Mest plockat det som passat mig och det har funkat, har inte ens läst ngn "instruktion" el kaloritabeller.

• Fossing77

Eeehhh... Jag värmde soppa nyss och när jag skulle ta kastrullen från hällen för att hälla den i en skål så sitter kastrullen fast på hällen! Förvånad Det har aldrig hänt förut! Jag vågar inte bända i kastrullen heller, tänk om jag spräcker hällen... Någon som råkat ut för det här och har en bra lösning? Är inne på att låta den stå och svalna och sedan försöka igen. Det var en ren kastrull på ren häll... Skumt!

• fru AM

Livia sitter mycket ofta vid sitt stora bord. Hektor stökar också omkring där. Det beror kanske på barnen i fråga men nog  också på att det faktiskt finns ett bord där. Anpassar man dessutom höjden på bordet efter barnens längd så blir det än mer användbart. Man kan också ha det som kalasbord inför framtida kalas. Vi har ju en fast höjd på vårt bord (lite för högt för Hektor att sitt avid) - så vi har även ett litet billigt barnbord från IKEA med två stolar - det är hans möbler, och han brukar flytta runt dem i lägenheten och duka åt sig med leksaksmuggar osv - ibland leker de tillsammans och dukar upp för dockorna på sitt stora bord.

• nennesjuttioåtta

hallå?!?! *testar om internet funkar i snöoväder*

• fru AM

Fossing: det måste vara vaccuum under kastrullen. Smart att låta den svalna och försöka sen. Kan du dra den åt sidan längs med hällen så kanske du får loss den när du kommer till kanten?

• nennesjuttioåtta

Nämen, där är ni ju!

Jag vet fortfarande inte Oupsienamnet

Hallå där ute! Idag har vi varit på babysång. Inte lika poppis som sist men väldigt spännande med alla andra barn (jag är mest chockad av oss – vadå är det FLER ÄN VI som har fått barn förra året?!?) 

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!