• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Liten med Mindre

Lappis - formarna jag såg var i glas - men de skulle vara ugnsfasta förstod jag det som. Snygga i alla fall. Måste nog köpa.

Fossing - varför inte ostbricka till efterrätt? Man behöver inte ha druvor o kex till, paprikabitar funkar bra med. Det blir i alla fall lite ost hemma hos oss ikväll. Barnvakten med man stannar på middag och de kör GI. Så hos oss blir det köttgryta med gröna bönor (i smör). Och så en god gruyère efteråt. 

Cicci - kan du inte få maken att laga lite mat nu då om han ändå intresserar sig för vad han stoppar i sig. Så får ni lite ny input? Kanske kan han hitta någon käck kokbok som lockar honom till stordåd i köket o på gymmet.

• Fossing77

Cicci - Ha ha! Eller hur. Men så blir det med 2 barn på 2 år... Jag får helt enkelt ta igen det framöver Flört

• FruCicci

Men Fossing: Jag har 2 barn på 23 månader
    Köööör så det ryyyyyyyyyyker!

• FruCicci

Liten, jo det kan jag, han lagar ofta maten på helgerna (fast det är ju jag oftare). Han är bra på det, matlagning.
    Vet inte varför det ofta blir jag i slutändan, antar att jag tycker han är omständig. Det tar tid när han gör det.... jag är så himla snabb (för jag är hungrig).

• Fossing77

Cicci - Där ser man, jag får helt enkelt följa ditt lysande exempel Skrattande

• muggles
    Fossing77 skrev 2011-02-04 10:31:09 följande:
    Lappis - Åh så rätt du har! Vad gör man utan det där glaset vin, choklad och lite okynnesätning då och då. Det måste få finnas Glad
    Japp håller med! Varför leva livet som en asket?  Gott vin, god mat, bra sex, och mkt kärlek! (Inte nödvändigtvis i den ordningen ) Sedan bra sömn och härlig träning på det - mmm....

Just det - ostbricka måste väl vara ultimat som efterrätt för LCHF-are?!
  • Fossing77

Jag har inte förstått det där med att pina sig genom livet... Det verkar kontraproduktivt... Flört

• Liten med Mindre

Cicci igen - maken kan ju få komma med förslag då, så får du snabblaga i veckorna. (Förstår det där om hunger. Hos oss var det alltid jag som gnällde först och därmed fick laga maten. Skönt att maken är hemma och får ansvaret i ett halvår, även om jag ger recept på "mina" dagar.)

Bästa tipset för att komma igång o laga nya saker var för oss att skaffa Ekolådan med grönsaker. Då fick vi hem grejor som vi inte visste vad vi skulle göra med - och  fick pröva nya recept.
    Vet inte varför vi inte börjat med det igen (slutade när jag ammade för det inte var någon idé med alla gasbildande kålgrönsaker då).

• muggles

Fossing: det blev en Urban Jungle till slut. Fanns ju ett paketpris för en tvillingvagn + 2 liggdelar + 2 åkpåsar för ca 890 euro - oemotståndligt pris (en UJ med liggdelar kostar ca 13 500 :- i butik...). Dessutom står euron väldigt förmånligt nu. Det blev samma pris som en ny BabyTravel så... Jag tror en BT är ung lika bra men UJ har högre andahandsvärde om man vill sälja den vidare sedan om några år.

Fossing: LC står ju för low carb så bulgur, råris mm borde vara ok. Att inte äta kolhydrater all är mer Atkins och det ställer jag mig tveksam till. Jag tror ändå på en allsidig kost...

Cicci: skönt att det är bättre mellan dig och din man nu! Hoppas du kan övertala honom till en trea så småningom Klart du får komma ner och känna på twinsen - när som helst!

• viktualia

Cicci - det är tur att vi har dig, kära glamourgrottning!! (sagt av en hes, trött Vickan i soffhörnet i villan i småstaden långt från allt och inget.. hihih)

Fossing - ska du satsa på low carb så ska du skippa couscous och bulgur till förmån för quinoa som har lägre kolhydratnivå. Själv lär jag, när/om inspirationen återvänder, återvända till Viktklubb... allsidigt är min grej. Och räknar man kalorier så blir det rätt lite vit pasta och liknande eftersom det är rätt många kalorier i det... vissa likheter finns absolut!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!